Gå til innhold

Redigere film, tar mye plass.

Anbefalte innlegg

Heisann, nå har jeg prøvd og finne en løsning på problemet mitt i snart 4 dager men kommer ingen vei.

Jeg har ca 20 dv kasettter jeg vil ta over på datan, men har ikke plass hvis en kasett tar 11 gb ca.

Jeg skal redigere det i adobe premiere, og den tar .avi .wmv og quicktime formatene.

Selv om det såtr avi tar den ikke divx eller xvid da.

Jeg vill ha de tapene over på datan, men jeg vill ikke at de skal ta all plassen min.

Det pga av den høye bitraten på dv formatet de gjør det.

Hvis jeg på en måte kunne bare senke den fra 20mbps til 5mbps eller noe sånt.

Jeg kunne overført med moviemaker, men da kan jeg nesten ikke besteme noenting og filmen blir i wmv noe jeg har blitt fortalt at ikke er noe bra.

Jeg vet heller ikke om den overfører med stereo lyd eller bitraten på lyden.

Hva skal jeg gjøre, hva skal jeg konvertere til eller hvordan skal jeg få ned bitraten på dv? hvis det er en god ide da, kansje dv blir mer dårlig en andre formater hvis man senker bitraten?

Jeg er veldig taknemmelig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med å leggje over kun det du treng av opptaka. Når du har 15-20 timar video treng du garantert ikkje alt, og då tek det mykje mindre plass. Skal det verte til ein enkelt film, eller fleire forskjellige? For om det skal verte fleire filmar kan du jo redigere ein om gongen.

Eller so kan du spandere på deg ein ny harddisk eller to (kanskje ikkje den løysinga du var ute etter...). 20 timar opptak åleine vert omlag 260GB, men so vert det ein del ekstra filer som følgje av rendring (og om du har PPro 1.0 eller 1.5: conforming av lyden).

DV-video har ein fast bitrate so vidt eg veit, so du kan ikkje endre på den. Eg veit ikkje kva andre format som ein kan komprimere hardare, men likevel redigere enkelt.

Lenke til kommentar
Jeg har dobe premiere 2.0
[pirk]Premiere Pro 2.0...[/pirk] Då vert det litt mindre ekstrafiler iallfall.

Kva med å leggje inn berre det du veit du vil trenge? Rekner med du kjem til å kutte ned til tiendedelen (to timar) eller mindre, so ganske mykje må no kunne fjernast når du legg det inn...

Uansett, du vil jo miste mykje kvalitet om du legg inn som WMV, med mindre du legg inn på ny, men det vil verte svært vanskeleg å få rett. Det beste er å halde på originalkvalieteten so langt fram i prosessen som mogeleg.

Lenke til kommentar

Enkleste er å kjøpe en ekstra disk, en ny 250GB koster jo langt under tusen lappen. Å gjøre det i movie maker og bruke wmv formatet er som å skyte seg selv i foten. For å kunne få et best mulig sluttresultat som du sikkert skal brenne på DVD så blir du nødt til å ta det inn i full kvalitet.

Et tips kan jo være å bruke scene detection i Premiere (går ut i fra at Premiere har det). Da blir alle de forskjellige sekvensene du har tatt opp delt opp i hver sin fil, slik at du bare kan slette de du ikke vil ha med i prosjektet, det sparer en god del plass.

Lenke til kommentar

Det er to kjappe løsninger, går ut fra at ikke premiere støtter å hente inn som "offline" i lav kvalitet og så batche inn det du trenger når du er ferdig for å gjøre jobben ferdig.

1. Kjøp ny/en harddisk til, billig som det er blitt.

2. Logg det du trenger og spill det over så sparer du MYE plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...