Gå til innhold

raptor disk eller vanelige disker i raid?


just_me

har du en raptor disk?  

244 stemmer

  1. 1. har du en raptor disk?

    • Ja.
      101
    • Nei.
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har en 74GB raptor, og jeg synes ikke den støyer så veldig, men det er kanskje ikke så lett å høre med 5 harddisker i samme kabinettet heller. den er forresten også hengt opp i støydempende oppheng.

 

jeg synes det er veldig kjekt å ha 74GB dedikert til OS og spill, slik at jeg slipper å ha lagring på samme hdd.

 

i dag, så ville jeg nok ha kjøpt 150GB versjonen, da den har høyere datatetthet, og dermed også (iallefall teoretisk) høyere ytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
raid: fordeler belastningen på 2 disker sån at ytelsen blir doblet? eller har jeg misforstått?

6882209[/snapback]

 

Nah, ikke doblet. Det hele avhenger av diskkontrolleren i stor grad. F.eks blir ikke søketiden (dvs. tiden fra ordre gis til første byte er lest) nødvendigvis raskere med RAID, mens lesing av data (tiden det tar å lese inn en fil ETTER at første byte er lest) blir mye kjappere.

 

Har du en 'intelligent' kontroller med f.eks 512Mb Cache vil ytelsen øke voldsomt fordi ofte leses de samme data om igjen (og om igjen ...). Sånne 'profesjonelle' kontrollere koster imidlertid skjorta...

 

Raptor har veldig kort søketid i forhold til andre ATA disker hvliket gjør den raskere. Evt. kan en benytte SCSI disker på 17000rpm (mot raptors 10000rm).

 

Raptorer kan settes i RAID for å øke ytelsen ytterligere. Alt blir et spørsmål om pris.

 

Personlig ville jeg heller hatt 4 stk. 7200rpm-250Gb i RAID 0 enn 1 raptor 150Gb...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
raid 0

raid 1

raid 5

raid 10

 

hva betyr tallene?

 

Dette er forenklet, men noe sånt:

 

0=Striping. Samme fil deles over flere disker. Ryker 1 av diskene mistes ALL data. Rask og usikkert.

 

1=Speil. Disk 2 = Disk1. Kopi = Høy Sikkerhet lav ytelse.

 

5=En slags variant av 0 som gjør at 1 disk kan kræsje uten at systemet påvirkes. (Minimum 3 disker kreves).

 

6=Som 5 men 2 disker kan kræsje, min. 4 disker.

 

10=Se på det som to RAID av type 0, altså to like sett sånn at dersom en disk ryker i det ene RAID'et tar 'det andre' RAID'et over.

 

50=To RAID sett av type RAID5.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
godt valg og ha 4x http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307912 som OS disk?

 

eller 74gb raptor i raid? eller blir det MYE bråk

 

((skal det det hvere tøft som tåget må det oxo bråke som tåget)) stemmer?

6882796[/snapback]

 

Ingen erfaringer med Spinpoint (Bruker mest WD Caviar eller Seagate Barrcuda) -men sikkert grei nok.

 

Det bråker kke noe mer med 4 raptorer enn med 1 ....

 

En ting med Raptor - den liker varme dårlig - Pass på at du har vifte rett foran/bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hovedfordelen med en Raptor som systemdisk er vel ikke overføringshastighet, det har det vel heller aldri vært. Aksesstiden er vel faktoren som gjør den så bra til akkurat det formålet (evnen til å finne og lese masse små filer på kort tid).

6883188[/snapback]

 

Enig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
beste OS oppsett til 2500-3500kr?

6883149[/snapback]

 

Beste er vel relativt. RASKESTE kanskje.

 

Jeg hadde tatt

 

A) 1 Raptor + 2 250Gb Caviar i RAID0.

B) Lagt Windows på Raptoren.

C) 'Programfiler' & 'Brukerkontoer' på RAID'et

 

Dermed brukes alle 3 diskene samtidig, windows er isolert og systemdisken kan ikke gå full (hvilket gir deg bryderi om skjer). Sikkerheten kan økes ved å jevnlig kopiere Raptoren til RAID'et og 'Brukerkontoene' andre veien.

 

NB: Det må litt 'hæcking' til i Windows Registry for å få dette til men...

Lenke til kommentar

Jeg har en raptor 74 gig. Bruker den som OS-disk. Jeg ville ikke ha kjøpt meg en raptor i dag. Ikke fordi at den bråker så vanvittig, men ganske enkelt på grunn av prisen.

Tror de færreste vil merke noen særlig ytelsesforbedreing med en slik disk nå når pc'ene har såpass mye minne som i dag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg har en raptor 74 gig. Bruker den som OS-disk. Jeg ville ikke ha kjøpt meg en raptor i dag. Ikke fordi at den bråker så vanvittig, men ganske enkelt på grunn av prisen.

 

To Caviar 250Gb koster mindre enn en 74Gb raptor. Jeg syns også at du får mye mer igjen for penga ved å kjøpe 2x250Gb mot 'raskere' 1x74Gb....

 

Eller den hysteriske 150Gb greia med vindu (?!), koster nesten 4x250Gb ... Hva i allverden er ponget med det vinduet? Åhhh ja, fancy! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...