Gå til innhold

Guide - Hvordan lage en annerledes desktop (Linux)

Marsan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan man slå av compz/xgl hvis man ikke vil bruke det?

6889470[/snapback]

Ehhhr...har ikke kommet så langt enda..Jeg vet det er mulig og jeg kjenner til problemet at du ikke får brukt GL utenfor skrivebordet og filmer hakker. Jeg skal prøve finne en løsning til det problemet. Jeg tenker meg en session-velger kan finnes som man kan velge mellom xgl eller bare gnome-standard. Men som sagt ikke funnet helt ut av det enda. Men du kan gjøre følgende:

I terminal skriv:

sudo gedit /etc/gdm/gdm.conf-custom

og ta VEKK dette:

0=Xgl

[server-Xgl]
name=Xgl server
command=/usr/bin/Xgl :0 -fullscreen -ac -accel glx:pbuffer -accel xv:fbo -kb
flexible=true

Dette vil boote din opprinnelige x-server og xgl vil ikke boote :D

Neida, jeg kjører Archlinux med xfce med en plugin som kan kjøre gnome-applets, tror ikke det er noen feil med den pluginen siden den kjører andre gnome applets helt fint.

feilen er internal error.

6889485[/snapback]

Ok..Jeg laga guiden hovedsaklig for Ubuntu så jeg vet ikke om problemet kan ligge der eller om det er noe galt du har gjort i forhold til guiden. Jeg vet ærlig talt ikke ettersom jeg ikke har kjennskap til arch. Men finner du en løsning så gi meg beskjed så kan jeg ta den med i guiden :D

Marsan

Lenke til kommentar

fiksa den saken der, du må bare være sikker på at du har alle dependsene

Depends:

gnome-panel

gnome-python-extras

libnotify

python-celementtree

xmltv

Xfce4

her kan du finne en plugin som gjør det mulig og bruke gnome applets i xfce4.4 Her

Endret av glad
Lenke til kommentar

Kewl! Du fiksa biffen glad! Skal prøve å ta det med i guiden slik at flere non-ubuntu users kan bruke OnTV. Skulle foressten hatt flere testere for eye-candy programmene som jeg kan samarbeide med for å finne løsninger for andre distroer f.eks arch, fedora, slackware, Kubuntu, xubuntu, opensuse, mandriva?...Ja jeg kunne ha lista distroer til i morgen men jeg vil helst ha dekt flest brukere uten å jobbe meg ihjel for å lage guider til alle distroene. Derfor er det kanskje lurt å begynne med de mest brukte distroene. Ubuntu F.eks (som jeg bruker selv) er den mest brukte derfor var valget å lage Desktop-modde guides til denne distoren enklest for meg.

så slå dere løs non-ubuntu brukere å prøv å finn andre løsninger og gi et pip på denne posten så får vi mer mangfold for desktop-modding :D

Marsan

Lenke til kommentar
Kewl! Du fiksa biffen glad! Skal prøve å ta det med i guiden slik at flere non-ubuntu users kan bruke OnTV. Skulle foressten hatt flere testere for eye-candy programmene som jeg kan samarbeide med for å finne løsninger for andre distroer f.eks arch, fedora, slackware, Kubuntu, xubuntu, opensuse, mandriva?...Ja jeg kunne ha lista distroer til i morgen men jeg vil helst ha dekt flest brukere uten å jobbe meg ihjel for å lage guider til alle distroene. Derfor er det kanskje lurt å begynne med de mest brukte distroene. Ubuntu F.eks (som jeg bruker selv) er den mest brukte derfor var valget å lage Desktop-modde guides til denne distoren enklest for meg.

så slå dere løs non-ubuntu brukere å prøv å finn andre løsninger og gi et pip på denne posten så får vi mer mangfold for desktop-modding :D

Marsan

6890160[/snapback]

Kubuntu her, melder meg til tjeneste

Lenke til kommentar

Har installert XGL/Compiz med stort hell! Takk for flott guide.

Prøver å installere Kiba, men får feilmelding når jeg skal installere avhengighetene. Installerte deb-versjonen (kjører ubuntu 6.06)

Feilmelding:

build-essential er allerede nyeste versjon.

Noen pakker kunne ikke installeres. Dette kan bety at du har bedt om

en umulig tilstand eller, hvis du bruker den ustabile utgaven av Debian,

at visse kjernepakker ennå ikke er laget eller flyttet ut av «Incoming» for

distribusjonen.

Følgende informasjon kan være til hjelp med å løse problemet:

Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold:

libglitz-glx1-dev: Avhenger av: libglitz-glx1 (= 0.5.3-0ubuntu2) men 0.5.6-0ub untu1 skal installeres

Avhenger av: libglitz1-dev (= 0.5.3-0ubuntu2) men skal ikke installeres

E: Ødelagte pakker

Lenke til kommentar

nå skal jeg inrømme at jeg ikke har instalert xgl/compiz etter denne guiden, (men den på ubuntuguide.org) jeg starter ivertfall xgl med komandoen "thefuture" da kan jeg skru på xgl når jeg føler for det, og bare restarte gnome når jeg ikke gidder mer.

og hva med og legge ut noen av funksjonene i xgl? har hørt at man kan gjøre "mye" med xgl, men jeg vet ikke hva, enda.

og jeg trodde da synaptiv, apt-get insralerte avhengigheter automatisk?

EDIT: Vis jeg holder shift + tilbake knappen logger jeg ut av gnome, har dette noe med xgl og gjøre, og hvordan man kan instalere alt-gr knappen på nytt hadde jo også vært kjekt og vite ;)

Endret av halvis_92
Lenke til kommentar
Har installert XGL/Compiz med stort hell! Takk for flott guide.

Prøver å installere Kiba, men får feilmelding når jeg skal installere avhengighetene. Installerte deb-versjonen (kjører ubuntu 6.06)

Feilmelding:

build-essential er allerede nyeste versjon.

Noen pakker kunne ikke installeres. Dette kan bety at du har bedt om

en umulig tilstand eller, hvis du bruker den ustabile utgaven av Debian,

at visse kjernepakker ennå ikke er laget eller flyttet ut av «Incoming» for

distribusjonen.

Følgende informasjon kan være til hjelp med å løse problemet:

Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold:

libglitz-glx1-dev: Avhenger av: libglitz-glx1 (= 0.5.3-0ubuntu2) men 0.5.6-0ub untu1 skal installeres

Avhenger av: libglitz1-dev (= 0.5.3-0ubuntu2) men skal ikke  installeres

E: Ødelagte pakker

6896966[/snapback]

Jeg vet ikke hvor viktig avhengighetspakkene er i forhold til deb fila. Det er mulig at kiba fungerer uten disse. Får du kiba til å fungere nå?

nå skal jeg inrømme at jeg ikke har instalert xgl/compiz etter denne guiden, (men den på ubuntuguide.org) jeg starter ivertfall xgl med komandoen "thefuture" da kan jeg skru på xgl når jeg føler for det, og bare restarte gnome når jeg ikke gidder mer.

og hva med og legge ut noen av funksjonene i xgl? har hørt at man kan gjøre "mye" med xgl, men jeg vet ikke hva, enda.

og jeg trodde da synaptiv, apt-get insralerte avhengigheter automatisk?

EDIT: Vis jeg holder shift + tilbake knappen logger jeg ut av gnome, har dette noe med xgl og gjøre, og hvordan man kan instalere alt-gr knappen på nytt hadde jo også vært kjekt og vite ;)

6897098[/snapback]

hmm.."thefuture"? kan du linke den guiden? Jeg legger ut funksjonene til XGL snart men det er mye stress om dagen så jeg får ikke så mye tid til dette som jeg villa men jeg skal prøve.

ctrl+alt+backspace skal logge deg ut. aner ikke hvordan du har fått kobla shift + tilbake knapen som logge ut..men jeg vet det ligger info om det på et forum en plass, jeg skal finne senere men nå må jeg bli med dama til jordmor...

Marsan

Lenke til kommentar
:innocent:

Søkte på XGL på video google og så på noen av de filmene ;)

Men duh, jeg du ikke er ansvarlig.

Men hvis jeg skulle ha klart å føkke Xconfig rett vest, hva i helvete gjør jeg da?

Bare sånn hvis du skulle vite det. :p

6898717[/snapback]

hmm..du må fortelle hvor føkka xconfig er for at jeg kan fortelle deg hva du kan gjøre. Fortelle hvordan du fikk føkka det pase configfila eller noe annet som kan sette meg på sporet om hva som kan være galt. Ellers så har jeg ikke så mye info om troubleshooting på xgl/compiz.. alt gikk greit til meg å installere. eneste jeg hadde problem med var når de kom med CSM pluginnet. post litt mer info om hva som går galt/har gått galt så er det my lettere å hjelpe. Screenshots er undervudert!

Marsan

Lenke til kommentar

Bruk dette til å få laget en ny xorg.conf fil:

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Følg veiviseren, når den er ferdig skriver du:

sudo startx

Eventuelt må du teste litt forskjellige instillinger, så skal gome starte til slutt igjen.

Når du kommer inn der, så fikk jeg iallefall ikke opp samme konto/desktop som vanlig.

Men derifra kan du fjerne pakken med å skrive:

sudo apt-get remove xserver-xgl compiz-gnome cgwd cgwd-themes

Skulle ikke forundre meg om du ikke trenger gome for på kjøre den linja over.

Men jeg slette da hele xorg.conf fila min, så måtte confige på nytt uansett.

Husk og fjerne det fra update lista så det ikke lastes ned igjen ved neste update da. :D

Endret av chills
Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har et problem med OnTV, jeg har kommet til punktet med at jeg skal sette inn dette:

tv_grab_no --configure

Jeg får denne feilmeldingen:

using config filename /home/hogne/.xmltv/tv_grab_no.conf
getting list of channels
could not fetch http://www.dagbladet.no/tv/mobil/index.html, aborting

Noen som kan hjelpe? :) .

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har et problem med OnTV, jeg har kommet til punktet med at jeg skal sette inn dette:

tv_grab_no --configure

getting list of channels

6924448[/snapback]

hmm..sikker på du har tilgang til internett?

Lenke til kommentar
Hei,

tv_grab_no --configure

getting list of channels

6924448[/snapback]

hmm..sikker på du har tilgang til internett?

6924485[/snapback]

Ja, det er jeg :) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...