Gå til innhold

Strømsløsing i Norge


thumbsupy

Anbefalte innlegg

Ellers er ikke sparepærer noe besparende for det totale forbruket, bare strømregninga. Fikk dette forklart i går faktisk; er noe med at energitapet underveis til hjemmet ditt blir større ved sparepære og strømselskapet må dermed sende ut mer strøm for å kompensere.

6934356[/snapback]

Det der høres ut som rent mumbo-jumbo på meg. Hvordan vet strømnettet forskjell på en sparepære og en eller annen elektronisk dings på tilsvarende styrke? Nei tror ikke det. Derimot får man ikke så mye varme fra en vanlig pære, slik at man eventuelt må fyre mer når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk det forklart av et par venner som er begge elektrikere og som tar fagskole nå hvor de lærer ekstra om akkurat sånne ting :) Jeg klarer ikke å forklare det helt som de gjorde, men dette var et generelt problem som øker også med alle mulige dippedutter folk etterhvert har som inneholder egne trafoer. Hvis jeg skjønte det riktig, er det et energitap pga spenninga kommer raskere fram enn selve strømmen til boligene. Strømleverandørene må derfor pumpe ut ekstra strøm for å kompensere og forskinkelsen mellom spenning og strøm øker jo flere "ustandard" saker man kobler på som igjen gjør at kompensasjonen må øke. Så selv om en som forbruker ikke får høyere strømregning, må minst like mye strøm pumpes ut.

Lenke til kommentar
.. er det et energitap pga spenninga kommer raskere fram enn selve strømmen til boligene. Strømleverandørene må derfor pumpe ut ekstra strøm for å kompensere og forskinkelsen mellom spenning og strøm øker jo flere "ustandard" saker man kobler på som igjen gjør at kompensasjonen må øke. Så selv om en som forbruker ikke får høyere strømregning, må minst like mye strøm pumpes ut.

6934675[/snapback]

Dette høres helt snodig ut for meg som har hatt ihvertfall litt fysikk og elektronikk. Kan godt være det stemmer, men det går litt på tvers av ting jeg har lært før. Kanskje vi skulle poste dette på Teknologi & Vitenskap-forumet. :p

Lenke til kommentar
Har irritert meg over hvor mye strøm det sløses med i Norge. PC-er som står på hele døgnet på jobb, gatelys som står på hel natta, hus som står med lys på rom som ikke er i bruk... Lista kan bli lang.

6879217[/snapback]

En PC som står på genrerer varme og fører dertil mindre nødvendighet for annen oppvarming, nytter ikke å tenke at all bruk = sløsning. Det folk nok mest kan tjene mest på uansett er bedre isolering av husene, og evnt mindre ventilering.

Lenke til kommentar

Det med sparepære og mere "strømforbruk" er til en liten grad riktig...

 

men det er langt fra dermed sagt at en sparepære på 15w tilsvarende en 60w normalpære brukere MERE strøm en den vanlige...

 

har med kapasitans og induktans og kompensering, osv osv...

 

Eksempelvis har en lysrør armatur en kondensator (konduktans) for å kompensere for reaktansen i armaturen så reaktansen ikke kommer ut i strømnettet igjen..

En sparepære har ikke denne kondensatoren og sender dermen reaktans ut i strømnettet....

 

& btw, ikke kjøpe sparepærer på europris, de ryker etter månder, kjøp kvalitet (osram foreksempel)...

Europris skulle vært merket med antall ganger man kan slå av og på, ikke hvor mange timer den kan vare.. :p Europris pærer slites utrolig fort...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Det med sparepære og mere "strømforbruk" er til en liten grad riktig...

 

men det er langt fra dermed sagt at en sparepære på 15w tilsvarende en 60w normalpære brukere MERE strøm en den vanlige...

 

har med kapasitans og induktans og kompensering, osv osv...

 

Eksempelvis har en lysrør armatur en kondensator (konduktans) for å kompensere for reaktansen i armaturen så reaktansen ikke kommer ut i strømnettet igjen..

En sparepære har ikke denne kondensatoren og sender dermen reaktans ut i strømnettet....

 

& btw, ikke kjøpe sparepærer på europris, de ryker etter månder, kjøp kvalitet (osram foreksempel)...

Europris skulle vært merket med antall ganger man kan slå av og på, ikke hvor mange timer den kan vare.. :p Europris pærer slites utrolig fort...

6934880[/snapback]

 

Jaha, hvor er spolen i sparepæren? Kondensatoren i lysrørarmaturer er der for å kompensere for drosselen, ikke lysrøret.

 

Sparepæren er ren ohmsk belastning, akkurat som andre pærer. :tease:

Endret av raptorse
Lenke til kommentar
& btw, ikke kjøpe sparepærer på europris, de ryker etter månder, kjøp kvalitet (osram foreksempel)...

Europris skulle vært merket med antall ganger man kan slå av og på, ikke hvor mange timer den kan vare.. :p Europris pærer slites utrolig fort...

6934880[/snapback]

Kjøpte 30 sparepærer på Europris i august 2004. Kun 3 av dem har sluttet å virke. De jeg kjøpte var merket med 8000 timer og kostet 15 kr. stykket. Samtlige gjenværende 27 lyser ennå, men jeg lar ikke lysene stå på konstant. Av de 3 som sluttet å virke var 2 av dem brukt i samme armatur. Vil vel tro at det heller er noe galt med armaturet enn at det var feil med pærene. Jeg vil derfor betvile at kvaliteten på pærene hos Europris er veldig mye dårligere enn de som koster 5 ganger så mye. Hvis man regner litt på det så er jeg ikke i tvil om hvor jeg kjøper sparepærer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noe som har irritert meg en år rekke er gatelysene som står på flere timer etter det har blitt lyst om morgonen, og at de blir slått på aaaaaaaltfor tidlig. Jeg kan ikke fatte å begripe at det ikke går an å ha et bedre system på dette. Gatelysene står på 3-4timer til dagen unødvendig her MINST, og det er for dårlig! Diverse saker og ting på skoler og bedrifter står også på(ofte pc'er) Det er jo bare idiotisk, må være en hau å spare på dette området.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

I land der strømmen lenge har vært dyr (f.eks. Japan) blir gatelysene slått på når det blir mørkt. Senere på kvelden når trafikken er redusert, slukkes de fleste gatelys bortsett fra de som står på viktige steder som ved svinger, kryss, fotgjengeroverganger med mer. Det har fungert der i mange år, det burde fungere også i Norge.

 

Ellers burde husstandarden for isolasjon i vegger og tak oppgraderes (igjen), men enda viktigere er at når huset er ferdig bør en gå over hele huset en kald dag med sprengfyring og se over med infrarødt kamera for å finne svikt i isolasjonen. Det slurves mye, og "glemmer" en isolasjon på ett lite sted blir det stort varmetap. Har selv erfart det et sted der det var håpløst å varme opp. Det mest ekstreme jeg hørte var et nybygg der mellomrommet til isolasjonen istedet ble fyllt opp med søppel.

 

Noen nybygg har isolasjon rundt grunnmuren, dette kunne blitt standard. Slikt sparer en også for fuktinntrenging i grunmuren.

 

Isolasjon under gulvvarme i kjeller bør ha større minimumsstandard for underisolasjon, her går mye tapt.

 

Fjernvarme bør bygges ut mer, de fleste norske byer er ved vann der en kan lett bruke varmepumpe i stor stil. Veritasbygget var tildlig ute, men ideen tok ikke av, og dette er gammel og velprøvd teknologi.

Lenke til kommentar

Statens vegvesen har bestemt hvordan veglysene kan plasseres i Norge. Det er ikke enkelt å få dette til her til lands hvor vi stadig må finne opp hjulet på nytt. Reglene har visstnok med trafikksikkerhet å gjøre. Enkelt sagt så går det på at hvis man kjører fra et opplyst område og inn i et mørkt et, så skal avstanden til neste opplyste område være en viss avstand slik at "mørkesynet" aktiveres før neste opplyste område. Dermed ender man opp med veglys overalt.

 

At det slurves (les jukses) så mye med isolasjon i dag har sammenheng med at det offentlige har fratatt seg selv plikten til å utføre byggekontroll. I dag er det den enkelte entreprenør som selv utfører kontroll med seg selv. Hurra! Da er det ikke rart at det utføres mye dårlig arbeid. Staten har gjort dette utelukkende for å slippe å komme i erstatningsansvar for dårlig utført byggekontroll. Ansvarsområdet er mye mer komplisert enn som så, men dette er kortversjonen. Tidligere var nesten all byggekontroll styrt av det offentlige.

 

Byggeforskriften har gode regler for isolasjon under boliger på støpte plater. For en vanlig bolig vil kravet til isolasjon være omtrent 130 mm. I praksis blir det da benytte 150 mm. For 20 år siden var det vanlig å legge 50 mm. Kravet til isolasjon i støpt gulv på grunn i dagens boliger bestemmes ut fra boligens totale u-verdi. Men igjen, så lenge "bukken og havresekken" utfører byggekontrollen kan resultatet fort bli dårligere enn vi liker.

 

Det er også vanlig å isolere rundt grunnmuren, men dette må ses i sammenheng med grunnenns beskaffenhet.

Lenke til kommentar
Har irritert meg over hvor mye strøm det sløses med i Norge. PC-er som står på hele døgnet på jobb, gatelys som står på hel natta, hus som står med lys på rom som ikke er i bruk... Lista kan bli lang.

 

Hva kan man gjøre for å få ei forbedring her? Potensialet er enormt!

 

Tenker på dette med gatelys, det burde vært gjort ei lovendring, der kommunene og eierne av gatelys må slå disse av f.eks kl. 2300. Dette kan gjøres ved å pålegge tidsbrytere som en naturlig del av anlegget,

på lik linje som lys-sensore.  :hmm:

6879217[/snapback]

 

Tror nok man heller burde angripe det fra en helt annen vinkel. Tenk på alle hyttene på fjellet som har både to og tre strømmålere slik at de holder forbruket på hver måler under 20 000 kwh.

 

Dessuten så er det vel den kraftkrevende industrien som bruker mest kraft i dette landet, noe som burde fokusere på strømsparing i de områder man kan.

 

Hvis man skal slå av gatelysa etter klokken 23 så er dette idiotisk. Gatelysene er ment for å lyse opp og senke risikoen for at man skal bli utsatt for noe kriminelt, eks. ran og voldtekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det med PCer som er på over nattet på plasser som skoler og jobb er jeg enig med at er sløsing. Og har egentlig en ganske enkel løsning. Laget for en stund siden et program som skrur av windows av seg selv etter 60 sek og du kunne trykke avbryt. Bare å sette noe slikt på å starte automatisk kl 18:00 eller noe :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne komunnen jeg bor i tror jeg sparer ekstremt på strøm. For jeg bor 40min gå tur unna sentrum.

Og jeg ser ikke hvor jeg går... eller hva jeg går på når det er mørkt. Det er lysmaster overalt men ingen som funker :@

De strør heller ikke :@

 

Men vill tro at slike lamper i tunneler der det er lite trafikk som slukker seg når det ikke er gjenomgang (f.eks spesielt på natters tid)

Samt att gatelys i sentrum kunne ha bestått av 1 pære ikke 4 av de på vær stolpe :p Det er unødvendig...

 

Ellers jobber jeg i staten og vi skrur av lysa men ikke maskinen. Det skulle ha vært slikt!

Også istede for å kjøle ned serverrom med store kjøleanlegg kunne de ha plassert varmepumpe på rommet og henta ut varmen fra serverromet til å varme deler av rommene rundt :)

Vertfall på vinterstid. For der inne går det ekstremt mange kwh på å kjøle ned varmluft som kunne ha blitt brukt til oppvarming i noen rom i bygge i vertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...