rofl Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (Jeg hadde allerede skrevet dette før jeg logget inn, så unnskyld at det er på Engelsk) I have just installed an ASUS NM2-E motherboard with Win2k and a Western Digital 250GB SATA-2 250GB disk and everything works fine, except when I try to use some IDE (FAT32) formatted disks from my old computer. (Win2k only recognizes 130GB out of the 250GB, I installed Win2k on a 20GB NTFS partition.) As long as I have no IDE drive connected, it all works fine, rebooting without any problems. But as soon as I connect an IDE disk, the system takes very long to boot up, obviously because there is something about the IDE disk it doesn’t like. I tried formatting it with Win2k but it didn’t work well and it ended with having to restart the system – and to reinstall the OS as well. This time, the OS reports that the unused (100GB) part of the HD needs to be formatted (FAT32) before proceeding. I have searched the manual and the BIOS but have not been able to find any clues for solving the IDE problem. What can it be? I have a number of removable IDE drives that I am using for backup. Rolf Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Du må ha min. W2K SP3 for å støtte "store" disker . Er det installert med en cd integrert med en lavere Servicepack og etter dette lagt inn SP4 må du endre/lage en register nøkkel . Naviger til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters New, DWORD Value name EnableBigLba Sett verdi til 1. Reboot Endret 17. september 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
rofl Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Du må ha min. W2K SP3 for å støtte "store" disker . Er det installert med en cd integrert med en lavere Servicepack og etter dette lagt inn SP4 må du endre/lage en register nøkkel . Naviger til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters New, DWORD Value name EnableBigLba Sett verdi til 1. Reboot 6879235[/snapback] Dette må jeg se på, i mellomtiden har jeg koplet vekk SATA-disken og forsøkt å installere Win2k på en 20GB IDE. installasjonen gikk OK, men da systemet skulle re-bootes startet det ikke. Ved å boote fra floppy fant jeg at WINNT katalogen lå der, men jeg fant intet i rot-katalogen. Men- da jeg satte den samme disken i min WIn98SE-maskin, lå alt i rotkatalogen som det skulle, og scandisk sa at disken var ok. Så det er noe rart med lesing av IDE disker på ASUS systemt, men hva det beror på aner jeg ikke. MHT Win2k SP4 så har jeg ikke installert det ennå, men hadde tenkt at jeg nå først skulle få systemet opp med IDE og ta SATA i neste omgang. Men hvor skal jeg begynne? Såvidt jeg kan forstå kan det neppe være noe teknisk-fysisk problem, men et eller annet med IDE disk I/O som krangler. Hele tiden bruker maskinen lang tid og jeg kan se at den forsøker å aksessere IDE-disken, f.eks. når jeg booter fra en Win98SE boot-diskett, så tar systemet noen lange pauser underveis, og da ser jeg aktivitetslampen lyse på hd'en. Hm. Rolf Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Jeg tror du skal "lage" deg en W2K cd med SP4 integrert . Enkleste er Autostreamer fra neowin.com . Samme med store disker og sata med xp , du skal installere med en xp cd med minimum sp1 (helst sp2 integrert) . Endret 17. september 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
rofl Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Jeg tror du skal "lage" deg en W2K cd med SP4 integrert .Enkleste er Autostreamer fra neowin.com . Samme med store disker og sata med xp , du skal installere med en xp cd med minimum sp1 (helst sp2 integrert) . 6880027[/snapback] skal studere ditt svar, men nå har jeg foreløpig satt bios parametre for IDE disken til UDMA5 off, acces mode LBA. jeg tipper LBA gjør susen, elelr er det dma? Det ser nemlig ut til at Win2k installeres ok nå, og da lurer jeg bare på, kan/bør jeg sette UDMA5 on igjen, eller? Får jeg nå ide disken opp og installerer SP4 håper jeg at jeg kan få orden på SATA disken igjen... mvh, Rolf Lenke til kommentar
rofl Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Du må ha min. W2K SP3 for å støtte "store" disker . Er det installert med en cd integrert med en lavere Servicepack og etter dette lagt inn SP4 må du endre/lage en register nøkkel . Naviger til HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\atapi\Parameters New, DWORD Value name EnableBigLba Sett verdi til 1. Reboot 6879235[/snapback] Win2k med SP4 funker nå på IE disk, men jeg vet ikke hvorledes jeg går frem for å fikse registeret, jeg vet man skal være forsiktig når man tukler med det. Så noen linjer om prosedyren for å komme dit: jeg må vel bruke en tekstbehandler (Edit, notepad? ) og finne den filen det gjelder, Registry?? laste den opp og navigere som nevnt, og finne et parameter som heter name EnableBigLba - og den står vel til 0 nå, og så endrer jeg bare nullen til 1 og lagrer uten å endre noe annet, og så er det bare å resette. Så det jeg trenger å vite er vel bare hva filen heter, kanskej jeg kan rot eltit rund og se om jeg finner noe som ligner..., eller jeg hører kanskje fra noen som vet? Eller, det kan se ut som det finnes en egen utility for dette, regedit, jeg bare famler lit rundt. Rolf Endret 18. september 2006 av rofl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Hvis du ikke er komfertabel med regedit kan du bruke denne utility som gjør det for deg automatisk. http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm Endret 18. september 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
rofl Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Hvis du ikke er komfertabel med regedit kan du bruke denne utility som gjør det for deg automatisk. http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm 6891376[/snapback] Det hadde vært greit - men jeg har ikke koblet maskinen til modem ennå. Og det gikk ikke å laste ned programmet såvidt jeg kunne forstå, jeg klikke download men fant ingenting. Men jeg kunne alltids klare regedit - jeg tittet på den og fant ikke at kart og terreng helt matchet: Rediger: Legg til nøkkel Nøkkelnavn Klasse Legg til verdi Verdinavn Datatype Reg_Dword For datatype kunne jeg velge og fant Reg_Dword, men sannelig om jeg vet hva jeg trenger å sette inn ellers. Oops - jeg prøvde en gang til, download gikk ok, så nå skal jeg prøve! Rolf Endret 19. september 2006 av rofl Lenke til kommentar
rofl Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Det går langsomt fremover. Etter å ha fått satt LBA parameteret gikk jeg inn i disk administrasjon og etter å ha definert 250GB disken til dynamisk og tilbake til standard med sletting av volumer fikk jeg til slutt hele disken tilgjengelig 232GB.) Så laget jeg en CD med Win2k integrert med SP4 og installerte dette til et SATA volum – men selv om jeg satte denne disken som den første, eller satte IDE-disken til ’None’ ville systemet ikke boote fra SATA. Jeg ser imidlertid at den defineres i bios som extended IDE disk, og det er kanskje årsaken? Jeg ønsker imidlertid å fjerne IDE disken og ha SATA disken som absolutt master og første disk med første volum som C: Men det nytter vel ikke å endre bokstaver i systemet som ligger på IDE disken -, da risikerer jeg vel bare å miste muligheten til å boote helt – og må begynne forfra? For å gjøre det litt enklere: Kan jeg boote fra IDE (C:):, slette alle volumer fra SATA, fjerne IDE, boote fra CD og installere til SATA (C:)? Om jeg kopler IDE helt vekk, så bootes det fortsatt ikke fra C: (volum) på SATA. Og da lurer jeg bare på, er det noen vits i å installere pånytt – jeg tviler på det. Hvis noen forstår problemet og kan anvise en vei ut av det mottas det med takk. Jeg takker for øvrig for all hjelp så langt – uten det hadde jeg vært helt fortapt... Jeg satte første vol på SATA aktiv og satte den øverst i listen over disker – og nå får jeg NTLDR mangler, trykk Alt-Ctrl-Del. Men systemet på SATA mangler selvsagt ennå BigLBA, og jeg har ikke nok info til å gjøre det korrekt i Regedit. Og EnableBigLba går vel bare for den versjonen det er bootet fra? Men kan det være årsaken til at den ikke booter? Jeg installerer nå på nytt, det kan jo hende NTLDR manglet fordi volumet ikke var satt Aktivt? Vi får se. Forts. Følger. Mvh, Rolf Lenke til kommentar
rofl Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 Alt er klart. Her er hva jeg tror skjedde: Etter å ha installert Win2k på SATA var alt i orden. Men da jeg satte inn en IDE disk, la den seg øverst i BIOS, og dermed ville selvsagt ikke SATA boote. Siden heller ikke riktig adresserings modus for IDE disken var satt (skulle vært LBA), hang systemet veldig lenge uten at ting skjedde. Da jeg til slutt fant ut av dette kunne jeg installere på IDE disken. Og etter det var det umulig å boote fra SATA selv etter tilsynelatende vellykket installasjon. Det hjalp ikke å sette volumet til ’Aktiv’. Til slutt manipulerte jeg så med verdiene standard eller dynamisk på disken, slette så mange partisjoner som mulig, koblet fra IDE disken, startet installasjon og lot installasjonsprogrammet slette alle partisjoner til disken var helt tom, opprettet ny partisjon, installerte, bootet alt OK!, fikk satt BigLba, rebootet og kan nå partisjonere resten. Men jeg ser nå at første partisjon er merket (system), det hadde den ikke vært før. Er det ikke tilstrekkelig om den bare er (Aktiv)? SÅ dette er ikke vanskelig hvis man bare vet akkurat hva man må vite før man begynner. Noe står visst i manualen – men hvem leser og studerer en hel manual FØR man begynner? Den leser man etterpå og ser kanskje hva man burde ha gjort... Men igjen, takk til de som hjalp meg med viktige tips! Rolf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå