Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En liten drøm om å starte eget firma.

Anbefalte innlegg

What? Har du noen gang sett en trafikkanalyse hos noen ISP'er på gatewayene sine? Over 70% av totaltrafikken vår er bare P2P trafikk  :ph34r:

Greit nok at de fleste laster ned fremfor opp, men det generer jo noe hinsides med trafikk fordet i alle retninger.

7987801[/snapback]

Det at 70% av trafikken er p2p betyr ikke flestparten av brukerene driver med p2p, det viser bare at p2p tar en forferdelig stor del av linja. Ett villt annslag er at en person som sitter med torrents genererer like mye trafikk som kanskje 30 "telenorbestefedre" som leser VG, om ikke enda flere.

Men til trådstarter:

Jeg har bare skummlest den første og siste sida, men går ut ifra at det er snakk om ett "øde" sted som pr dags dato ikke har bredbåndskapasitet. Det jeg vil anbefale er at du tar kontakt med komunen din for å høre hva de kan bidra med. Har ikke staten sagt at alle skal kunne ha bredbånd innen så og så lenge?

Om større selskaper ikke tar seg råd til å bygge ut så vil ikke du kunne klare å drifte det og gå i balanse heller, det er ren logikk.

I komunen min har vi endel fabrikker samt ett stk. it-selskap som startet opp med å levere it-løsninger til bedrifter i regionen.

For noen år siden bestemte de seg for å få lagt ut dsl til "hele" kommunen, de hadde tidligere bare hatt ett trådløst tilbud i sentrum.

I sammarbeid med komunen og jeg tror også at den største møbelfabrikken bidro, så fikk de bygd ut dekning på alle telefonsentralene, de samarbeidet også med NGT.

Ett par år senere solgte de hele dritten til NGT for 20 mill. De sitter igjen med supporten, men jeg regner med at NGT betaler det lokale selskapet for denne jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...