Gå til innhold

raptor disk eller vanelige disker i raid?


just_me

har du en raptor disk?  

244 stemmer

  1. 1. har du en raptor disk?

    • Ja.
      101
    • Nei.
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var du som sa at du ville ha 8 disker i raid-0 .

For å få utnyttet det trengs et skikkelig kort .

 

Man kjøper jo grafikk kort til 4-5000,- , man får selv bestemme hva man føler er verdt investeringen utfra hva man prioriterer og hvilke behov man har .

 

Egentlig trenger du ikke noe eget raid kort i det hele tatt , da chipsettet støtter chipset-level SATA raid med 4 disker med raid 0,1,10 og 5 .

 

Skal du bruke eksternt raid kontroller kort uten onboard prossesor og minne kan du likesågodt bruke chipset-raid .

 

Syns du f.eks at 2500,- for det hovedkortet er verdt prisen hvis du ikke trenger PCI-X arkitektur ?

Lenke til kommentar
Det var du som sa at du ville ha 8 disker i raid-0 .

For å få utnyttet det trengs et skikkelig kort .

 

Man kjøper jo grafikk kort til 4-5000,- , man får selv bestemme hva man føler er verdt investeringen utfra hva man prioriterer og hvilke behov man har .

 

Egentlig trenger du ikke noe eget raid kort i det hele tatt , da chipsettet støtter chipset-level SATA raid med 4 disker med raid 0,1,10 og 5 .

 

Skal du bruke eksternt raid kontroller kort uten onboard prossesor og minne kan du likesågodt bruke chipset-raid .

 

Syns du f.eks at 2500,- for det hovedkortet er verdt prisen hvis du ikke trenger PCI-X arkitektur ?

6971671[/snapback]

 

jeg kjønner "tegning"

 

takk skal du ha

Lenke til kommentar
kan jeg kjøre dette kortet med VISTA

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326146

 

------------------

hva er JBOD?

6972256[/snapback]

Hvis du virkelig skall kjøpe det kortet, pluss 8 disker i raid 0, å det resterende på pcen skall stå i stil med dette..

Så, ja.. Da er du nok stinn av grynn, å kan like så godt virkelig slå på stor tromma, å kjøe RAPTOR disker, isteden for vanlige SATA disker, da raptor disker er en del bedre. :cool:

 

Eventuelt 150GB utgaven, med vindu, hvis du samtidlig er ute etter noe tilsvarende lagrings kapasitet, som den andre løsningen din. ;)

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
kan jeg kjøre dette kortet med VISTA

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326146

 

------------------

hva er JBOD?

6972256[/snapback]

Så lenge det fins drivere, så er det nok ikke noe problem.. :cool:

(Å drivere kommer nok, etterhvert som Vista kommer.. Da Vista ennå ikke er "ferdig", eller har "kommet" ut.. :p )

 

JBOD er groft sakt hvis du vil koble i sammen mange disker som en, uten egentlig noe ekstra ytelse.. :no:

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
hva anbefaler dere meg og bruke av raid system til system disk?

 

8 disker raid 0

eller

8 disker raid 5

eller

8 disker raid 10

eller

8 disker raid 50

eller

?

 

er på jakt etter ytelse, men det er litt kjipt hvis en disk går, da mister jeg jo alt

 

er raid 5 tingen?

6975356[/snapback]

Men 8 disker, så begunner sjansjen for at minst en disk skall rykke etter en viss tid, å bli soppas stor, at den er en "viktig" ting å ta med..

 

Så går du for Raid 0, som gir den største ytelse forbedringa, så "MÅ" du iallefall ha en SKIKKELIG backup rutine. ;-) :innocent:

 

Går du for Raid 5, så vil du fremdeles ha en del ytelse forbedring, (Iallefall ved lesing..) å du vil da lett kunne fikse opp systemet igjen, så lenge ikke mer en ein disk "ryker" samtidlig.. :)

 

På raid 5, så er ytelse forbedrelsen også mye mere avhengig av kontrolleren, så her kan det bli som du snakker om tidligere aktuelt å kjøpe et "skikkelig" kontroller kort, hvis du velger denne løsningen..

 

Ps. Det meste av dette står i denne posten, eller andre poster her på forumet.. Å med det forums post antallet ditt, så skulle det vel ikke være noe problem å lese seg opp på det. :cool:

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt på denne tråden sitter jeg igjen med noen spørsmål. For meg er det viktigste boot, og da blir jo aksesstiden og lesehastigheten (ikke skrive) viktig. Dermed mener jeg at Raid 1 måtte kunne være et meget bra alternativ. Da burde man få halvert aksesstiden og doblet lesehastighet, men lavere ytelse ved skriving...

 

Noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar
Ja, det er feil. RAID-1 ser med de fleste RAID-drivere ikke ut til å øke lesehastigheten nevneverdig i Windows, og det med halvert søketid er feil. Skal du få merkbart høyere hastighet må du ha RAID-0.

6977012[/snapback]

Eller eventuelt en raptor eleine, eller i raid 0.. :cool:

(Som et anternativ, eller for enda bedre ytelse. ;) )

Lenke til kommentar
Ja ikke vet jeg, i denne guiden her står det derimot at leseytelse er lik ved raid 0 og 1, noe som i og for seg er logisk siden data kan leses fra to disker.

6986340[/snapback]

Stemmer nok at den guiden der forteller det..

Men igjen så er det "teoretisk"..

 

Å som noen forteller andre plasser her på forumet, så er dette langt i fra den praktiske ytelsen man får på vanlige onbord løsninger.. :(

 

Skall man ta dem på ordet, så stemmer de oppgite verdiene der, mere med kontrollera i minst 4-5000,- klassen. :cool:

 

(Dvs. med både egne prossesora og ram.. :dribble: )

Endret av .:CyberMan:.
Lenke til kommentar
eller scsi et bedere valg?

raid med scsi funker det?

6995516[/snapback]

Raid med scsi, bli det samme som raid med vanlige disker, bortsett i fra at scsi er en del bedre. :-) (For å ikke snakke om DYRERE! :cry: )

 

Sku tru at i rein data kopiering, så er 8xvanlige dikser raskere.. Mens 4x raptorer blir nok bedre som "OS" disk.. (Siden dem he bedre accesstid..)

 

Vel å merke, så lenge det er raid 0 vi sankker om..

 

Men, ja.. Jeg er langt i fra noen ekspert på området.. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...