Gå til innhold

Hvor finner jeg KUN kabel til skjerm?

Anbefalte innlegg

Jeg har et Logitech Z-5300 høyttaleranlegg, og synes at kabelen til fjernkontrollen er for kort.

Siden det er vanlig D-Subkobling skulle en tro at det bare var å kjøpe en forlengelseskabel til skjerm, men det står med store bokstaver og utropstegn at en ikke kan gjøre det.

Det jeg da lurer på er hvor jeg kan få tak i KUN skjermkabel (dvs. med 15 ledere) slik at jeg kan lage min egen forlengelseskabel?

Finner det ikke noen steder :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert det er mulig å forlenge en slik kabel. Og siden du ikke vet hvordan den pluggen er koblet så stiller du svakt.

Det er tvilsomt at det går å bare koble alle 15 lederne rett igjennom. Det går jo ikke med f.eks VGA skjermkabel.

Hvis du skal ha strøm til lommelyktpærer så spiller ikke type kabel noen rolle, men det er helt anderledes med signaler på høy hastighet, lavnivå, crossfeed og impedansfølsomt.

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over at det kanskje ikke går, men jeg mener å huske at dette har vært gjort før, finner bare ikke tråden igjen.

Tror også at det skal være mulig å forlenge kabelen (Logitech-løsning) men finner ikke noe.

Signaler med høy hastighet? Tviler egentli på det, det er bare en lo-tech fjernkontroll.

Hvorfor tviler du på at det går ann å bare koble alle 15 lederene rett igjennom? Og hvorfor går ikke det med VGA-skjermkabel?

Lenke til kommentar

Jeg sier bare at så lenge man ikke vet hvilke signaler der er og hvordan de er koblet, så kan det bli problemer.

En VGA skjermkabel kom opprinnelig med 15 ledere koblet rett gjennom, men da var oppløsningen 640x480 og 32MHz pixelklokke. Ennhver som har forsøkt en slik kabel på høyere oppløsninger vet at resultatet blir svært dårlig med masse reflekser etc. En moderne skjermkabel er oppbygd med coax kabler.

Jeg vil tippe det er skjermet kabel inni der, muligens coax. Kanskje noe twisted pair. Og det er i så fall viktig å gjøre det på samme måte.

Lenke til kommentar

Kunne du ikke sendt en mail til Logitech og spurt om de har en forlenger kabel ...

evt .. pin ` configen på fjernkontrollen ...( hvilke signaler som går på hvilke pin`s , i pluggen)

?

kan du høre med de ... :)

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Får spørre en av lærerene mine om de kan hjelpe meg, kanskje de kan ta en kikk på det ;)

Skulle egentlig sende mail til logitech, men jeg finner verken serienummer eller produktnummeret, og jeg vist ha det for å sende inn spørsmål av en eller annen grunn :hmm:

Djugunnah; Går nok ikke det, anlegget skrur seg ikke på uten kontrollen tilkoblet, og da kan jeg ikke finne ut hvilke signaler som går hvor. Ser uansett ikke hvordan det skulle hjulpet meg?

Endret av sigen
Lenke til kommentar

jeg mente da ... om at du kanskje kunne spørre de om du kan få pin `configen på den ... skjønner ?

(koblingsskjema over pin `configen )

og i samma slengen spørre om de har sånn kabel som selges evt .

det MÅ jo finnes et serienummer eller produktnummer på den ... les på lappene på sub`en ... fjernkontrollen .. eller kankje noen av høytalerene ?

:hmm:

-Djgunnah

Lenke til kommentar

hmm ... har du esken da ? (kan være at det står på den ? )

... må jo være mulig og sende mail uten og ha serienummer ? ... hmm rart .. :dontgetit:

nei du må jo ikke inni for og se serienummer ... det hadde vært idiotisk

hehe ...

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Takk skal du ha  :thumbup:

men over til det tråden opprinnelig skulle handle om; er det noen som vet hvor jeg kan skaffe kun skjermkabel?  :whistle:

6890143[/snapback]

Tror jeg først hadde prøvd meg med vanlig 8 par skjermet kabel (prøv Elfa?). Jeg antar at det bare er et pot.meter og en bryter i "fjernkontrollen"?

Lenke til kommentar

Det kan være noe sånn som for lange USB-kabler. Vet ikke helt sikkert, men jeg tar ikke sjangsen.

Mads-b: Grunnen til at du har klart det er at USB-kabler kan være rundt 10 meter, noe særlig lenger og signalene vil bli forvrengt eller ikke komme frem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Har fått svar fra Logitech, det er ikke mulig å forlenge kabelen, da det vil ødelegge høyttalerene. Hvorfor sa de ikke, men jeg stoler på dem.

Det de derimot sa, var at de vurderer å produsere forlengelseskabler :D

6906830[/snapback]

Hehe...litt selvmotsigende det Logitech sier der:

"Nei det går ikke ann å forlenge kabelen men vi vurderer å gjøre det likevel..."

Grunnen til at de svarer nei selvfølgelig at de ikke ville svart ja på det uansett om det gikk ann eller ikke. Det ordentlige svaret på spørsmålet er selvfølgelig JA, men bare hvis...og så kommer det en liste med forhåndsregler. Hva disse forhåndsreglene blir må man finne ut av selv. Problemet er at kanskje rekker å ødelegge noe før man kommer i mål.

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...