Gå til innhold

Fisheye til Canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigma har en 8mm fisheye til en overkommelig penge(ca 5000,-). Denne skal vistnok være ganske bra. Hvis du ikke vil legge så mye penger i det, har peleng en 8mm med manuell fokus som du kan bestille fra usa til ca. 1500,- Verdt å ta en titt på i allefall. :)

Endret av Braaten
Lenke til kommentar

Lurer også på 8 mm Sigma til mitt Canon, men det blir mye penger å bruke på noe som helt sikkert blir lite brukt. Men PMnormal fikk meg også til å tenke på Peleng, som jeg sikkert jeg kommer til å kjøpe når jeg får råd :hrm: Det skal visst være noen her som er nøgd med Peleng, i følge PM :)

Edit: Haha, jeg er visst trøtt enda, så ikke at Braaten hadde nevnt Peleng :cry:

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

Har selv en peleng 8mm som jeg kjøpte brukt i Praha. Linsa funker veldig greit, og autofokus er egentlig ikke noe problem for uendelighetsgrensen er veldig nær. Linsa trengs å stoppes ned en del for å få virkelig skarpe bilder(På F16 er mitt eksemplar meget skarpt), så det kan bli et problem med action-shots. Men hvis du har godt lys burde ikke det være et problem. Til vanlige bilder trenger man ikke så voldsomt rask lukkertid for å beholde skarpheten i bildet pga. linsa er så vid.

Denne linsa er vid, 180 grader :)

Men hvis du har cropsensor vil du bare få 180 grader i hjørneområdet.

Lenke til kommentar

Hei, nå ser det ut som om valget står mellom disse to objektivene:

Canon Fisheye EF 15mm f/2.8 Autofocus Lens

eller

Sigma Fisheye 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye Autofocus Lens

Men lurer på hvordan Canon sin 15mm vil fungere sammen med mitt 20D hus med cropfaktor 1.6x. Er også litt i tvil om hva brennevidden har å si på fisheyelinser.

Mads

Lenke til kommentar
Canon Fisheye EF 15mm f/2.8 Autofocus Lens

Sigma Fisheye 8mm f/3.5 EX DG Circular Fisheye Autofocus Lens

6941380[/snapback]

Jeg kan ikke si det sikkert, siden jeg ikke har prøvd noen av delene selv, men en kar jeg diskuterte med på et annet forum mente at Canons 15mm hadde liten fish-eye effekt, fungerte mer som vidvinkel :)

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke si det sikkert, siden jeg ikke har prøvd noen av delene selv, men en kar jeg diskuterte med på et annet forum mente at Canons 15mm hadde liten fish-eye effekt, fungerte mer som vidvinkel :)

6942230[/snapback]

Riktig. En 180 grader fisheye som Canon 15/2.8 vil på en 20d kun bli en middles vidvinkel som forvrenger alt av linjer. Ikke noe å trakte etter m.a.o. En må opp på en 5D eller annen FF for å få ekte fisheye med denne. Om det finnes fisheye for 1.6 crop vet jeg ikke. Canon har hvertfall ingen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Har selv en peleng 8mm som jeg kjøpte brukt i Praha. Linsa funker veldig greit, og autofokus er egentlig ikke noe problem for uendelighetsgrensen er veldig nær. Linsa trengs å stoppes ned en del for å få virkelig skarpe bilder(På F16 er mitt eksemplar meget skarpt), så det kan bli et problem med action-shots. Men hvis du har godt lys burde ikke det være et problem. Til vanlige bilder trenger man ikke så voldsomt rask lukkertid for å beholde skarpheten i bildet pga. linsa er så vid.

6898092[/snapback]

Hmm. Opplever du diffraksjonsproblemer på F16+? Må vel nesten bli en slags balansegang mellom objektivskarphet/diffraksjonslimit her? Hvordan oppleves F14, evt. F18? :)

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

6898092[/snapback]

Hmm. Opplever du diffraksjonsproblemer på F16+? Må vel nesten bli en slags balansegang mellom objektivskarphet/diffraksjonslimit her? Hvordan oppleves F14, evt. F18? :)

Mvh.

TH

6946653[/snapback]

Har ikke testet så mye, F16 er maks forresten.

Men under F8 blir det ikke særlig skarpt, F11 fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...