Dorian Gray Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Denne tråden er skapt for debatt, noe jeg håper vi vil oppnå. Jeg håper at moderatorer ikke vil avslå forslaget med en gang, men heller la debatten rase en liten stund og se om vi får noe fornuftig ut av det. Retningslinjen som jeg ønsker forandret er del 3 av nummer 2, som lyder: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel. Personlig synes jeg ikke dette forslaget bidrar til å gjøre forumet bedre, og er direkte motstridende mtp. navnet på vårt kjære forum. De beste meningene, og diskusjonene, kommer når den ene parten har en mening som går så sterkt imot flertallet at det garanterer en diskusjon med ivrige deltagere, lange argumentasjoner og sterke motsetninger. Det står i retningslinjene at vi ikke ønsker krangel, men det kan komme av selv de minst provoserende ting (en tegning av en profet, f eks). Ved å undergrave meningene til de personene som er mest interessante (de som har ting å si som vi ikke har lest før), så blir det til at vi har de samme diskusjonene hver gang; om igjen og om igjen. En diskusjon om Gandhi er kjedelig hvis man ikke nevner de mer kontroversielle sidene (f eks at han støttet Lenin og Sovjet), og da blir det plutselig verdt å diskutere. Hvorvidt denne endringen vil ha en praktisk betydning for diskusjonene tviler jeg sterkt på (jeg tror ikke vi får 4-5 Heil Hitler-tråder overnight), men som en prinsippsak synes jeg ikke at et sted som våger å kalle seg www.diskusjon.no skal ha en regel som oppfordrer til å holde inne meninger hvis man ikke tror de blir godt mottatt. Lenke til kommentar
Evil Eye Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Kan ikke få sagt meg mere enig. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Skjønner hva du mener steffy og kan vel perhaps si meg enig. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jepp! Kan vel også si at det er ganske utrolig å få ban pga. spam, men setninger som denne som sårer folk er visst ikke noe å snakke om: Haha, etter å ha lest de siste sidene av RPP så kan jeg ikke fatte og begripe at stygge folk legger ut bilde av seg selv. Hvorfor skal vi se på det? Le? Gråte? Provosere? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jepp!Kan vel også si at det er ganske utrolig å få ban pga. spam, men setninger som denne som sårer folk er visst ikke noe å snakke om: Haha, etter å ha lest de siste sidene av RPP så kan jeg ikke fatte og begripe at stygge folk legger ut bilde av seg selv. Hvorfor skal vi se på det? Le? Gråte? Provosere? 6880491[/snapback] Den saken kan du diskutere med en moderator/admin via PM eller andre metoder. Hva som skal skje anngående den hendelsen der er enda ikke bestemt så vær så snill å ikke rop "ulv, ulv!! " før man har behandlet saken. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Jeg vil nevne at dette er noe jeg kom på før jeg fikk med meg AnAnAs-skandalen, og at dette mest var myntet mot de politiske forumene, ikke hva enkeltbrukere mener om andre enkeltbrukere. Dette er meninger som strider mot diskusjonens grunnregel om å ikke angripe person, så det gjelder uansett ikke for forslaget mitt. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg vil nevne at dette er noe jeg kom på før jeg fikk med meg AnAnAs-skandalen, og at dette mest var myntet mot de politiske forumene, ikke hva enkeltbrukere mener om andre enkeltbrukere. Dette er meninger som strider mot diskusjonens grunnregel om å ikke angripe person, så det gjelder uansett ikke for forslaget mitt.6880932[/snapback] Helt korrekt. Skal purre litt på de eldre herrer Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Må si meg enig, noe jeg har ment lenge. Det er ikke noe gøy for en stakkars moderator å måtte avgjøre og vurdere hvilken provoseringer som er over streken. Når man først er inne på regler kan følgende egentlig bare gjøres; Ta de reglene her; #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig tone. Poster kan bli delvis eller fullstendig sensurert av moderatorer hvis de inneholder upassende språk som blant annet banning, flaming og/eller innlegg ment for å skape dårlig stemning. Tråder/poster åpenbart ment for å provosere eller støte andre stenges/slettes med begrunnelse. Dette gjelder også i private meldinger.#2: Vær saklig og høflig når du argumenterer for noe. Dette gjør at andre oppfatter deg mer seriøst. Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel. #3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på. #4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder. #10: Blant andre ting regnes f. eks tre eller flere like tråder/innlegg som uønsket innhold (heretter referert til som "spam"), og kan føre til advarsler eller midlertidig/permanent utestengelse. Brukere som deltar i slike tråder kan straffes på lik linje med trådstarter. Ulovlig bumping er heller ikke tillatt og kan bli straffet på samme måte som spam Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Gjøres om til noe slik som dette: #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig og saklig tone.#2: Hold dere til temaet i tråden. #3:Unngå spam, SMS-språk, flaming, trolling, unødvendig quoting, overdreven bruk av smileys og utropstegn/spørsmålstegn. Pass på å ha et godt og beskrivende emnefel. Post ikke flere innlegg etterhverandre og bump ikke unødvendig. #4: Personangrep/uthenging av bruker tollereres ikke og er å regne som off topic (ref pkt.2) Det enkle er ofte det beste, ikke nødvendig med så mye flesk The most valuable of all talents is that of never using two words when one will do. - Thomas Jefferson Lenke til kommentar
b-real Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig og saklig tone.#2: Hold dere til temaet i tråden. #3:Unngå spam, SMS-språk, flaming, trolling, unødvendig quoting, overdreven bruk av smileys og utropstegn/spørsmålstegn. Pass på å ha et godt og beskrivende emnefel. Post ikke flere innlegg etterhverandre og bump ikke unødvendig. #4: Personangrep/uthenging av bruker tollereres ikke og er å regne som off topic (ref pkt.2) Det enkle er ofte det beste, ikke nødvendig med så mye flesk 6881917[/snapback] Yess. Er noe slik jeg også har lyst til at retningslinjene skal være. Hvis man heller legger fokus på nettikette og lar det bli en resurs-plass der man forklarer godt eksempler på brudd på disse reglene og hva som skal til for å ikke bryte med disse reglene så tror jeg at dette forumet kan skyte fart. Jeg har sittet med et intrykk i det siste av at retningslinjene ikke holder helt mål for dagens brukere nå som hardware.no sine forumer er såpass stort og kan bli en jungel å gå seg vil i for de som ikke er kjent.Enkle guider om hva som skal til for å gjøre poster enkle og informative, hvordan man kan bruke de forskjellige funksjonen så folk kan se nytten i de osv, for det virker som om noen er litt redd for å bruke de. Lage en ordentlig guide som omhandler hvordan man kan hoste bilder her på forumet og får man problemer så er det sider som imageshak som kan hjelpe deg videre å hoste bildene og en liten innføringsguide hvordan man kan bruke dette videre. Rett og slett det å bruke nettikette til den formidlingskanalen den egentlig kan være, for nå virker det nesten som om den kommer litt ignorert blandt brukerene og andre her på forumet. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 #1: Brukere av forumet bes om å holde en høflig og saklig tone.#2: Hold dere til temaet i tråden. #3:Unngå spam, SMS-språk, flaming, trolling, unødvendig quoting, overdreven bruk av smileys og utropstegn/spørsmålstegn. Pass på å ha et godt og beskrivende emnefel. Post ikke flere innlegg etterhverandre og bump ikke unødvendig. #4: Personangrep/uthenging av bruker tollereres ikke og er å regne som off topic (ref pkt.2) Det enkle er ofte det beste, ikke nødvendig med så mye flesk 6881917[/snapback] Jeg er også enig i dette, man burde kunne få ytre upopulære meninger uten at det skal bli slettet fordi det folk blir provosert av det. Selvfølgelig, jeg mener at man burde ha en viss høflighet i forhold til rasisme, religion og lignende, men at ytringsfriheten vanligvis skal telle mest. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Vi har for tiden en gående en sak i forumstyret om endringer, og om noen har invedinger, eller forslag til endringer, så er dette tiden for å rope ut. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Vel, vi har ropt ut i mange saker. Men kan ikke akkurat si med hånden på hjertet si at vi har blitt hørt.. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 24. oktober 2006 Del Skrevet 24. oktober 2006 Disse forenklingene dere viser til har ikke noe for seg, da vi har en forenklet versjon, og en utvidet versjon, slik er og blir det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg