Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke hardisken i BIOS*FIKSET*

Anbefalte innlegg

Prøver å installere windows xp på nytt men pcen klarer ikke finne noen harddisk, hverken i installasjonsprogrammet eller i biosen.I installasjonsprogrammet finner den ingen partisjon å legge oprativsystemet på. Trykker jeg F6 i begynnelsen av installasonen for å legge til driver vil den at jeg skal putte inn en diskett i A: (ganske håpløst å be om da jeg ikke har diskettstasjon).

Når jeg er inne i bios å ser etter hardisker står det ingen der, prøver å søke men den finner ikke noe.Har prøvd alle mulige innstillinger og styra men får den ikke til å finne noen harddisk. Har prøvd å sette den til Optimized settings men ingenting skjer for det. Har til og med tatt ut batteriet, eneste merkbare forskjellen da er at jeg må stille klokka igjen.

Hvis jeg ikke går inn i bios spør den om jeg vil inn i noe RAID greier som ikke har vært der før.Der finner jeg en harddisk men det er ikke noe jeg kan gjøre med den, samme hva jeg gjør inni der skjer det ikke noe. Det er noe med ARRAY og slikt...(ikke helt sikker på hva det er)

All denne dritten startet når jeg skulle prøve å installere en Linux versjon,drev å bootet og styra, var litt inne i sikkerhets modus og i Bios men om jeg har gjort noe galt i bios har jeg i såfall trykk på noe uten å merke det.(enderet tempratur vs hastighet på cpu vifta).Når jeg er i sikkerhets modus med bare komando linje så tenkte jeg at jeg skulle formatere den partisjonen jeg skulle ha linux på men det viste seg at den ikke kunne finne noe. Fikk bare beskjed om at det ikke var noen diskett i stasjonen samme hvilken bokstav jeg valgte.

Har ett GIGABYTE nForce 4 SLI Hovedkort. Har bare 1 harddisk på 250gb som var delt i to.(husker ikke navn, skal sjekke når jeg står opp)

Har sittet med dette i hele dag nå. :cry:

Setter pris på all hjelp.

Endret av arvelok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen i forumet :)

Er dette en harddisk som er brukt før på samme hovedkort? Det ligner problemer man kan få hvis harddisken kommer fra et annet system/ hovedkort.

Hvis du finner fram til eksakt hovedkort og harddisk, så kan en også søke etter om kombinasjonen har et kjent problem relatert til Linux generelt eller enkelte distroer.

Siden harddisken tydeligvis er kobla til raid-kontrolleren (IDE eller S-ATA disk?), er det ingen andre muligheter? Det finnes trolig et valg for non-raid enten i kontrolleren eller i BIOS, f.eks. i Peripherals?

Lenke til kommentar

Hvis harddisken ikke finnes i bios så er det rart at den ikke skal finnes når du installerer windows.

Siden du ikke har driverene til RAID-enheten din så kan du hente den å brenne de på ei plate og så trygge F6 og så bare bytte plate til windows har fått hentet de driverene og så bare sette windowsplata tilbake :)

Lenke til kommentar

Hardisken har vært koblet til hovedkortet før, har ikke hatt noe problemer av dette slaget før. har heller ikke vært inne i maskinen å tuklet med ting i forkant av dette.

Hardisken er av typen WD Caviar® SE ,SATA Hard Drives,

250 GB, 300 MB/s, 8 MB Cache, 7200 RPM

Lenke til kommentar
Har prøvd å sette den til Optimized settings men ingenting skjer for det. Har til og med tatt ut batteriet, eneste merkbare forskjellen da er at jeg må stille klokka igjen.

S-ATA RAID er trolig enablet default i BIOS og at den finnes i Integrated Peripherals. (hvilket hovedkort?)

Lenke til kommentar
Har prøvd å sette den til Optimized settings men ingenting skjer for det. Har til og med tatt ut batteriet, eneste merkbare forskjellen da er at jeg må stille klokka igjen.

S-ATA RAID er trolig enablet default i BIOS og at den finnes i Integrated Peripherals. (hvilket hovedkort?)

6879216[/snapback]

Gigabyte

K8Triton

nForce4SLI

GA-K8n

Det er en instilling som IDE/SATA RAID function i Integrated Peripherals.

Endret av arvelok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...