CellularDude Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Skal skifte ut min gamle stasjonære PC, og vil denne gang satse på en bærbar. Trenger råd mht. valg av merke og modell. Grunnen til at jeg skiller merke og modell, er at jeg ønsker et merke som tradisjonelt gir høy kvalitet og driftssikkerhet. Vil kjøpe i butikk, ikke postordre, derfor er nok Dell ute av bildet. Mac begynner sannsynligvis over mine krav til makspris, og er også uaktuelt. Av de merker som da finnes i våre lokale butikker, har jeg best magefølelse for HP, Acer og Fujitsu/Siemens. Har jeg rett magefølelse? Har en Toshiba SA50-106 på jobb, men den har skuffet litt. Bl.a flytter cursoren seg ved skriving i Word, slik at man begynner å skrive et helt annet sted på siden. Flere kollegaer med samme maskin har erfart det samme, men det kan jo være en SW-feil. MINE BEHOV: Bruk: MS Office-applikasjonene, internettsurfing, nedlasting og avspilling av musikk og video, musikkinnspilling med sequencer Maskinen skal brukes som hjemme-PC, samt til en del jobb-arbeid. Skal stort sett være tilkoblet strøm fra nettet. Pris: Max 8000,- Størrelse: Ikke viktig Vekt: Ikke viktig Batteritid: 2-4 t. Prosessor: Må være en med litt futt i. Minne: 512 MB, helst 1 GB Harddisk: 80 GB holder, da jeg har ekstern harddisk. OS: Win XP(XP Pro). Bør kunne kjøre Win Vista! Skjerm: 15 tommer, med skarp og god billedkvalitet Tilkoblinger: LAN, minst 4 USB, VGA, audio. Har USB minnekortleser, så det er ikke noe krav. CD/DVD: Må kunne lese og brenne både CD/CD-R/CD-RW og DVD/DVD-R/DVD-RW Miljø: Lav viftelyd Tastatur: Norsk, helst støysvakt, og det må ikke ha "svikt". Imøteser tips med stor takk, samt evt. råd og spørsmål som jeg kanskje ikke har tenkt på i denne henvendelsen. Lenke til kommentar
jegerenfisk Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Dell inspiron 6400. Tror den dekker alle punktene du satt opp der. Endret 17. september 2006 av jegerenfisk Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=c:36159;p:1004089 Har denne som maskin nr2 og er veldig fornøyd Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Dell inspiron 6400. Tror den dekker alle punktene du satt opp der. 6880513[/snapback] Som jeg skrev, regner jeg Dell som uaktuell, siden den kun kan kjøpes på postordre. Liker av forskjellige grunner helst å kjøpe i butikk. Men Dell er regnet som et meget bra merke! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Mine erfaringer med dell er at det er kabinetter laget av overskuddsplast fra algerie og overprisede komponenter som ram og skjermkort. Derimot IBM/Lenovo Thinkpad er maskiner som ikke ahr det fancy designet som mange fjortiser ønsker. For deg som overlever designet er de maskiner du går lei av før de går i stykker. Jeg har en som har blitt kastet i en vegg, og har hull gjennom stålrammen i skjermen, eneste som ikke virker er harddisken. Har ikke sett så mange nyere modeller, altså etter thinkpad ble lenovo, men de tåler det meste. De er generelt stille og tastaturene varer lenge. De er noe dyrere enn tilsvarende spec fra andre fabrikanter som hp og fujitsu siemens. https://prisguiden.no/product.php?productId=47779 Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Vurder også denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=43111 Med unntak av spesiallagde maskiner for utendørsbruk/toughbook er Lenovo (kjøpt opp IBM) de klart mest solide PCene. De er litt dyre, men denne fyller kravene dine greit, og har dobbelkjerne. Men den kan trenge litt ekstra ram når du skal ha inn Vista. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Vurder også denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=43111 Med unntak av spesiallagde maskiner for utendørsbruk/toughbook er Lenovo (kjøpt opp IBM) de klart mest solide PCene.De er litt dyre, men denne fyller kravene dine greit, og har dobbelkjerne. Men den kan trenge litt ekstra ram når du skal ha inn Vista. 6880891[/snapback] Regner med jeg tar 1 GB ram uansett. Skal sjekke ut Lenovo. Edit: Har ikke lest lenge rundt på nettet før jeg finner ut at Lenovo Think Pad er bygget for å vare. Har to-tre lokale forhandlere, som jeg kan kontakte. Det finnes Lenovomaskiner som kommen inn under maxprisen jeg kan betale (kr 8000,-). Men skulle jeg bestemme meg for en Think Pad, kan jeg gå litt høyere. La meg legge til at jeg pleier å behandle ting pent, så ekstra robusthet er ikke avgjørende. Derimot er det viktig at komponentene holder god standard generelt. Altså at de tåler vanlig bruk. Ser heller ikke for meg at jeg beholder en laptop mer enn 3 år. Da er den utdatert. Endret 17. september 2006 av CellularDude Lenke til kommentar
coban Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Sjekk ut DENNE. EasyNote MV51-120D leveres med AMD Turion X2 prosessor TL50(Dual-Core), 1024 MB RAM minne, 100 GB harddisk, integrert trådløst nettverkskort og DVD-brenner. Med en harddisk på 100 GB får du plass til det meste av filmer, bilder, musikk og andre personlige filer. Lyssterk og stor skjerm (15,4" widescreen format) gjør det bedre når du jobber med multimedia og skjermen fungerer meget bra utendørs. Med TV-utgang kan man se DVD filmer på TV'en. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=c:36159;p:1004089 Har denne som maskin nr2 og er veldig fornøyd 6880614[/snapback] Komplett har den på ukens tilbud til 6395,- Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=c:36159;p:1004089 Har denne som maskin nr2 og er veldig fornøyd 6880614[/snapback] Komplett har den på ukens tilbud til 6395,- 6885281[/snapback] Da hadde jeg kjøpt den jeg ga 6500,- ferdig levert på døra jeg så kan ikke klage Syntes maskinen er veldig rask til å ha bare 512MB ram og skjermkortet gjør det også bra med 2971 score i 3D Mark 03. Syntes dette er det beste kjøpet til denne prisen sammen med Dell 6400 og det viste jo også testen TV2 og bladet Hjemmepc foretok... Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en Acer Aspire 5044 og er veldig fornøyd med den!! Veldig lavt støynivå, grei batteritid og generelt mye for pengene! Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 OBS! Bare fordi Lenovo har tatt over IBMs bærbare er ikke alle Lenovos maskiner fantastiske. Thinkpadene er bra maskiner, Lenovos andre maskiner kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar
coban Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 OBS! Bare fordi Lenovo har tatt over IBMs bærbare er ikke alle Lenovos maskiner fantastiske. Thinkpadene er bra maskiner, Lenovos andre maskiner kan ikke sammenlignes. 6891777[/snapback] Jeg er helt enig. Wake up! Lenke til kommentar
kindings Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Mine erfaringer med dell er at det er kabinetter laget av overskuddsplast fra algerie og overprisede komponenter som ram og skjermkort. Derimot IBM/Lenovo Thinkpad er maskiner som ikke ahr det fancy designet som mange fjortiser ønsker. For deg som overlever designet er de maskiner du går lei av før de går i stykker. Jeg har en som har blitt kastet i en vegg, og har hull gjennom stålrammen i skjermen, eneste som ikke virker er harddisken. Har ikke sett så mange nyere modeller, altså etter thinkpad ble lenovo, men de tåler det meste. De er generelt stille og tastaturene varer lenge. De er noe dyrere enn tilsvarende spec fra andre fabrikanter som hp og fujitsu siemens. https://prisguiden.no/product.php?productId=47779 6880873[/snapback] Er enig i at eldre Dell'er og billigere varianter er noe crappy, men de av nyere årgang er OK. Har selv en nyere Inspiron 9300(samme utforming som 6400) og byggekvaliteten på den er bra, hvertfall sammenliknet med den gamle Inspiron 4150 som jeg har liggende, den er så bøyelig og lokket så mykt at det kunne vært forstadiet til gummi. Når det er sagt; behandler man dem fint, så varer de, dvs så lenge man er klar over svakhetene. 4150'en har jeg hatt i 4-5 år, ser like bra ut nå som da, men dessverre er batteriet kaputt og det er brudd på ladekabelen, ellers er den like bra som da den var ny. Når det er sagt kan ingenting sammenliknes med IBM Thinkpad, far har en; selvom den ser nitrist ut, så er det ingen tvil om at den er bygget for å tåle en støt og to. Men som andre sier her; så må man være klar over at de fleste produsenter lager billigmaskiner som ikke holder den standarden man forventer og Lenovo er litt farlig ettersom de har arvet IBMs "rykte". Poenget er til syvende og sist at man får hva man betaler for og for 8000.-, så får man ikke ALT uansett hvor man går. Tipper at dersom du kjøper en Thinkpad, så går det på bekostning av ytelse i denne prisklassen, kjøper du fra Dell får du noe mer ytelse, men lavere byggekvalitet og kjøper du en av disse billige OEM maskinene så kan du få god ytelse for pengene og mye myk plastikk. Husker med skrekk de første Zepto maskinene jeg var borti, dersom noe måtte mene at Dell hadde lav byggekvalitet, så var skjermlokket på disse papir i forhold. Nå har vel Zepto maskinene blitt endel bedre? En annen ting du bør se etter er skjermen, hos Dell kan du velge bort (W)XGA versjonene og få (W)SXGA eller (W)UXGA, for meg betyr dette ganske mye og tipper du også vil se poenget ganske fort dersom du prøver. Dersom du ikke vil handle på nett er det beste bare å oppsøke de aktuelle butikkene og kikke selv, du merker rimelig kjapt om maskinene ikke holder den kvaliteten du ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå