Suburbian Hero Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg har lyst til å begynne å bruke linser, siden jeg blir 15 nå i november. Har noen erfaringer med dem? Lønner de seg, slik at synet ikke forverrer seg? Hvis noen har erfaringer,så si i fra... Takker på forhånd Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Har brukt linser i over 20 år . Følger du forutsetningene om forsvarlig bruk er det bare positivt . Går du uten briller/linser anstrenger du øynene og hodet mere (myser for aå se skarpere) og får sannsynligvis mere plager med hodepine etc. Men at synet forverrer seg har ikke noe med dette å gjøre , det vil evt. være en "naturlig" prosess som vil skje enten du bruker linser eller ei , eller de kan stå stabilt på et visst + / - nivå i "evigheter". Jeg ble målt til ca. -0.75 i 14/15 års alder og det har gått gradvis til -1.75 /- 2.0 over noen år (4-5 år) og der har det holdt seg til den dag idag . Lenke til kommentar
.patrick Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg gikk over til linser for snart et år siden, anbefaler dette på det sterkeste. Jeg slet veldig mye med å få de inn og ut da jeg begynnte og syntes ikke det var noe tess da, men det gikk ikke mer en et par ukker før jeg gjorde det på et par sekunder. Jeg har endagslinser, men burde jo ikke være no serlig forskjell fra det til de du legger i vann om natten. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Linser er helt greit, men det koster en del da. Bruker det til jeg får tatt øyelaser. Sats på engangs i starten, og synes du de blir tørre i lengden kan du skifte til toukers. Det er veldig viktig at du tester en fire fem merker for å få de linsene som passer deg best. Brilleland har vært utrolig behjelpelige med testin av linser for meg, og jeg er fornøyd med dem =) Lykke til Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 begynte med linser for 4 år siden nå, og kan ikke finne noen store ulemper... eneste er att det ikke er lurt og dra til en veninne i fylla og bli der over helga, da blir øynene helt jævlige.... ta ivartfall med en boks linsevann til og putte de oppi da Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Takker for alle tips. Tror jeg går over så snart jeg har tatt synstest i januar. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg har litt delte erfaringer med linser, men øynene mine er nok litt sære... For det første så blir jeg litt tørr i øynene hvis jeg går med dem en hel dag. Dette avhenger selvsagt om jeg er mye inne i tørr luft eller ute. For det andre klarer de ikke å lage linser som retter opp synet mitt like godt som med briller. I mitt tilfelle så bruker jeg linser på fritiden, og briller på jobb. Sitter jeg mye foran pc, anstrenger jeg meg veldig for å se brukbart med linsene. Men som sagt er mine øyne litt sære, så det går sikkert bra for deg! Lenke til kommentar
applemania Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Jeg bruker linser hver dag, hele tiden. da jeg begynte med de hadde jeg -1,30 eller noe, nå har jeg -5, men dette har ikke noe med linsene å gjøre. Jeg skal bruke linser til synet mitt ikke kan bli verre også skal jeg ta laseroperasjon. Jeg anbefaler linser på det sterkeste, er noe av det letteste å bruke og superdeilig for oss som ikke kler briller. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Linser er en revolusjon i forhold til briller. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Du skriver ikke noe om du bruker briller fra før, men uansett tror jeg du kommer til å bli fornøyd med linser. Hvis du ikke bruker briller fra før, men egentlig trenger det, kommer linsene til å en wow-opplevelse (etterhvert). Hvis du bruker brller fra før, kommer det sikkert til å være litt uvant i starten, men det går over, og synet ditt blir sansynligvis like bra. Hvis du har skjeve hornhinner, og skal korrigere dette med linser, er nok månedslinser det beste. Dagslinser er uaktuelt, og toukers blir ganske dyre. Tilpassningsopplegget kan ta litt tid, så det er nok lurt at du finner en optiker som har tid til deg. Har aldri hørt om noen som har forverret synet sit ved å bruke linser, og jeg tror ikke du har noe å være redd for der. Jeg har brukt linser et drøyt halvår, og er veldig godt fornøyd. Men hvis bare laser ble litt billigere, så hadde man jo sluppet å styre med noe som helst... Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 22. september 2006 Forfatter Del Skrevet 22. september 2006 Jeg skal bruke laser når jeg blir 21, ikke nå pga puberteten ol... Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Hvis du har skjeve hornhinner, og skal korrigere dette med linser, er nok månedslinser det beste. Dagslinser er uaktuelt, og toukers blir ganske dyre. 6913289[/snapback] Noen begrunnelser for dette? Lenke til kommentar
Licht Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Trenger han noen spesiell begrunnelse, da? Linser som korrigerer skjev hornhinne er dyrere enn linser som ikke gjør det, og jeg tror de fleste optikere vil råde deg til å bruke månedslinser om du skal ha dem hornhinne-korrigerende. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 22. september 2006 Del Skrevet 22. september 2006 Jeg har brukt linser siden jeg var 14-15 år, i 3 år nå, og kan ikke annet enn å anbefale det! Jeg har en styrke på -1.75 (startet på -0.75) og bruker månedslinser som jeg kan sove med. Den eneste ulempen med denne linsetypen er at det er litt dyrere enn vanlige linser, men det er absolutt verdt det. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Wazu: Det er som Zealuu sier, de er rett og slett dyrere. Det koster mer å produsere dem, siden de må ha spesielle tilpasninger i styrkeforholdet på forskjellige deler av linsen. I tilleg så må linsen ligge samme vei på øyet, den må spesialtilpasses og "vektes til" hvert enkelt øye, noe som gjør dem dyrere Når jeg tenker meg om, så sal vel aldri optikeren min at dagslinser var uaktuelt, men når han mener at toukers ble dyre i forhold til månedslinser pga. de økte produksjonskostnadene per linse, regner jeg med at endagslinser blir veldig dyre. Når det er sagt, så fungerer linser m korrigering for skjeve hornhinner like bra som andre linser, og er like lette å bruke. Lenke til kommentar
Hattifnatt Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg har brukt linser i snart to år, og er bare sånn passe fornøyd. Øynene blir fort tørre, og jeg er ekspert på å ødelegge linsene før de faktisk skal skiftes ut (bruker månedslinser). Har prøvd ut endel merker, men de jeg har nå er det beste alternativet så langt.. Men jeg vil på liv og død ALDRI gå tilbake til briller igjen! Bruker det når jeg er hjemme, men aldri, aldri ute. Briller er noe av det mest upraktiske man kan ha i ansiktet. De blir full av dugg, regn, snø og har man et lite fingeravtrykk på dem og er ute i sola, så blir man nesten blind Så det sto i et av innleggene noe med at 14dagerslinser var dyrere enn månedslinser. Jeg vil si det kommer helt an på merket, da jeg utprøvde 14dagerslinser så kosta de bare 100kr mer i måneden enn månedslinsene. Det var ikke så ille Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Er bare det at jeg har skjeve hornhinner (ikke mye), og jeg bruker helt standard dagslinser, som fungerer utmerket. var bare derfor jeg lurte. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 Jeg også har én skjeiv hornhinne, den er heller ikke så altfor skeiv, og jeg bruker vanlige månedslinser uten noen form for korrigering for dette. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg har sånn skjev hornhinne-ting og bruker helt vanlige linser, så det kommer helt an på hvordan akkurat dine øyne er og hvorvidt du må bruke en viss type linser. Man har vel noe som heter Toriske linser som er noe dyrere tror jeg... Jeg fikk dekket linsebruken min fram til jeg var 18 pga jeg ikke kunne ha briller. Har skjeve hornhinner og forskjellig syn på øynene. Ene øyet mitt hadde helt perfekt syn, mens det andre var på -1,5. Det har gradvis forverret seg, og jeg har nå -1 på det ene øyet og -3 på det ande. Skal definitivt ta laseroperasjon når sjangsen byr seg Ville ALDRI brukt briller og er kjempefornøyd med linser. Noen ganger er det jo litt ekkelt, når de spretter ut, setter seg fast eller "forsvinner" baki der ett sted, men alt i alt vil jeg heller ha litt småproblemer enn å gå rundt med noe rart midt i ansiktet. Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Ville ALDRI brukt briller og er kjempefornøyd med linser. Noen ganger er det jo litt ekkelt, når de spretter ut, setter seg fast eller "forsvinner" baki der ett sted, men alt i alt vil jeg heller ha litt småproblemer enn å gå rundt med noe rart midt i ansiktet. 6927306[/snapback] Kunne ikke vært mer enig. Enkelte kler bare ikke briller, deriblant meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå