Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Jordfeilvarsling - elektriker spørsmål.

Anbefalte innlegg

Vet at det er endel elektrikere her på forumet, skulle gjerne hatt en vurdering her.

Det er en kamerat i Fredrikstad som nylig har fått problem med at jordfeilvarsleren har begynnt å gi lyd fra seg. Det kan f.eks skje når en varmekabel slår inn på termostaten, og så stopper det når termostaten kobler ut igjen. Men det er flere kurser som gir dette symptomet, inkludert den ene kursen som bruker jordfeilvarsleren.

Besøkte ham i dag og fant ut at varmekablene har egne kurser med hver sin jordfeilbryter. Prøvde å megge disse, det var null utslag. Så da er det vel usannsynlig at det er jordfeil i en varmekabel.

Målte så spenningen mot jord. Den ene kursen har 230V, den andre viste 1V. Jeg tolker det slik at det er jordfeil en plass, men det kan vel like gjerne være hos en nabo? Burde antagelig ha koblet fra hovedsikringen for å megge hele huset, men det var det ikke anledning til i dag.

Noen som har erfaring med rare utslag på jordfeilvarslere? Har hatt litt problemer hos meg selv for noen år siden, da var det også umulig å bestemme hvilken kurs som ga utslaget. Det ble bare bra igjen uten at jeg fant ut hva det var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du finne ut hvilket fordelingssystem som din kamerat har hos seg.

I ett TN-nett så vil du i en vanlig stikkontakt måle 230V AC mellom den ene fasen og jord og teoretiskt 0V AC mellom den andre fasen og jord. 1V AC kan man godt få hvis man måler ett stykke unna sikringsskapet. Ett sikringsskap for ett TN-nett skal være merket med ett rødt skilt eller klistremerke med veksten "400V" hvis installatøren har gjort jobben sin. Mest utbredt i "gamle" hus og generelt i Norge er IT-nett og der vil man under normale omstendigheter måle alt fra 100-170 VAC mellom en av fasene og jord.

Har vært borte i at jordfeilvarslere som ikke er retningsbestemte slår ut på jordfeil i nabolaget. For å sjekke om jordfeilen er innomhus eller i nabolaget tar jeg ut eller slår av hovedsikringene og måler mellom faser og jord på tilførselskabelen til sikringsskapet. Hvis jeg måler ned mot 0V AC nå så ligger feilen på utsiden av boligen og e-verket varsles for å utføre ett jordfeilsøk. Hvis det er to ulike jordfeil i nabolaget og disse er mot to ulike faser, så hender det at jordfeilvarsleren får slike symptomer som din kamerat opplever uten at man finner jordfeil i boligen.

Lenke til kommentar

jeg har vært bort`i rare problemer ... veldig rare problemer med jordfeil`s varslere ... eller rare varslinger ... til noen jeg kjenner ...

en dag beggynte 1 jordfeil`s varsler og blinke ....vi målte den kursen ...

men ikke noen tegn til jordfeil ... hmm ...

for sikkerhetskyld .. skjekka jeg/vi opp om jeg hadde målt rett og dobbelt skjekket om at det ikke var jordfeil .....

rart :hrm:

så skjekket vi så si alle andre kursene i huset med samme resultat ...

Da ringte vi en elektriker og ba han koble av og måle om det faktisk er feil i huset ...

han fant ut at det ikke var noen feil i huset ... :roll:

han ringte everket og varslet at det er en jordings feil ...osv ...

halvannet år senere sluttet det og blinke ...

( det var en jord feil i en trafostasjon på en skole like ved ... fikk vi vite )

det kan man kalle rar varsling .....

og mye hodebry ? :whistle:

-Djgunnah

Lenke til kommentar

Takk for svar. Han har 3-fas inn til skapet, det betyr vel at det er IT nett.

Det er tydeligvis skikkelig gamle jordkabler i strøket, han har en museumsgjenstand av et støpejernskap på tomtegrensa. Har fått beroliget ham med at det er god sjangs for at han ikke har noen jordfeil i huset. Alt inne er ganske nytt.

Lenke til kommentar
..Han har 3-fas inn til skapet, det betyr vel at det er IT nett..
Nei, det er ikke sikkert. Man får også trefaset TT- og TN-nett.

6880129[/snapback]

ja, men da må være fire ledere, blå, brun, hvit grå f.eks. (i et TN nett)

fordi da blir det slik:

L1+N

L2+N

L3+N

(men samtidig er ikke dette ekte "230V 3fas")

(derimot, du får da 400V mellom L1-L2, L2-L3, L1-L3, det er 3fas)

;)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...