Gå til innhold

raptor disk eller vanelige disker i raid?


just_me

har du en raptor disk?  

244 stemmer

  1. 1. har du en raptor disk?

    • Ja.
      101
    • Nei.
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
kan noen forklare meg hvordan man setter opp raid? helt fra starten av? takk. :)

 

Det kommer helt an på hva slags hovedkort (disk kontroller) du har. F.eks; Jeg har SiL 3114 på den ene maskina og kan da trykke CTRL+S (på rett tidspunkt) under oppstart og kan sette opp hvilke disker som 'blir til en disk' for windows (RAID).

På en annen maskin ha jeg en annen kontroller som jeg kan sette opp via et eget program som fulgte med denne.

 

Du kan også sette opp software RAID i windows (la windows lage RAID) så vidt jeg veit, men der har jeg ingen erfaring.

 

Ergo, det er vanskelig å gi et konkret svar uten å vite eksakt hvilket utstyr du har tenkt å bruke....

Lenke til kommentar
kan noen forklare meg hvordan man setter opp raid? helt fra starten av? takk. :)

 

Det kommer helt an på hva slags hovedkort (disk kontroller) du har. F.eks; Jeg har SiL 3114 på den ene maskina og kan da trykke CTRL+S (på rett tidspunkt) under oppstart og kan sette opp hvilke disker som 'blir til en disk' for windows (RAID).

På en annen maskin ha jeg en annen kontroller som jeg kan sette opp via et eget program som fulgte med denne.

 

Du kan også sette opp software RAID i windows (la windows lage RAID) så vidt jeg veit, men der har jeg ingen erfaring.

 

Ergo, det er vanskelig å gi et konkret svar uten å vite eksakt hvilket utstyr du har tenkt å bruke....

6878162[/snapback]

 

ok, jeg ble klokere på den der,

 

er det mulig og sette opp raid på de fleste HK eller må jeg ha en kontrolere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
er det mulig og sette opp raid på de fleste HK eller må jeg ha en kontrolere?

6878193[/snapback]

 

På det fleste nyere HK kan du sette opp RAID (Typene 0,1 og JBOD). Går du et par-tre år tilbake var det kun dyrere HK som hadde muligheten.

 

Her er en Link til LSI som beskriver litt om hva RAID er/gjør. LSI lager forresten disk (RAID) kontrollere...

Lenke til kommentar
er det mulig og sette opp raid på de fleste HK eller må jeg ha en kontrolere?

6878193[/snapback]

 

På det fleste nyere HK kan du sette opp RAID (Typene 0,1 og JBOD). Går du et par-tre år tilbake var det kun dyrere HK som hadde muligheten.

 

Her er en Link til LSI som beskriver litt om hva RAID er/gjør. LSI lager forresten disk (RAID) kontrollere...

6878229[/snapback]

 

takk :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har en gammel raptor 36GB og da jeg monterte den, merket jeg stooor forskjell fra en vanlig 7200rpm disk. Jeg har to stk 74gb versjon og en 15gb på jobb som jeg bruker daglig (3 forskjellige pc'er) og er meget fornøyd med alle. Kunne absolutt tenkt meg å oppgradert til 150GB i privat sammenheng hvis jeg hadde hatt integrert kontroller som kunne utnytte den.

 

Jeg merker det spesielt på oppstart av OS, spill og programmer.

 

Min konklusjon: verd pengene med glans.

Lenke til kommentar

men gir det noen form for økt ytelse? hvis man ser bort fra at den begrenser ventetid, ved oppstart og loading.

 

jeg sitter ihverfall ikke og venter på at windows starter....

 

 

 

et anna spørsmål jeg lurer litt på, hvorfor har ingen lagd en konkurent til raptor?

 

min mening er at HDD yteles ved pc kjøp er det som sist bør prioriteres.

Lenke til kommentar

Jeg har 2x36GB Raptor disker stripet kun til Windows og de programmene som er viktig for meg. Disk IO er nesten alltid en begrensende faktor derfor har jeg satt det opp slik. Ytelsen er bra, men pr idag ville jeg ha kjøpt 2xATA-300 disker å stripet dem for best fart.

 

Du får hastighetsytelse, men mye støy med på kjøpet.

Lenke til kommentar
hvor vil 2x http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307912

i RAID "stå" i forhold til en raptor? ytelse forskjell?

6881609[/snapback]

 

Ta en kikk på denne

 

Sammenligningen viser helt klart at Raptor diskene er kjappere og bedre enn hvem som helst 7200 rpm. I konklusjonen skriver dem:

 

The Raptor-X's performance is even good enough to beat a RAID 0 array consisting of two modern 7,200 RPM drives, except in terms of pure throughput, of course. In addition, it is nicer having only one drive to install, and the data safety of a single drive is better anyway. Speaking of safety, we should refer to the five year warranty, which should give you a good feeling.

 

Dvs at onkel Tom anbefaler 1 rapotor disk som standalone enn 2x7200rpm disker i RAID 0 :) I realiteten tror jeg 2x7200rpm disker bråker mindre enn 1 raptor (har 2 selv, bråker som et lokmotiv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...