Gå til innhold

Skal kjøpe meg Panasonic NV-GS37 - Et par spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe Panasonic NV-GS37, men har et par spørsmål litt mer generelt om miniDV videokameraer...

Jeg ser at folk anbefaler at man bør holde seg til ett merke av miniDV-kassetter. Jeg så at Elkjøp solgte 5-pakninger med 60min TDK-kassetter ganske rimelig. Er disse brukbare, eller lønner det seg å kjøpe andre kassetter istedet? Er en fordel om det er mulig å kjøpe de på Elkjøp ol, blir litt tungvindt å måtte bestille fra nettet hele tiden.

Og hvordan fungerer egentlig miniDV-kassetter? Det eneste videokameraet jeg har erfaring med fra før er en eldgammelt kamera som brukte kassetter som lignet veldig på en mini-utgave av VHS-kassettene. Hva gjør jeg med kassetten etter at jeg har fylt opp de 60 minuttene? Overfører jeg det til PC, eller hva? :)

Takk for svar :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På gs37 så streamer du videoen fra kassetten til pcn. :thumbup: Det tar en del tid. En minidv-kassett er vel lurest å kjøpe i butikke siden i nettutikken betaler man porto 60 -90 kr som ikke er særlig lønnsomt ved kjøp av kun kassetter. :hmm: Husk at batteriet på gs37 holder kun i en time!

Her er forøvrig en link på video tatt av gs37 (den dårlige kaliteten skyldes kompr.)

Lenke til kommentar
På gs37 så streamer du videoen fra kassetten til pcn. :thumbup:  Det tar en del tid. En minidv-kassett er vel lurest å kjøpe i butikke siden i nettutikken betaler man porto 60 -90 kr som ikke er særlig lønnsomt ved kjøp av kun kassetter.

Jeg kjøpte en 10pk med Panasonic DV-taper etter at jeg kjøpte kameraet, da gav jeg 385 for tapene og ca 120 i frakt. Likevel ble det billigere enn å kjøpe i butikk, men utlegget ble jo større der og da. For min bruk holder 10 DV-taper ganske lenge, ellers kan man jo kjøpe flere på en gang. Da tjener det seg å kjøpe på nett...

Ellers er det viktigere enn hvilket merke du bruker at du bruker samme merke, eller at du i hvert fall kjører en rensetape når du skifter merke, og at du ikke skifter i utide... Jeg synes det var veldig greit å kjøpe Panasonic-taper til mitt NV-GS37, spesielt når de ikke ble dyrere.

Lenke til kommentar
Okey. Er det noen stor forskjell mellom f.eks. Panasonic sine miniDV-kassetter og TDK sine?

Neppe, men de har antakelig brukt forskjellig smøremiddel i tapene, så derfor bør du ikke blande dem (som med alle taper). Som sagt - hold deg ett merke, så spiller det ikke så stor rolle hvilket...
Lenke til kommentar
Okey. Er det noen stor forskjell mellom f.eks. Panasonic sine miniDV-kassetter og TDK sine?

Neppe, men de har antakelig brukt forskjellig smøremiddel i tapene, så derfor bør du ikke blande dem (som med alle taper). Som sagt - hold deg ett merke, så spiller det ikke så stor rolle hvilket...

6906653[/snapback]

Ok, da satser jeg på TDK da. Elkjøp selger 5pks for 299,- i butikken, så er ganske rimelige egentlig.

Lenke til kommentar

Hm. Ville det gjøre noe om jeg brukte forskjellige utgaver av kassetter, så lenge de har samme merke?

MPX selger 5-pakninger med TDK kassetter til 238 her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52539

Og Elkjøp selger noe jeg tror er en annen utgave her: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...%20DVM60MEEA41P

Vil det gå bra å bruke begge de to typene, eller er hele poenget å holde seg til ett merke og en utgave?

Lenke til kommentar
Hm. Ville det gjøre noe om jeg brukte forskjellige utgaver av kassetter, så lenge de har samme merke?

< snipp >

Vil det gå bra å bruke begge de to typene, eller er hele poenget å holde seg til ett merke og en utgave?

Tror det skulle gå bra, men det tryggeste er selvfølgelig å holde seg til kun én utgave...
Lenke til kommentar

< snipp >

Tror det skulle gå bra, men det tryggeste er selvfølgelig å holde seg til kun én utgave...

6906772[/snapback]

Hva skjer om jeg bruker to forskjellige merker da?

Lenke til kommentar
To merker eller to utgåver? Ulike produsentar bruker forskjellige typer smøremiddel på kassettbanda (som k-ryeng nemnte lengre oppe), og om ein blander desse kan det føre til at det vert danna ein del smuss e.l. på videohovuda, som igjen kan føre til at opptak vert øydelagd.

6922052[/snapback]

Tenker på disse to forskjellige utgavene av TDK miniDV-kassetter. Tenkte at det ville være en fordel å bare kunne stikke innom Elkjøp å kjøpe en ny pakke når jeg trenger, men jeg har tenkt å bestille Spectrum-utgaven fra en nettbutikk sammen med videokameraet, så jeg lurer på om det ville gå bra å bruke de to litt om hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...