lovegoat Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Tok noen andebilder ved lundgårdsvannet i Bergen igår. Slet litt med å få detaljer rundt hodet på fuglen. Det var knall sol, og skikkelig med refleksjoner i vannet, og slet med utbrenthet dersom jeg skulle fange detaljene i det mørke. Tips? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Unngå fotografering midt på dagen når sola står høyt på himmelen og kontrastene er hardest, eller prøv med blits for å lette opp de mørke partiene. Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Pola-filter hjelper vel på for å ta bort en del av refleksene også. Lenke til kommentar
ferik Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg synes bildet er tatt litt for høyt oppe, ser litt ut som anda svømmer ut av bildet. Skulle gjerne beskjert bildet litt også. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Syns anda er for langt unna kombinert med for mye vann. Refleksene på vannet kan vel justeres i Photoshop. Anda er også i det mørkeste laget, noe som også burde være mulig å fikse opp i redigeringsprogrammer. Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Syns anda er for langt unna kombinert med for mye vann. Refleksene på vannet kan vel justeres i Photoshop. Anda er også i det mørkeste laget, noe som også burde være mulig å fikse opp i redigeringsprogrammer. 6881178[/snapback] Prøvd meg på nytt nå, med 2 nye utsnitt. Også justert levels, og farger noe. (samt prøvd å fjerne noe støy m.v.) Endret 18. september 2006 av lovegoat Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Forsiktig med støyfjerningen. På det mest croppede bildet har du mistet all teksturen i fjærene. Bruker du photoshop eller lignende lønner det seg ofte å kopiere bildet til et nytt layer, fjerne støyen på det, og så slette (feks med layer mask) deler med mye tekstur og detaljer (fjær, hår, asfalt, murstein, vegetasjon osv) fra det støyfjernede laget sånn at det opprinnelige bildet skinner igjennom akkurat der. Lenke til kommentar
lovegoat Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Forsiktig med støyfjerningen. På det mest croppede bildet har du mistet all teksturen i fjærene. Bruker du photoshop eller lignende lønner det seg ofte å kopiere bildet til et nytt layer, fjerne støyen på det, og så slette (feks med layer mask) deler med mye tekstur og detaljer (fjær, hår, asfalt, murstein, vegetasjon osv) fra det støyfjernede laget sånn at det opprinnelige bildet skinner igjennom akkurat der. 6889257[/snapback] Takk for godt tips! Skal prøve. Det høres ideelt ut for et bilde som dette. Støyen jeg var interessert i å fjerne, oppsto først og fremst på det mørke hodet. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Lovegoat, Den siste croppen gjorde at ting ble mye bedre etter min mening. Refleksjonene fra vannet ble på en måte mindre fremtredende og motivet ditt ble mer fremtredende. Usikker på om du får frem mer av teksturene som Onkel påpeker, oppløsningen på kameraet ditt har mye å si for dette. Men støyen ble mer synlig, men ikke ubehagelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå