mire Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har slengt meg aldeles på allofmp3.com tjenesten. Den er egentlig for god til å være sann; valgfri kodek, valgfri bitrate og uslåelig pris. Nå er det en del britiske menn i dress som mener at det er ulovlig, men allofmp3 mener å ha dekning i russisk lovgivning. Da kan jo vi naive brukere tasse rundt i gråsonen uten å føle oss som banditter? Men selv uten allofmp3 har jeg aldri og vil aldri kjøpe fra iTunes. Samme grunner som de fleste: DRM, lav bitrate og høy pris. Denne sluttbrukeren betaler med glede noen tiere ekstra for (heh) gammeldagse CDer til fordel for iTunes tvangstrøya. iPod og iTunes (programmet) er nyyyydelige, butikken er uinteressant. Mine penger til CDer og allofmp3 er min måte å stemme på. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har slengt meg aldeles på allofmp3.com tjenesten.Den er egentlig for god til å være sann; valgfri kodek, valgfri bitrate og uslåelig pris. Nå er det en del britiske menn i dress som mener at det er ulovlig, men allofmp3 mener å ha dekning i russisk lovgivning. Da kan jo vi naive brukere tasse rundt i gråsonen uten å føle oss som banditter? Men selv uten allofmp3 har jeg aldri og vil aldri kjøpe fra iTunes. Samme grunner som de fleste: DRM, lav bitrate og høy pris. Denne sluttbrukeren betaler med glede noen tiere ekstra for (heh) gammeldagse CDer til fordel for iTunes tvangstrøya. iPod og iTunes (programmet) er nyyyydelige, butikken er uinteressant. Mine penger til CDer og allofmp3 er min måte å stemme på. 6883090[/snapback] Hvorfor er det mer moralsk riktig å gi penger til folk som operer på kanten av lovverket, enn å ikke gi penger til noen? (artistene får vel ikke noe uansett?) AtW Lenke til kommentar
abze Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Nå er det visst nye lovforslag i russland som kan gjør tjenesten ulovlig huske ikke hvor jeg leste det, men synd for brukerene! Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Pff, jeg laster ned musikken min. Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 haha, itunes er så voldsomt dålig og motbydelig å ha med å gjøre at jeg brekker meg. og ja, det er nok bare meg. Kjøpte meg Iaudio X5 for å slippe denslags. og jeg kommer aldri til å kjøpe meg musikk på nettet. når jeg kjøper musikk skal jeg eie et fysisk medium, og jeg skal fritt kunne disponere dette mediumet som jeg ønsker, samt dets innhold. lov eller ikke, det bryr meg fint lite. jeg trenger i grunnen ikke å bli fortalt hva jeg skal og ikke skal gjøre, jeg er fulstendig kapabel til å handle etter egene ønsker. det er synn at denne musikkindustrien er blitt så lavmål. ideelt sett skulle jeg lasta ned musikken, gitt penga direkte til artistene og fått igjen en kvitering som jeg kunne tasta inn på en server og hatt fri tilgang til å laste ned matrialet på nytt ved behov. Lenke til kommentar
haavardfp Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Hmm. dette var litt overraskende. Jeg bruker ITMS masse, av følgende grunner: 1) Det er grenseløst praktisk - jeg kan høre utdrag av musikken, ofte lese litt om artisten, og ha musikken på min egen PC sekunder eller minutter etterpå. Dette er bedre enn både platesjapper og ulovlige tjenester. 2) Jeg er ikke så fattig at 8 kr sangen eller 80 kr albumet svir noe særlig. Spesielt ikke det siste. En CD på Platekompaniet koster som regel 129 eller lignende, og folk kjøper jo det gladelig. En tilsvarende lovlig løsning for enkeltsanger eksisterer ikke. 3) DRM er det, men hvor upraktisk er nå egentlig det? Du kan autorisere den for fem PC-er (det skulle vel holde?), putte den på så mange iPoder som du gidder, og ikke minst lage så mange CD-er du gidder med alle sporene. Da forsvinner også DRM-en. 4) Lydkvaliteten er meget, meget bra. Det er i teorien lav bitrate, og en mp3 på samme bitrate låter råttent. Vet ikke hvordan de gjør det, men jeg har store problemer med å skille Music Store-filene fra CD/Wav. Og jeg har svært gode hodetelefoner og lydkort. Konklusjoner om dårlig lyd er basert på forventninger og antakelser, ikke lytting. Skjønner ikke helt hva folk har imot ITMS. Det virker som mange databrukere har en slags aggresjon mot ting på nettet som koster noe. Endret 17. september 2006 av haavardfp Lenke til kommentar
conspiracy Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Hmm. dette var litt overraskende. Jeg bruker ITMS masse, av følgende grunner: 1) Det er grenseløst praktisk - jeg kan høre utdrag av musikken, ofte lese litt om artisten, og ha musikken på min egen PC sekunder eller minutter etterpå. Dette er bedre enn både platesjapper og ulovlige tjenester. 2) Jeg er ikke så fattig at 8 kr sangen eller 80 kr albumet svir noe særlig. Spesielt ikke det siste. En CD på Platekompaniet koster som regel 129 eller lignende, og folk kjøper jo det gladelig. En tilsvarende lovlig løsning for enkeltsanger eksisterer ikke. 3) DRM er det, men hvor upraktisk er nå egentlig det? Du kan autorisere den for fem PC-er (det skulle vel holde?), putte den på så mange iPoder som du gidder, og ikke minst lage så mange CD-er du gidder med alle sporene. Da forsvinner også DRM-en. 4) Lydkvaliteten er meget, meget bra. Det er i teorien lav bitrate, og en mp3 på samme bitrate låter råttent. Vet ikke hvordan de gjør det, men jeg har store problemer med å skille Music Store-filene fra CD/Wav. Og jeg har svært gode hodetelefoner og lydkort. Konklusjoner om dårlig lyd er basert på forventninger og antakelser, ikke lytting. Skjønner ikke helt hva folk har imot ITMS. Det virker som mange databrukere har en slags aggresjon mot ting på nettet som koster noe. 6884368[/snapback] 1. Greit du kan høre samples, men raskere og bedre enn enkelte ulovlige tjenester vil jeg ikke si det er. Men i seg selv er det ikke her itunes sliter. 2. Er forsåvidt enig i at prisen ikke er så høy, men den burde vært lavere, med tanke på alle mellomledd osv de sparer penger på. 3. Drm er veldig upratisk for oss uten ipod, hvorfor skal apple la meg brenne filene rett til cd, men nekte meg å legge filene over til en annen avspiller? Og hvorfor skal de nekte meg å spille den av på så mange pcer jeg vil? DRM'en til apple har 2 funksjoner, den gir "eierne" en falsk trygghet om at pirater ikke får tak i musikken, og lager hinder for de som ikke vil bruke ipod sammen med itms. Og de kaller enkelte andre bedrifter konkuransehemmende... Piratene får tak i sin musikk et annet sted uansett, gjerne i bedre kvalitet, så drm'en kunne de klart seg uten. Hva med å gi forbrukerne som faktisk bruker penger på musikken litt kreditt for at han betaler og ikke bare tar. 4. Kvaliteten er grei, ikke super, men grei. Poenget er at den burde vært bedre, evt kunne de hatt mulighet for at du kan velge selv hva du vil ha av kvalitet og format. Andre "butikker" klarer det, så hvorfor ikke apple? Neida, vi har ikke agresjon mot noe som koster noe, bare mot ting som går 110% på selgerns premisser og ikke tar hensyn til forbrukeren i heletatt. Det at de skylder på piratene hver gang en dårlig cd flopper irriterer meg også ganske hardt (musikk bransjen og ikke apple), og gir meg ikke så veldig lyst til å betale for mer musikk. -L Lenke til kommentar
eXa Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 selve musikk delen av itunes syns jeg er bra. akkurat det jeg trenger og ikke noe mer. music store og podcast og allt det der disables med en gang det er innstallert! Skal jeg kjøpe musikk skal jeg ha cden også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå