Gå til innhold

raptor disk eller vanelige disker i raid?


just_me

har du en raptor disk?  

244 stemmer

  1. 1. har du en raptor disk?

    • Ja.
      101
    • Nei.
      143


Anbefalte innlegg

Jeg har en raptor 74 gig. Bruker den som OS-disk. Jeg ville ikke ha kjøpt meg en raptor i dag. Ikke fordi at den bråker så vanvittig, men ganske enkelt på grunn av prisen.

 

To Caviar 250Gb koster mindre enn en 74Gb raptor. Jeg syns også at du får mye mer igjen for penga ved å kjøpe 2x250Gb mot 'raskere' 1x74Gb....

 

Eller den hysteriske 150Gb greia med vindu (?!), koster nesten 4x250Gb ... Hva i allverden er ponget med det vinduet? Åhhh ja, fancy! :tease:

6883464[/snapback]

 

Caviar 250Gb i raid 0 er topp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
det må litt 'hæcking' til i Windows Registry for å få dette til men...

-------------------------------------------------------------------------------

kan jeg huke tak i deg den dagen dette sjer og få deg til og forklare meg der og da? :)

 

Kank'e låve no, vettø! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Caviar 250Gb i raid 0 er topp?

 

Caviar er vel sikkert ikke noe bedre enn Barracuda, Deskstar eller Spinpoint. Caviar er bare noe jeg har lagt meg til. Western Digital lagde de klart mest stabile diska for ca. 15 år sia, siden har jeg bare liksom kjøpt det som en eh.. 'vane'.

 

Litt tåpelig muligens, men jeg har ikke hatt noen problemer med dem.

Lenke til kommentar
Caviar 250Gb i raid 0 er topp?

 

Caviar er vel sikkert ikke noe bedre enn Barracuda, Deskstar eller Spinpoint. Caviar er bare noe jeg har lagt meg til. Western Digital lagde de klart mest stabile diska for ca. 15 år sia, siden har jeg bare liksom kjøpt det som en eh.. 'vane'.

 

Litt tåpelig muligens, men jeg har ikke hatt noen problemer med dem.

6883567[/snapback]

ok, men 2x7200RPM er det som duger?

edit: i raid 0

Endret av just_me
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
går en hd lettere i føyka når den står i raid?

 

Nei. MEN:

 

Dersom EN av diskene i RAID0 ryker mister du ALLE data som er i RAID'et.

 

Det vil si at sjansen for kræsj teoretisk øker fordi du er avhangig av at FLERE disker må virke. Har du 6 disker i RAID0 er jo sjansen for at en av dem skal ryke 6 ganger større enn om du bare hadde en disk....

 

Noen statistikere kan sikkert utdype/rette dette... :hmm:

Lenke til kommentar
beste OS oppsett til 2500-3500kr?

6883149[/snapback]

 

Beste er vel relativt. RASKESTE kanskje.

 

Jeg hadde tatt

 

A) 1 Raptor + 2 250Gb Caviar i RAID0.

B) Lagt Windows på Raptoren.

C) 'Programfiler' & 'Brukerkontoer' på RAID'et

 

Dermed brukes alle 3 diskene samtidig, windows er isolert og systemdisken kan ikke gå full (hvilket gir deg bryderi om skjer). Sikkerheten kan økes ved å jevnlig kopiere Raptoren til RAID'et og 'Brukerkontoene' andre veien.

 

NB: Det må litt 'hæcking' til i Windows Registry for å få dette til men...

6883242[/snapback]

Er det en grei beskrivelse på fremgangsmåten når en skal flytte brukerkontoene?

Og er det noe særlig å hente av det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er det en grei beskrivelse på fremgangsmåten når en skal flytte brukerkontoene?

 

Ikke det jeg veit. Jeg har aldri flytta dem. Det jeg vet du kan gjøre er å angi i Windows Registry på hvilken disk Windows lager dem, men så vidt jeg veit må det gjøres UMIDDELBART etter installasjon av windows....

 

Dersom noen andre vet noe annet så si ifra.

 

Og er det noe særlig å hente av det?

 

Nei, egentlig ikke. Men jeg liker å skille systemet vekk fra lagret data. Noen kan 'fylle opp' disken der hvor brukerkontoene ligger ('mine dokumenter' etc). Du unngår at 'windowsdisken'/Systemdisken går full ved å legge brukerkontoer et annet sted.

 

Det er mye mer å hente (sånn fartsmessig) på å ha 'Programfiler' katalogen til en annen fysisk disk enn der hvor windows ligger.

Utrolig nok må dette gjøres FØR du oppretter brukerkontoene fordi windows legger inn denne katalogen på hver enkelt brukerkonto.

 

Men har du windows på et RAID vil jo ulike disker leses hele tiden uansett så da er det ikke lenger noe å hente...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Bufferstørrelse 8MB eller 16MB noe man merker? på 4 disker i raid 0

 

Det vil gå raskere med 16Mb i en del situasjoner, men så lite at du ikke merker det (det handler om 1000 deler av et sekund her).

Lenke til kommentar
Det er mye mer å hente (sånn fartsmessig) på å ha 'Programfiler' katalogen til en annen fysisk disk enn der hvor windows ligger.

Utrolig nok må dette gjøres FØR du oppretter brukerkontoene fordi windows legger inn denne katalogen på hver enkelt brukerkonto.

 

Hmm, jeg instalerer aldri noen spill/prog på c disken alltid på en fysisk annen disk, hvordan skal en klare å gjøre det du sier før en har laget brukerkontoer :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hmm, jeg instalerer aldri noen spill/prog på c disken alltid på en fysisk annen disk

 

Da er det jo greit, det er jo det jeg mener.

 

Hvordan skal en klare å gjøre det du sier før en har laget brukerkontoer

 

Eh?

Det jeg mener er at du kan endre sånn at du får vindows til alltid å 'foreslå' den stien/disken (f.eks D:\Programfiler) du ønsker når nye programmer innstalleres. Dette gjør også at programmer du ikke får styrt innstallasjonen av (og de finnes!) havner på rett disk.

 

Men dette må gjøres FØR brukerkontoene lages. 'Administrator' kontoen får du ikke gjort noe med, den lages under innst. av windows. Men du trenger ikke benytte den....

1) Gjør nødv endringer i registry etter innst av windows

2) Opprett deretter brukerkontoer

3) Husk passordet til, men bruk aldri mer Administrator kontoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...