Gå til innhold

Kraft i blåserør

varmit

Anbefalte innlegg

Jeg kjedet meg litt, så jeg tok meg en tur ut i garasjen.

Der fant jeg en gammel skistav,som jeg tok ut røret i.

Deretter tok jeg en ganske stor sprøytenål(til hester ogg kyr) og surret litt isoleringsteip rundt helt bak på nåla.

Da passet nåla akkurat inn i røret, og da jeg prøveblåste ble jeg utrolig overasket.

Etter noen blås, kunne jeg stå fra 10 meter og skyte og nåla sto i en treplanke.

Den gikk også gjennom en avis fra noen meter, og å skyte på esker og dartskiver var kjempegøy da den gikk veldig bent.

Det jeg lurer på, er om det er noen måte jeg kan regne ut hastighet/kraft?

Jeg skjøt også noen ganske tunge skruer og andre jernbolter, som fikk en fin hastighet og knuste eplene jeg skjøt på.

Driver nå og lager nye prosjektiler til å skyte.

Noen som vet en måte å regne hastighet/kraft?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda er mulig det. Alt du trenger er blåserøret og et metermål.

F.eks sett blåserøret i ca 1 meters vannrett posisjon over bakken noter høyden på blåserøret (y(0)). Skyt ut prosjektilet, og mål lengden før det treffer bakken (l).

Ser vi bort fra luftmotstand kan du finne ut hvor lang tid prosjektilet vil være i luften. Siden utgangshastigheten er vannrett er det eneste som virker i høyderetning tyngdekraften på g = - 9,81 m/s^2.

Når du da også vet at høyden er 1 meter over bakken ved start og 0 meter da prosjektilet trefffer bakken kan du regne ut tiden slik.

y(1) = y(0) + V(0y)t + 1/2gt^2

Vi vet at y(0) høyden ved startpunktet er 1m, y(1) høyden ved landing er 0 og at startfarten i y-retning V(0y) altså oppover er 0. Da før vi

0 = 1 +0 - 9,81/2 t^2

4,905t^2 = 1

t = 0,45 sekund

Da kan du enkelt regne ut startfarten ved å ta.

lenge = hastighet * tid.

hastighet = lengde/tid

V = l/t

Sier vi f.eks at lengden er 10 meter får vi

V = 10/0,45

V = 22 m/s = tilnærmet 80 km/t.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Hadde du sett på Discovery og Mythbusters hadde du vist dette fra før av. Tips: Se Mythbusters :p

6878879[/snapback]

Hehe, men det svaret de fikk, vil jo ikke stemme med blåserøret til varmit.

Avhenger av blåserørets oppbygning, prosjektilets form, om blåserøret er laget slik at prosjektilet for en translatorisk bevegelse eller ikke. Og ikke minst hvem som blåser :p

Lenke til kommentar
Tja, med mythbusters blåserør tenkte jeg på et jævla svært PVC rør, en kompressor, isopor og frosene kyllinger :)

6879955[/snapback]

Det var da helt sykt!

Men jeg har funnet et par metall rør i garasjen (ca 1 cm i diameteren (? går det an å si?)).. Og vi har en ganske kraftig kompressor.. Noe som har noen tips?

Endret av jalla`n
Lenke til kommentar

Ok,da har jeg resultata;)

Blåserøret mitt skjøt en spiker med teip rundt 14 m fra nøyaktig 1 m høyde.

Jeg delte 14 på 0,45 og fikk 31.111111 m/s-da dette er 112 km/t!

Dette skal være ganske nøyaktig,men dersom man tar med luftmotstand kan jeg tippe på rundt 100 km/t!

Men, noen som vet om andre ting jeg kan teste ut i fra dette?

Og,noen som vet utregningen av joule? :love:

5 gram beveger seg her i ca 100 km/t eller 31m/s....

Endret av varmit
Lenke til kommentar
Kan noen forklare formelen
0 = 1 + 0 - 9,81/2 t^2

4,905t^2 = 1

t = 0,45 sekund

Hvordan blir dette 0,45 sekund?

6887970[/snapback]

Ok la oss bare ta for gitt at:

4,905t^2 = 1

da får du

t^2 = 1/4,905

t = roten av (1/4,905) = roten av (0,20387....) = 0,4515......

t^2 betyr t i andre eller t*t om du vil.

At vi bruker 0 = 1 + 0 - 9,81/2t^2

Stammer fra en av 4 "hoved" likninger for bevegelse i fysikk. Utledningen av denne er relativt avansert, men hvis du der veldig intrerresert kan jeg nok legge den ut. Men for å forstå bør du forstå begrepet derivasjon i matematikk.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Ok,da har jeg resultata;)

Blåserøret mitt skjøt en spiker med teip rundt 14 m fra nøyaktig 1 m høyde.

Jeg delte 14 på 0,45 og fikk 31.111111 m/s-da dette er 112 km/t!

Dette skal være ganske nøyaktig,men dersom man tar med luftmotstand kan jeg tippe på rundt 100 km/t!

6881468[/snapback]

Siden luftmotstanden bremser, kan du regne med at farten er høyere enn 112 km/h.

Lenke til kommentar

På grunn av luftmotstanden vil ikke prosjektilet holde konstant fart langs horisontalaksen, men bremses jo lengre ut det går. Når det uansett tar en gitt tid før prosjektilet treffer bakken, sier det seg selv at det går en kortere strekning når gjennomsnittsfarten blir lavere.

Med metoden du brukte regnet du altså ut gjennomsnittsfart. Utgangshastigheten vil være noe høyere, og landingshastigheten noe lavere. (Langs horisontalaksen.)

Lenke til kommentar

Ok....Så hva tror du utgangshastigheten blir nå da?

Ganske stilig hvor bent den gikk,da jeg satte den fast i stativet en meter over bakken var det et tregjerde ca 11 meter borte.

Da jeg skjøt, sto spikeren i gjerdet ca 20 cm over bakken!

Prøvde flere skudd, da jeg tok ikke gjennomsnittslengden til å kalkulere med, men den lengste lengden jeg klarte å blåse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...