Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

En liten drøm om å starte eget firma.

Anbefalte innlegg

Gravingen er kostnaden som virkelig drar det opp, skal man nærmest drive nærmest nonprofit som trådstarter har i tankene så må man få til en gravedugnad ellers er ett slikt prosjekt dødt.

problemet med og leie fra TN er at da må man bruke ett elendig kobbernett og man har ikke noen sjangse til og levere sexy tjeneste som video on demand, TV osv.

6879733[/snapback]

Yess. Er der jeg også sitter å fundere på for det bør jo være andre aktører som kunne levere en slik linje en telenor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gravingen er kostnaden som virkelig drar det opp, skal man nærmest drive nærmest nonprofit som trådstarter har i tankene så må man få til en gravedugnad ellers er ett slikt prosjekt dødt.

problemet med og leie fra TN er at da må man bruke ett elendig kobbernett og man har ikke noen sjangse til og levere sexy tjeneste som video on demand, TV osv.

6879733[/snapback]

Er helt enig her, skal du få til det her må du enten kjenne noen som kan ta på seg gravejobben for en billig penge eller få det gjort på dugnad.

Er en grunn til at bredbånd koster en del per måned og de ikke bygger ut før de har en viss mengde med intreserte.

Men ideen om å finne seg et boligområde og få til en form for avtale om levering av bredbånd er nok ikke en dårlig ide. Det å legge 10mbit til hele borettslag er nok den beste muligheten til å få en slik løsning mulig og idet hele tatt klare å tjene penger på den.

Yess. Er der jeg også sitter å fundere på for det bør jo være andre aktører som kunne levere en slik linje en telenor.

Tror ikke at selve linjen til NIX er noe særlig problem her. Gravingen er nok den enkelt største utgiften en vil ha ved et sånt prosjekt

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Det er nok sant, og så lenge du holder deg til et boligområde så vil du nok slippe unna ganske billig med tanke på mengden fiber som må legges, men med engang en begynner å snakke om 2/3 boligomårder så blir utgiftene fort litt større da det krever mer utstyr i bakant(Greit å samle dns og dhcp da)

Men det å få et prosjekt lønnsomt med kun et boligområde vil jeg tro er vanskelig, men kun en måte å finne det ut på.

-Send mail til banetele og hør hva det koster å legge fiber/leie linje til NIX.

-Finn lokale hvor du kan ha servere (DNS, dhcp primært og evtuelle andre tjeneste du ønsker å tilby)

-Sjekk priser på utstyr, evt om du kan leie plass i sentralene til TN (sparer litt penger på det)

-Priser på modemet hver enkelt hustand skal ha

-Priser på HW'en som trengs

Tror den beste måten er å begynne å tegne opp utstyret du vil ha behov for, og sjekke priser. På den måten så kan du får laget et budsjett og klare å regne deg fram til hvilken månedspris du må ta for å gå i 0, evt i pluss

Ellers kan du jo selvsagt prøve og få det lokale e-verket med på planene, de har penger og masse infrastruktur over allt i kommunen, og Lyse Tele har hyllevarene som trengs for og få ett slikt prosjekt opp og gå.

Høres ut som en god ide, da de har sentraler og sikkert lokaler som du kan låne. De har også sikkert noe fiber/kabelgater som allerede er lagt som du kan få lagt fiber i, for en billig penge

Det her høres veldig intresant ut :)

Endret av Lufen
Lenke til kommentar
Høres ut som en god ide, da de har sentraler og sikkert lokaler som du kan låne. De har også sikkert noe fiber/kabelgater som allerede er lagt som du kan få lagt fiber i, for en billig penge

6879907[/snapback]

Det er en grunn til att alle slike prosjekter drives av e-verk ja.

Lenke til kommentar

6879907[/snapback]

Det er en grunn til att alle slike prosjekter drives av e-verk ja.

6879991[/snapback]

Japp, så hør med el-verkene, gjerne de lokale om de er intresert i å sette igang noe sånt prosjekt.

Er en flott måte å komme ut til flere og spare penger så du fortere kan komme i 0

Lenke til kommentar
Det er nok sant,  og så lenge du holder deg til et boligområde så vil du nok slippe unna ganske billig med tanke på mengden fiber som må legges, men med engang en begynner å snakke om 2/3 boligomårder så blir utgiftene fort litt større da det krever mer utstyr i bakant(Greit å samle dns og dhcp da)

Men det å få et prosjekt lønnsomt med kun et boligområde vil jeg tro er vanskelig, men kun en måte å finne det ut på.

6879907[/snapback]

Det var hele tanken ja. Å begrense det til et lite firma som leverer kun til området rundt i det boligfeltet og ikke noe mere og bare flyte på det der.

Og ja, det skal selvsagt være DNS/DHCP og alt annet lurt som man kan skaffe lisensfritt via unix/linux, altså så og si gratis. Og så tilby dette til en latterlig penge. For jeg syns dagens selvskap har priser som er helt forkastelig og tilbudene er helt latterlig rett og slett. Når det er så mye teknologi så kan benyttes så er det skam at det ikke blir gjort til en ting som alle kan ha her i norge. Folk er bare opptatt på å tjene penger, og atter penger og tenker alt og alt for lite på slike ting som å gjøre ting av en god sak rett og slett.

Jeg vil tro at det er mulig å gjennomfør dette i lokalmiljøet mitt der jeg bor. For det er flere selvstendige ISP'er her i vesterålen. Du har totalnett, vesterålskraft og andre opratører. Og jeg vet at totalnett, selv om at de er en selvstendig bedrift har linje fra banetele for man har sittet på totalnett en periode selv så det skal mao være mulig å etablere her på sortland, det vil bare bli snakk om kostnader mao.

Det er nok sant,  og så lenge du holder deg til et boligområde så vil du nok slippe unna ganske billig med tanke på mengden fiber som må legges, men med engang en begynner å snakke om 2/3 boligomårder så blir utgiftene fort litt større da det krever mer utstyr i bakant(Greit å samle dns og dhcp da)

-Send mail til banetele og hør hva det koster å legge fiber/leie linje til NIX.

-Finn lokale hvor du kan ha servere (DNS, dhcp primært og evtuelle andre tjeneste du ønsker å tilby)

-Sjekk priser på utstyr, evt om du kan leie plass i sentralene til TN (sparer litt penger på det)

-Priser på modemet hver enkelt hustand skal ha

-Priser på HW'en som trengs

Tror den beste måten er å begynne å tegne opp utstyret du vil ha behov for, og sjekke priser. På den måten så kan du får laget et budsjett og klare å regne deg fram til hvilken månedspris du må ta for å gå i 0, evt i pluss

6879907[/snapback]

Det der hørtes ut som en god slagplan for å drive undersøkelse for hva som trengs av forskjellige standarder av kabler osv og hardware osv. Takker og bukker, den kom nyttig. Skal se om jeg finner fram mine exel-kunnskaper og smekker opp et lite budsjett :)

Og...jeg tror ikke det skal være store problemet å skaffe nødvendig hardware som trenges eller personer heller. Vet av mange folk som garrantert kunne ha hjulpet meg, og man har tross alt et av norges beste (det beste?) nettforum til å hjelpe seg også, så jeg vil tro at det ikke skal bli så ille.

Selvsagt, en ideell situasjon var at man hadde egenkapital selv og kunne ordne dette, men det tror jeg at det skal ordne seg ganske greit egentlig.

Ellers kan du jo selvsagt prøve og få det lokale e-verket med på planene, de har penger og masse infrastruktur over allt i kommunen, og Lyse Tele har hyllevarene som trengs for og få ett slikt prosjekt opp og gå.

"Problemet" er vel det at vesterålskraft er et slikt selvskap, bygget på lyse sin teknologi og de levere ikke bare bredbånd men også strøm. Men ja, i et område som ikke er utbygget så vil dette bli ganske ok egentlig. Dog, så spørs det da. Man kan jo "snu" på det og invester på en måte i VKBB å høre om de kan stille en slik linje eller ikke på bedrift-delen som de har. Eller vil de da se på meg som en konkurent som helst ikke bør få leie på deres nettverk? Det kipe i hele saken IMO er det at vesterålskraft ASA er eid av kommunene i nærheten. De tar inn en GOD del cash på vesterålskraft faktisk så å gjøre en sak i media som lokalaviser og lignende blir kanskje litt nyttesløs siden kommunen allerede har et selvskap som tjener penger på dette området.

Lenke til kommentar
Er en flott måte å komme ut til flere og spare penger så du fortere kan komme i 0

6880037[/snapback]

Problemet er i så tilfelle at han vil drive selv, jeg tviler sterkt på at e-verket vil være med på dette uten og eie hele prosjektet selv.

6880063[/snapback]

Det kommer nok ann på, et lite lokalt kraftverk er nok mer instilt på la han drive det selv og bare leie ut lokalet/kabelgater, enn et stort landsdekkende et.

Lenke til kommentar
"Problemet" er vel det at vesterålskraft er et slikt selvskap, bygget på lyse sin teknologi og de levere ikke bare bredbånd men også strøm. Men ja, i et område som ikke er utbygget så vil dette bli ganske ok egentlig.

6880079[/snapback]

Vel, da ville det være enklest og få de til og bygge ut området.

Jeg tror det vil være svært vanskelig og realisere dette, du kan ikke regne med noe drahjelp fra e-verket eller kommunen. Hva er det viktige for deg, få bygget ut området eller drive det selv?

Lenke til kommentar
"Problemet" er vel det at vesterålskraft er et slikt selvskap, bygget på lyse sin teknologi og de levere ikke bare bredbånd men også strøm. Men ja, i et område som ikke er utbygget så vil dette bli ganske ok egentlig. Dog, så spørs det da. Man kan jo "snu" på det og invester på en måte i VKBB å høre om de kan stille en slik linje eller ikke på bedrift-delen som de har. Eller vil de da se på meg som en konkurent som helst ikke bør få leie på deres nettverk? Det kipe i hele saken IMO er det at vesterålskraft ASA er eid av kommunene i nærheten. De tar inn en GOD del cash på vesterålskraft faktisk så å gjøre en sak i media som lokalaviser og lignende blir kanskje litt nyttesløs siden kommunen allerede har et selvskap som tjener penger på dette området.

6880079[/snapback]

Jeg vil da egentlig anta at du er nødt til å finne et sted de ikke er intresert i å bygge ut fordi det er utenfor området de er intresert i slik at de ikke ser på deg som en konkurent og du har mulighet til å leie linje/lokale av dem.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha priser, så må du nok regne med at du må ut med noe a-la det bedriftskunder må ut med, dette vil si minimum ett 4 sifret beløp i måneden. F.eks internettkafeer o.l må ofte opp i en 4-6K/mnd for 6mbit linjer. Mulig du får det noe billigere som ISP, men ville nok beregnet en startkapital på rundt 1 mill for å sette igang. (Dette er snakk om ett "mindre" prosjekt med ca 40 husstander) Graving, tjah... For maskiner leie av folk o.l så koster det fort opp imot 100K i uka. (Husk, du må ha gravemaskiner, maskiner for å frakte gravemaskinene, folk til å legge kabel, kabel, foring til kabelen, skal du over veien, må du beregne å legge asfalt., stopping av trafikken mens du graver over veien, tillatelse til å grave over veien. osv. osv....) Det er en grunn for at det ikke er billigere for internett enn det faktisk er. Konkuransen er der, dog, de fleste leier utstyr o.l av telenor, fordi det koster altfor mye å bygge ut selv.

Når det er bedrifter istedenfor privatpersoner som leier inn tjenester, så koster det fort mye, mye mer enn hvis du skal leie inn som privatperson.

Endret av lock-aze
Lenke til kommentar
Hvis du vil ha priser, så må du nok regne med at du må ut med noe a-la det bedriftskunder må ut med, dette vil si minimum ett 4 sifret beløp i måneden. F.eks internettkafeer o.l må ofte opp i en 4-6K/mnd for 6mbit linjer. Mulig du får det noe billigere som ISP, men ville nok beregnet en startkapital på rundt 1 mill for å sette igang. (Dette er snakk om ett "mindre" prosjekt med ca 40 husstander) Graving, tjah... For maskiner leie av folk o.l så koster det fort opp imot 100K i uka. (Husk, du må ha gravemaskiner, maskiner for å frakte gravemaskinene, folk til å legge kabel, kabel, foring til kabelen, skal du over veien, må du beregne å legge asfalt., stopping av trafikken mens du graver over veien, tillatelse til å grave over veien. osv. osv....) Det er en grunn for at det ikke er billigere for internett enn det faktisk er. Konkuransen er der, dog, de fleste leier utstyr o.l av telenor, fordi det koster altfor mye å bygge ut selv.

Når det er bedrifter istedenfor privatpersoner som leier inn tjenester, så koster det fort mye, mye mer enn hvis du skal leie inn som privatperson.

6880233[/snapback]

1mill i startkapital høres ganske sannsynlig ut ja.

Men du må huske at hvis man har muligheten til å alliere seg med et kraftselskap, evt får avtale med et boligområde som blir bygget så kan mange av de utgiftene kuttes.

Men gravingen blir ikke billig uansett og man må nok regne med å måtte ha en 40personer minst som kunde for at det skal være mulig

Lenke til kommentar
t ja.

Men du må huske at hvis man har muligheten til å alliere seg med et kraftselskap, evt får avtale med et boligområde som blir bygget så kan mange av de utgiftene kuttes.

Men gravingen blir ikke billig uansett og man må nok regne med å måtte ha en 40personer minst som kunde for at det skal være mulig

6880276[/snapback]

Problemet hans er jo at han primært ønsker og drive det selv, da har han ingen e-verk og alliere seg med i og med disse selv bygger ut og med 99% sikkerhet har null interesse av og la andre stå for byggingen av ett konkurrerende nett.

DEt enkleste alternativet hvis målet er ett fibernett er og jobbe for at området blir utbygget av de som allerede har en utbygging i kommunen.

Lenke til kommentar
t ja.

6880276[/snapback]

Problemet hans er jo at han primært ønsker og drive det selv, da har han ingen e-verk og alliere seg med i og med disse selv bygger ut og med 99% sikkerhet har null interesse av og la andre stå for byggingen av ett konkurrerende nett.

DEt enkleste alternativet hvis målet er ett fibernett er og jobbe for at området blir utbygget av de som allerede har en utbygging i kommunen.

6880318[/snapback]

Det er helt sant, og så lenge et elverk bygger ut så vil nok mange boligområder heller velge å ha avtale med dem enn med han.

Men så lenge en ønsker å drifte et nett selv er da å bygge det ut selv, det vil kreve mer startkapital, men du vil tilgjengjeld ha full kontroll over nettet og prisene du er nødt til å ta for bredbåndet, samt at det kan komme godt med senere hvis du skal bygge ut flere områder i nærheten.

Lenke til kommentar
prisene du er nødt til å ta for bredbåndet, samt at det kan komme godt med senere hvis du skal bygge ut flere områder i nærheten.

6880353[/snapback]

Problemet er at man _må_ ha mer enn bredbånd, folk gidder ikke og legge inn fiber bare for bredbåndet med mindre dette er i ett område uten noe som helst bb- tilbud.

Og i mange tilfeller vil man slite med og selge inn til mer enn ca 50% av husene selv med tilbud om både TV, Telefon og Video on demand.

Lenke til kommentar
prisene du er nødt til å ta for bredbåndet, samt at det kan komme godt med senere hvis du skal bygge ut flere områder i nærheten.

6880353[/snapback]

Problemet er at man _må_ ha mer enn bredbånd, folk gidder ikke og legge inn fiber bare for bredbåndet med mindre dette er i ett område uten noe som helst bb- tilbud.

Og i mange tilfeller vil man slite med og selge inn til mer enn ca 50% av husene selv med tilbud om både TV, Telefon og Video on demand.

6880381[/snapback]

Det er jeg enig i.

Skal du bygge ut fibernett så må du nok regne med å måtte ta med TV, telefon, og video on demant også.

Skal man ha sjangs til å få noe som det her lønnsomt så må du nesten ha avtale med et boligområde hvor de kan garantere et vist antall med bestillingere i starten, aller helst få avtale med et boligområde som ikke er bygget ut enda så folk for tilbud om nett fra deg idet de flytter inn i nytt hus.

Endret av Lufen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...