Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen slår seg plutselig av. "SEVERE ERROR"

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt ny skjerm, ram, og en ekstra s-ata disk. Etter installasjonen av dette har pc'en begynt å slå seg av uten forvarsel, og på helt vilkårlige tildspunkter.

Det skjer som regel en til to ganger per dag, og gjerne når pc'en har stått på en stund, og de fleste gangene har det kommet opp meldingen "Windows has recovered from a severe error", og en masse intetsigende feilkoder, og en nettsidebeskjed om at feilen kan skyldes en enhetsdriver (device driver). Eneste driveren jeg har installert er skjermdriver, men denne har jeg avinstallert, og det skjedde likefullt seinere. Den siste gangen pc'en slo seg plutselig av, fikk jeg ingen "windows has recovere from a severe error". Merkelig?

Imidlertid har jeg mindre hyggelige tilleggsopplysninger: Dagen jeg skulle installere ny ram osv. bestemte jeg meg for å rengjøre litt inne i datamaskinen, og brukte fuktige q-tips til vifter, og var dum nok til å fjerne noe støv fra deler av hovedkortet, da det var avsindig støvete der, og det UTEN å ta ut CMOS-batteriet. Jeg lurer derfor på om jeg kan ha skadet noen kretser der som av og til helt tilfeldig tar kvelden nå og restarter maskinen min? Jeg lurte også på om det var krøll med den nye rammen, og kjørte memtest86, og fant feil i flere tester, og det viste seg at det var den gamle rambrikken min som kjørte i slot3 (ikke dualchannel), som det var feil på. Denne er ute av systemet og de nye brikkene er testet og godkjent seinere.

Så; Har jeg ødelagt hovedkortet? Er det den nye disken som lager trøbbel? Er det strømforsyningen som ikke tålte at den fikk en ny disk å forsyne med strøm? Det er jo ingen måte å fremprovosere at pc'en slår seg av på, så det er umulig å teste hva som er årsaken.

håper på noen innspill og tips til hva jeg kan gjøre for å lokalisere feilen, samt kjeft og anbefaling om å kjøpe pressluft på boks. (allerede gjort)

Endret av royerling
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hei igjen! da har jeg oppdatert profilen min med maskinvaren; og sånn ser det ut

Suntek 300W PSU

Abit NF7-Sv2.0

Geil pc3200 2x512 mb

AMD athlon xp 2500+

1 x WD-IDE-disk

2 x WD S-ata-disker

abit siluro geforce fx5600

nec nd3540a

jeg har forsøkt å bruke mer strøm ved å bruke alle usb-kontaktene til forskjellige formål samtidig uten at det hadde noe å si, jeg har også forsøkt å koble ut vifter osv. Imidlertid fikk jeg idag opp CHECKDISK før xp-startupen når pc'en slo seg av uten forvarsel... Det er første gang det har skjedd, og den sjekket den ene partisjonen på s-ata disken min. Jeg har sjekket disken med noen verktøy fra WD, pluss standardgreiene i windows. checkdisk så ut til å fikse noe når den kjørte, men det virket ikke spesielt alvorlig.

under kan det sees hva microsoft online crash analysis sier: (diffust!)Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Error report summary

Error type : Windows stop error (A message appears on a blue screen with error code information)

Solution available? : No (see Next steps)

What does this error mean? : Windows has encountered an error from which it cannot recover and needs to restart

Cause : Unknown device driver

Computer symptoms : A message appears on a blue screen with error code information (for example: e.g. 0x0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)

Additional steps for you to take : Important: Please continue to send error reports so analysts at Microsoft can study and try to correct the problem as quickly as possible

Endret av royerling
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over at det kan skyldes det meste mellom himmel og jord - dessverre.

Nå skal det sies at jeg gikk litt grundigere inn i materien, og fikk tips om å kjøre et program ved navn PRIME95 for å teste maskinstabiliteten. Der fik jeg feil ganske kvikt, og det fikk meg til å tenke på at ramen kanskje ikke taklet forholdene den hadde. Jeg satte derfor ned hastigheten til 333 mhz (pc3200-ram!), og da gikk den gjennom testene uten feil i lang tid. Derved klokket jeg opp igjen til 400mhz, og satte opp spenningen, da det ante meg at det var strøm som var problemet. nå kjører brikkene på 2,8 V, og ting ser ut til å funke foreløpig. Men det er det som er så lumsk med denne feilen - du tror alt er i orden, til pc'en plutselig slår seg av igjen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...