applemania Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Hva kan jeg gjøre når jeg er så støl at rumpa verker hver gang jeg setter meg ned og leggene gir fra seg et klynk når jeg må gå opp trapper? Hvordan kan jeg løse opp disse musklene fortest mulig og begynne å trene igjen? Prøvde å trene i går, men det var fysisk vondt pga stølheten. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Ikke sikker på hva som bør gjøres, ville egentlig bare si at det høres ut som om du overtrener, AU sier jeg bare. Det kan ihvertfall ikke skade med hvile. Du kan f.eks forbedre restitusjonstiden ved å innta rikelig med antioksidanter, vann, frukt og grønt. Eneste tips jeg kan gi. Evnt massasje kanskje, heh. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Ta en joggetur i meget moderat tempo. Akkurat nok til at du blir varm, du kan godt jogge en stund. Dette for å få løst opp muskelen og få transportert bort avfallsstoffer som sitter igjen i muskelen. Så kan du tøye ut etterpå. OBS! Dette skal gjøres meget lett. (Du kan også ta en tur på spinning e.l og kjøre i meget rolig tempo, poenget er bare at du skal ta en rolig økt der du får varmet opp og tøyd litt ut) Nei, du er ikke støl fordi du overtrener. Du kan godt bli støl av å gjøre øvelser som er uvant. Evt driter du i å gå ned etter en hard treningsøkt. Bare går rett på sofaen, så er sjangsene store for at du blir støl dagen etterpå. Hvile er ok det, men, det tar kortere tid å varme lett opp og ta en meget lett økt. En tur i bassenget kanskje ? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Hvis vi snakker om stølhet som går utover div. så... "Skulle du imidlertid bli så støl at det går utover treningen, eller andre sider i dagliglivet, bør du bremse litt." og hvis vi snakker om en skade... "Det eneste du kan gjøre er å la det aktuelle området få hvile, og få medisinsk hjelp hvis skaden er alvorlig eller hvis den vedvarer." Hentet fra iform.no! Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg regner med at han ikke har skadet seg, da han sier at han bare er meget støl. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Det kalles overtrening. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg regner med at hun ikke har skadet seg, da hun sier at hun bare er meget støl. 6881102[/snapback] Lenke til kommentar
LarsEL Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Uttøyning er et nøkkelord. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Uttøyning er et nøkkelord. 6881293[/snapback] Nei det er det så alldeles ikke. Til trådstarter. Stølheten vil gå over når kroppen venner seg til belastningen, men nå vet jeg ikke hvor mye du trener/har trent tidligere så. Har vært borti det selv en del med perioder med pause. Synes det bare er digg. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Til trådstarter. Stølheten vil gå over når kroppen venner seg til belastningen, men nå vet jeg ikke hvor mye du trener/har trent tidligere så. Har vært borti det selv en del med perioder med pause. Synes det bare er digg. 6882701[/snapback] Digg? Det er ikke mye digg. Gråt faktisk litt i sted, fordi det er seriøst så vondt at jeg overdriver ikke engang når jeg sier det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Stølhet kommer ofte av en kombinasjon av hard trening og brå avslutning av treningen. Etter trening bør man alltid ta seg 4-5 minutter der man beveger de utsatte musklene mye og med liten belastning. F.eks lett sykling/spinning der beina nesten går av seg selv (svømming er også genialt, men litt vanskelig å få til). Eller tøy og bøy hvis det er armene som har blitt trent. For å få vekk stølhet igjen må musklene bli skikkelig varm og du må drive aktivitet som jeg nevnte over. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Er strengt tatt ikke mye du kan gjøre med det nå, men det går over etter en liten uke om du trener regelmessig. Jeg var så støl i hamstringen en gang at jeg ikke klarte å gå uten å tøye en liten stund, bokstavelig talt. Fortell litt om hvordan du trener da, og hvor ofte. Kan jo være en stølhet forårsaket av en liten skade. En slags overbelastning uten god nok oppvarming kanskje. Stølhet er jo et resultat av mindre skade på muskler og i ledd og sener. Smerte er en del av hele fremgangen, no pain, no gain. Du kan jo alltids massere der du har vondt og se om det hjelper/ta en deg en sauna om du virkelig har søvnløse netter. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Stølhet kommer ofte av en kombinasjon av hard trening og brå avslutning av treningen. Etter trening bør man alltid ta seg 4-5 minutter der man beveger de utsatte musklene mye og med liten belastning. F.eks lett sykling/spinning der beina nesten går av seg selv (svømming er også genialt, men litt vanskelig å få til). Eller tøy og bøy hvis det er armene som har blitt trent. For å få vekk stølhet igjen må musklene bli skikkelig varm og du må drive aktivitet som jeg nevnte over. 6883313[/snapback] En av de mer fornuftige trådene jeg har lest, har du så vondt at du såvidt greier å sette deg ned, så får du bare forsøke å gå rundt vanlig. Greier du ikke det, så ikke press deg. Gå deg en tur, poenget er å få blodpumpa til å pumpe litt og å få varmet opp musklenen slik at avfallsstoffer som ligger der blir transportert bort. Husk på, dette går over helt av seg selv, er det helt forjævlig, så kan det godt ta noen dager. Stølhet handler om overtrening ? Nei, det handler om mye rart. Men å bastant si det er overtrening.... Endret 18. september 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Smerte er en del av hele fremgangen, no pain, no gain. 6883345[/snapback] Enda bedre i siggen min. Lenke til kommentar
applemania Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Gjør ikke like vondt i dag, men tror nok jeg skipper treningen i dag, vil ikke stå opp i morgen og ha det enda vondere. Skal gå en tur i kveld med litt hyppig tempo for å forhåpentligvis løse opp litt. Lenke til kommentar
birdie88 Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Du har nok tatt i litt for mye, ta det roligere neste gang så går det nok bedre. Pleier selv å gjøre det, for deretter å være stiv den neste uka. Selv er jeg glad i å ta med utrente kompiser på trening, lure de til å fyre litt ass-to-the-grass knebøy, benpress, stive markløft, legcurl, legext og calf raise for å gi de en lårhøne dagen etter Thats whats up Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Gjør det, såfremst du hadde greid å gjennomføre treningen i dag, så er det ikke noen grunn til å skippe den i frykt for å få det værre. Som regel blir det bedre, jeg har dog ALDRI vært plaget med stølhet en hel uke... Værste jeg har vært borti er 2 dager. Såfremst jeg greier å gå og ikke har strekk, så drar jeg på trening. Etter oppvarmingen, så går det som regel greit, hvis det blir værre etter oppvarming. Da skipper jeg treningen. Lenke til kommentar
Mr. Ichkitdze Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Jeg opplever slik stølhet om jeg ikke har trent på skikkelig lenge. Da venter jeg tre-fire dager med neste treningsøkt, slik at musklene får bygd seg opp igjen. Neste gang du da trener vil du neppe føle den samme smerten/stølheten. Vet ikke om dette er en fysiologisk særegenhet ved menn da, men det er jo lov å sjekke det ut ikke sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå