agvg Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Men det er en ting du ikke har svart på og det er om dette er en løsning for og selv få fiber i ditt område? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Videre kommer det en del utgifter ifm med opprettelse av firma. Du trenger bl.a. 100k for å starte et AS Du skal kun ha 100k i verdier, det kan være servere, lokaler samt litt cash, du må ikke ha 100k i ledig cash 6892000[/snapback] Ja sa ikke noe annet. Men for å få servere for 100k trenger du uansett 100k... Om du velger ha aksjekapitalen din i kroner eller verdier spiller selvsagt ingen rolle, men du kan ikke lage servere til 100k av luft. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Videre kommer det en del utgifter ifm med opprettelse av firma. Du trenger bl.a. 100k for å starte et AS Du skal kun ha 100k i verdier, det kan være servere, lokaler samt litt cash, du må ikke ha 100k i ledig cash 6892000[/snapback] Ja sa ikke noe annet. Men for å få servere for 100k trenger du uansett 100k... Om du velger ha aksjekapitalen din i kroner eller verdier spiller selvsagt ingen rolle, men du kan ikke lage servere til 100k av luft. 6894800[/snapback] Det er helt sant, men bare greit å presisere at de 100k kan være i utstyr og må ikke være i cash. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 (endret) Hmmm har bare lest sånn såvidt her. Jeg tror du har noe urelaistiske forventinger til hva du kan tjene og hvor mye det vil koste. Greit nok at du mener at 10Mb burde koste 50 kr mnd, men hvordan i all verden skal du klare det? Det er jo helt urealistisk å ha 24/7 oppetid og samtidig bare kreve 50 kr pr linje, uansett båndbredde. Selv om du bare skulle levere til f.eks 20 husstander, så må du fremdeles ha litt systemer i bunn som ikke er gratis. Cisco routere er ikke billige, det gjelder forøvrig alt utstyr i carrier grade classen (24/7 oppetid). Du kan jo alltis klare deg med billig utstyr ala D-link eller noe sånt, men da kan du ikke levere 24/7 heller. Det er vanlig å ha nedskrivingstid på ca 20 år på fiber, dvs at man regner at fiberen er nedbetalt i løpet av 20 år etter at den er lagt ned. Å starte som DSL leverandør, er billigere i oppstart men dyrere i lengden pga alt det Telenor skal i telelosji, linjeleie osv. Egen infrastruktur er utvilsomt best, men koster også mest å etablere. Bare se på Tele2, de har endelig funnet ut at de ikke kan leve som wholsesale operatør (de leier både DSLAM og transport fra Telenor), da det er så uhyre små marginer for wholesale operatører. Av den grunn er de i gang med å bygge ut egne DSLAM'er (velkommen etter sier nå jeg). Nå jobber jeg hos en ISP som videreselger en del kapasitet til andre mindre ISP'er og kjenner forsåvidt en del til hva de sliter med. Har du solid kompetanse på både sikkerhet, kapasitetsplanlegging, økonomi, markedsføring og alt selv, gjør det jo jobben litt enklere for deg. Men de fleste mennesker er spesialister innenfor et område, er svært få som er en gud på alt. Du må regne ut hvor mye du vil overbooke aksessnettet ditt, det finnes ikke noen gyllen formel her. Dersom du har 10 kunder som skal ha 10 Mb, så kan du banne på at det sitter minst halvparten med P2P trafikk som makser linjene hele tiden. Altså vil du ha 50Mb + de 5 andre som nesten ikke bruker noenting. Da må du altså ha ca 50 Mb på transportsiden inn mot et corenett mot NIX. Nå selger de færreste ISP'er videresalg linjer på bare 50 Mb, siden det er et litt sært tall å sette shaping på (hvis ikke de har avanserte bokser å styre båndbredden på). Som regel leveres kapasiteten på 10, 34, 100, 155 og 1000 Mbs, litt avhengig av teknologi. Fiber leveres som regel på enten 100 eller 1 Gb grensesnitt. ATM , SDH, WDM osv leveres i andre varianter (men bruk for alld del ikke ATM som er en nesten utdødd teknologi bortsett fra i Telenorkonsernet). En 100 Mb linje til videresalg (ISP linje), vil antagelivis koste mellom 40 000 til 90 000 i mnd, avhengig av leverandør, SLA nivå, maulighet for peak trafikk, utstyr osv + en temmlig dyr etablering. Du kan jo selvfølgelig kjøpe en privat ADSL2+ linje og videreselge den, men det vil jo stride mot vilkårene og kan gi grunnlag for privat søksmål om ISP'en oppdager det. Hovedproblemet med å levere så billig tilgang som 50 kr mnd, er at de som lager utstyret (routere, kabler, servere, software) ikke er så billig at det er mulig å få det så lavt, med mindre det offentlige sponser hele gildet mer enn landbruket tilsammen. Du må ha skikkelige management systemer, kundesystemer, fakturering, logging, kapasitetsplanlegging og so on. I tillegg må du fylle alle kravene fra PT, noe som krever enten skikkelig utstyr eller noe hinsides med egenutvikling. Du kan drite i support og fikse det når det passer for deg. Problemet er at de fleste privatkunder vil ha 24/7 oppetid uten å betale for det. Pr i dag, er det ingen (og jeg mener INGEN) ISP'er i Norge i dag som går i null eller med overskudd av privatkunder. Det som redder hele ståa litt, er at bedriftene betaler temmlig mye for omtrent samme kapasitet som privatkunder, med andre ord så sponser bedriftene privatkundene. Uten bedriftskundene våre, kunne vi ha stengt butikken for lenge siden. Skulle vi ha tatt kostpris på alle privatkundene våre, ville en ADSL linje på 1024/384 (bare for å ta et tall) kostet rundt 1200 kr i mnd. Privatkunder er også de "dummeste" kundene, dvs de med minst kunnskap om data og internett. Bedriftene har som regel enten egen IT avdeling, eller i det minste noen som har littegranne peiling. Ergo så er det ikke så mye henvendelser fra bedrifter som skal melde feil kontra privatkunder som ikke skjønner at kabelen fra PC'en må faktisk plugges inn i modemet. Mulig jeg er litt frekk nå, men hvis du noen gang har jobbet på support hos en ISP, vil du skjønne hva jeg mener. I de siste årene har f.eks WLAN blitt veldig populært hjemme av praktiske årsaker. Men jaggu er det ustabilt som fy som regel, som igjen generer ørten feilmeldinger til alle ISP'er i Norge, som igjen fordyrer prisen på en ADSL linje. Hadde vi sluppet support, kunne vi sikkert kuttet mnd pris med nesten halvparten. Men siden privatkunder forårsaker så mange unødvendige tlf og henvendelser inn, så må jo kostnaden dekkes inn et sted og det er i abonnementsprisen. Så for de som syter over at bredbånd er for dyrt i Norge: Prøv selv Men 50 kr mnd for 10 Mb, høres ut som en helt urealistisk pris med mindre du vil virkelig ha kommunistiske tilstander da (f.eks at staten subsidierer med x antall milliarder). agvg Postet 18/09-2006 : 22:10 Får du satt opp linjene skikkelig vil det neppe være så mye arbeid og drifte dette, men skal du leie inn kompetanse så ruller kr veldig fort. Uansett hvor bra designet et nett er, vil det alltid skje uforutsatte ting i nettet og utstyr vil ta kvelden før eller senere. Hva med en skikkelig lyn skade i nettet? Sannsynligvis må du kjøpe inn nytt utstyr og erstatte det gamle. Det vil alltid være drift på noe som er i produksjon. Endret 20. september 2006 av xcomiii Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Du må også ta med i betraktningen at utstyret må vedlikeholdes (det er visst bare streifet innom av andre), noe vil alltid gå istykker. Du må ha backup som fungerer og stor lagringskapasitet (med tanke på hjememsider, mailsystemer m.m.). Normalt må alt teknisk utstyr dupliseres og jevnlig byttes ut før det bryter sammen. Et lite lynnedslag kan ta knekken på alt. Kundesupport koster. Åpningstid fra 08:00- 20:00 på hverdager vil kreve minst 4 ansatte. Gang lønn med minst 2-3 for å ta ytterligere utgifter ved å ha ansatte (avgifter, pensjonsinnbetalinger, forsikringer, overtid, arbeidsplasser m.m.) Lenke til kommentar
babbakaørn Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Har ikke lest gjennom hele. Men kan det ikke være en ide og legge feks 10mbit til en boligblokk får så å kjøre wlan opp gjennom hele blokken. De som har routern/repeateren hos seg får 50kr avslag i mnd eller noe. Kansje du kan lage en avtale med et allerede eksisterende firma (NGT, TN, Bluecom) med å levere linjen. Feks adsl 2 10mbit så selger du til alle brukere i blokken. Tror ikke du trenger så veldig mye mer enn 10mbit. Sett mak grense pr ip 1mbit og ta mer betalt hvis folk skal bruke flere pcer. Kan kjøre en del overhead. Ta feks 100kr mnd pr pc. Får du også lave driftsutgifter. Tenkt litt på å gjøre det selv. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Tenkt litt på å gjøre det selv. 6898957[/snapback] Hvorfor i alle dager skal man gidde og gjøre noe slikt? A. ISP-ene vil ikke inngå noen slike avtaler da de heller vil ha kundene selv, fikk du lov måtte du uansett ha en bedrftslinje som er svindyr. B. Adsl er ubrukelig pga at utlinja er elendig. C. Kjøpe og drifte ett slikt nett ville kreve masser arbeid og kostnader, tro ikke at folk vil smile pent fordi du gjør det litt billigere for dem når nettet er nede. D. Skulle du tjene penger på dette? Lenke til kommentar
aleh Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Denne threaden skal flyttes til nettverks-kategorien og så får vi se på om jeg flytter threaden til HWB sine nettverk der jeg tror kompetansen perhaps er litt bedre nå som man har fått en thread der man kun tar seg av tanke-stadiene og se hva som i virkeligheten må til. Så får man se om man flytter greia til HWB senere eller hva man gjør. Så langt er dette det beste jeg har lest i denne tråden. Jeg anbefaler deg å stenge denne "tulle/tenke" tråden og opprette en ny på hwb forumet. Ta deg god tid og tenk godt gjennom hva du vil frem til. Målet ditt må være realistisk i forhold til teknologi og pris. Det er ofte en sammenheng der. Hvor mye er du villig å investere og er det eventuelt andre som skal investere i tillegg? For å få gode svar må du stille gode spørsmål. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Du skal kun ha 100k i verdier, det kan være servere, lokaler samt litt cash, du må ikke ha 100k i ledig cash 6892000[/snapback] Ja sa ikke noe annet. Men for å få servere for 100k trenger du uansett 100k... Om du velger ha aksjekapitalen din i kroner eller verdier spiller selvsagt ingen rolle, men du kan ikke lage servere til 100k av luft. 6894800[/snapback] Problemet med dette er det at utstyr avskrives i regnskapet, altså det har ikke samme verdi (regnskapsmessig). Derfor vil man etterhvert trenge å fylle på med aksjekapital Lenke til kommentar
rogsen Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Lei linje hos banetele. Sett opp et 5 Ghz accesspungt og få trådløse klienter på. Da slipper du unna kobberen til telenor + nettleien. En høy mast og du kan med de minste antennene sende 5 km Lenke til kommentar
nree Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 rogsen: 5 Ghz? Og hvordan tror du folk som ikke får inn annet en pipelyder og skurring på sine trådløse telefoner vil reagere da? Men, til litt mer seriøst: Skal man ha trådløst nettverk til kunder må kundene ha digre paraboler som garranterer bra signal, sender som ikke overstiger lover og regler for slike ting, gateway + dhcp + limit server og en god linje til serverene som leverer til kundene.. Ikke vet jeg, hørtes veldig urealistisk ut, det er prøvd før og etter hva jeg har hørt er den lokale "Wnett-leverandøren" konkurs pga. for lite kunder og dårlig rykte Lenke til kommentar
b_naimy Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Det finnes en enkelt måte å gjøre dette på,sånt gjør man. Kjøp nettverks backen (core) gjennom www.lok.com som tar seg av alt av dhcp,dns,bandwidh managment,access og billing og alt annet man trenger for å kjøre et fungerernde ISP. Kjøp deretter en wimax radio senderog 4 sektor antenner som vil koste rundt 60000 usd. Ifra www.navini.no Den kjører i 2.4ghz frekvensen så du slipper lisens problemer,rekkeviden er på ca:2-3 kilometer. Det eneste du gir kunden er en mottager som koster 1000 kroner som dem kan kjøpe eller leie. Wimax gjør det fult mulig får kunder å ha mottager inni huset og får meget bra signal pådet. Så må du også leie linje ifra feks banetele. Sett kundene på 12mnd kontrakt og gi dem feks 50-70 kroner billigere internett en dem som er billigs på det for øyeblikket som er www.freewave.no. Bra for kunde på den måten at han kan bevege seg i hele det området og ha internett oppm ot 6mb og slippe all annet dritt.bare en liten boks som gjør alt. Så vis du vil så er det fult mulig, men vis du er seriøs så bør du ha en budsjett på rundt 1,5 million for å gjøre det bra.Det er ikke bare snakk om utstyr og nettleie. Du må også tenke ¨på lokaler, en primitiv form for kundeservice og strømutgifter osv. Lykke til videre, har selv planner om å start noe sånt i nærliggende områder. Til nettverks delen bare skaff deg feks ww.lok.com som kan ha opp mot 4000 kunder på adsl hastighet. ..og navini basestasjon som kan gi en raw dataoutput på 350mbit.....husk å oversubsrive det med 10 ganger. Det er ganske normalt å gjøre i wisp miljøer.....ellers vil du ikke kunne tjene penger på dette. For det er kapasitet du selger.....du kjøper 100mbit eller 50mbit til feks 40000, som du må ta betalt for tjene penger. vis det er noe mer du lurer på så send meg en mail på [email protected] Mvh Bashir Naimy Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Poenget er og tilby noe bedre enn ADSL og lignenede tregnett, Wimax ser heller ikke ut til og kunne levere varene slik som fiber kan. Lenke til kommentar
b_naimy Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Poenget er og tilby noe bedre enn ADSL og lignenede tregnett, Wimax ser heller ikke ut til og kunne levere varene slik som fiber kan. 6971302[/snapback] Personlig så tror jeg at det norske privat markedet ikke har behov for fiber rett hjem for internett.Majoriteten i norge er ikke store fildelere er uploadere...det er bare en bite liten prosent. Så jeg personlig mener 6mbit holder i massevis for øyeblikket. Men jeg tror ikke du er helt oppdatert på wimax med 65Q modulasjon greier wimax å gi ut 65mbit ut til clienter.Den type wimax utstyr finnes, men som sagt så har wimax sine begrensninger...men fremtiden er mobil.. det kommer ny type latptop kort for wimax om en par mnd ifra navini som kommer til å gjøre folk mobile med ordentlig bredbånd.Så kan også tilby ip telefoni gjennom wimax og det er en ekstra inntekts kilde.En ting til, adsl er ikke symetrisk det er wimax, du kan tilby samme up/dwn hastigheter.Syns ikke at wimax og fiber burde sammenlignes egentlig, helt forskjellige fysiske skiller her. Fiber er bra for tripple service,hvor man for både tv+internett og diverse gjennom samme kabel.Men koster MYE penger. Men for en privat person så er fiber utbygging en drøm, vis han ikke har en 100 talls rike onkler som bygge ut fiber nett for han. Men for vedkommende så er wimax det mest fornufte valgtet vis han er seriøs angående å tilby internett til folk i nærområdet. Anyways, lykke til. MVh Bashir Naimy Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Personlig så tror jeg at det norske privat markedet ikke har behov for fiber rett hjem for internett.Majoriteten i norge er ikke store fildelere er uploadere...det er bare en bite liten prosent. 6971849[/snapback] Da tror jeg du tar skammelig feil, jeg har fryktelig vondt for og se hvordan man skal unngå en slik fiberutrulling, man vil bruke nettet til alle slags tjenester og jeg ser ingen annen teknologi som kan levere ett utall tjenester sammtidig uten kapasitetsproblemer. Fiberutrullingen er i gang, det er ett utall prosjekter i full sving i landet, selv Telenor har begynnt og forberede fiberutrulling til hjemmene. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) Problemet i Norge er at alt som kryper og går er av kobber, med unntak av små fiber strekninger her og der. Grunen til dette er - som de fleste vet - at Telenor var statseid før, ergo var de ansvarlige for å legge ut nett til Norges befolkning. Selv om Telenor ikke lenger i dag er statseid er det fortsatt de som får utbyggningsoppdrag, noe som igjen fører til at de og staten eier linjen når den er ferdig utbygd. Eneste alternativet (som jeg ser det..) er å leie en fiberlinje fra et annet selskap. I Tromsø har Tromskraft kjørt igang et kjempeprosjekt der de skal ha mer eller mindre hele Troms fylke dekket med fiber. Det er flere aktører som har hoppet seg på den bølgen, og har gjort som du tenker på - leie/investere i prosjektet mot rettigheter for å leie ut linjer. Endret 30. september 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Problemet i Norge er at alt som kryper og går er av kobber, med unntak av små fiber strekninger her og der. 6972541[/snapback] Det ligger mye fiber i norge utenfor TN sin kontroll, og man legger mye fiber for tiden overallt. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Problemet i Norge er at alt som kryper og går er av kobber, med unntak av små fiber strekninger her og der. 6972541[/snapback] Det ligger mye fiber i norge utenfor TN sin kontroll, og man legger mye fiber for tiden overallt. 6972725[/snapback] Joda, som jeg sier - Det legges mye fiber rundt om kring, men det er fortsatt ikke sammenlignbart med kobbernettet. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Personlig så tror jeg at det norske privat markedet ikke har behov for fiber rett hjem for internett.Majoriteten i norge er ikke store fildelere er uploadere...det er bare en bite liten prosent. What? Har du noen gang sett en trafikkanalyse hos noen ISP'er på gatewayene sine? Over 70% av totaltrafikken vår er bare P2P trafikk Greit nok at de fleste laster ned fremfor opp, men det generer jo noe hinsides med trafikk fordet i alle retninger. Lenke til kommentar
pebkac Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Per dags dato mener jeg at en vanlig bruker ikke har behov for mer enn maksimalt 3000/512. Dette er også på grensen til å være i overkant spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå