Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

hal.dll mangler, får ikke startet windows :(

Anbefalte innlegg

Hallois

Da jeg i dag tidlig skulle starte opp laptopen fikk jeg beskjed at den ikke finner hal.dll i system32 mappen, og nekter da å starte opp windows xp (har også prøvd sikkerhetsmodus og bare kommandolinjen, men samme feilmelding)..

Så jeg tenkte å få installert inn hal.dll fra en annen pc via en cd, men hvordan får jeg i oppstarten tilgang til både cd-rom og ntfs-disker slik at jeg kan få kopiert?

..jeg sitter her med en UBCD-plate, men har foreløbig ikke funnet et program der som lar meg gjøre dette..

Prøver også å finne et partisjonseringsprogram jeg kan starte opp med for å resize den ene partisjonen og installere en ny windows versjon der.. Noen som har forslag til program som jeg kan boote opp med som støtter endring av størrelse på ntfs-partisjoner?

Håper noen snille sjeler der ute har et forslag..?

PS! Når dette problemet er løst skal det bestilles usb-pen med plass til egen windows-versjon på til slike tilfeller som dette. Hadde det vært stasjonær så kunne jeg jo bare koblet harddisken til som slave på en annen stasjonær, men jeg vet ikke om noen tilsvarende muligheter for laptop :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du booter fra XP cden til recovery console .

Da har du både tilgang til ntfs C: filsystemet og halxxx.dll filene fra xp cd'n.

PS! Når dette problemet er løst skal det bestilles usb-pen med plass til egen windows-versjon på til slike tilfeller som dette. Hadde det vært stasjonær så kunne jeg jo bare koblet harddisken til som slave på en annen stasjonær, men jeg vet ikke om noen tilsvarende muligheter for laptop

xp kan dessverre ikke kjøres fra en usb pen/disk .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hallois.

Takk for forslaget. Jeg har tinyXP installert, så kom ikke på at jeg kunne kjøre recovery console med en annen windows installasjonsdisk..

Jeg er nå i recovery console, men når jeg skriver dir på c: får jeg listet opp en del og nederst står det:

"En feil oppstod under mappeopplisting."

Windowsmappen viser ikke, og hvis jeg prøver meg med cd windows så får jeg at den ikke eksisterer :|

..så, forslag til hva jeg kan gjøre nå?

Kanskje eneste løsning er en reinstallering, men vil i tilfelle da installere windows på en annen partisjon først for å se hva fra c: som kan berges (har alt viktig på d: derimot, men sikkert litt som har havnet på c: også..)

Er det noe program der ute som fungerer enkelt til å resize størrelsen på ntfs-partisjoner? (jeg har plenti plass å ta av på d:)..

- alltid kjekt å våkne til en pc som ikke virker :(

Lenke til kommentar

Man er i \windows katalogen ved recovery console .

Høres ut som partisjon tabell feil (alvorlig ntfs korrupsjon) siden du ikke får listet filer .

Selv om du fikk fikset halxxx.dll ville du sikkert fremdeles ha problemer med "neste" file og "neste" osv.

Prøv først med recovery console CHKDSK C: /R ,eller CHKDSK C: /P

Hvis filsystemet blir feilfritt - Kjør xp installasjon med repair .

Når du på slutten oppretter brukernavn velg noe nytt .

Din C:\Documents and Settings\"gammelt bruker navn" med alt under vil da bli liggende urørt (forhåpentligvis uten fil korrupsjoner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...