Bluechild Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Prøver meg igjen jeg. Skal koble sammen en laptop og en stasjonær PC via krysset kabel. I dag fikk jeg det mirakuløst til etter mye prøving og feiling (vet ikke hvorfor det plutselig gikk). Dette gjaldt imidlertig kobling av en laptop og en stasjonær PC, begge med XP pro og SP2. Nå har jeg store problemer igjen, da jeg skal koble sammen en stasjonær PC med XP home, og laptopen med XP pro. Får bare errormeldinger som at "arbeidsgruppen ikke er tilgjengelig" og "finner ikke nettverksbanen". Har satt opp disse innstillingene: IP: Laptop - 10.0.0.1 IP: Stasjonær - 10.0.0.2 de greiene under der igjen: 255.255.255.0 Har slått av alle brannmurer og slikt. Av og til finner de hverandre i arbeidsgruppen (sjelden), men da kommer det bare errors. Har hørt at det ofte dukker opp problemer med kobling av PCer med forskjellig OS. Trenger hjelp til å løse dette problemet SNAREST! Veit at dette kanskje var knapt med informasjon, men det kommer av at jeg er ganske så nybegynner i nettverkssammenheng. Så om noen kan gi noen tips hadde jeg blitt overlykkelig! Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Skudd i blinde: Har de samme workgroup? (Ser ikke at du har nevnt dette noen plass) Lenke til kommentar
Bluechild Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Glemte å skrive det jah (burde kanskje edite). Men ja, begge er i samme workgroup! Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Klarer du å pinge maskinene (fra den andre)? Så du er sikker på at det i det minste er kontakt mellom de. Personlig er jeg mer fan av å sette opp en ftp på en av maskinene, og heller føre over på den måten. Kan jo teste om det funker. Lenke til kommentar
Bluechild Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Ehh, som sagt jeg er ganske så ny i gamet. Hvordan pinger jeg maskinene, og hva er fremgangsmåten for oppsett av ftp ? Kan da umulig være så stress å koble sammen 2 datamaskiner med en krysset kabel som det som her skjer? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Skal gå ganske automatisk ja. Men ping: velg kjør og skriv: CMD Da får du opp dosvindu, hvor du skriver: ping 10.0.0.1 Dermed kan du se om maskinene klarer å oppnå kontakt. Altså, skriv pingen til den andre maskinen. Lykke til. Lenke til kommentar
Bluechild Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Joa, maskinene finner hverandre: 4 pakker sendt, 4 pakker mottatt, tap 0%. (begge veier). Altså er det kontakt. Likevel kommer errormeldingen "nettverksbanen ble ikke funnet" når jeg forsøker å gå inn på den stasjonære PCn fra laptopen. Nå som vi har konstatert at det er gjensidig kontakt, hva kan da være flaskehalsen? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 prøv å sette den ene som gateway... Lenke til kommentar
Bluechild Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Nå maser jeg, jeg veit. Men hvilke tall skal jeg da skrive inn i gateway-ruten, og skal jeg gjøre dette på begge Pcene, eventuelt bare laptopen? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 PC1 IP:192.168.0.1 Nettverksmaske:255.255.255.0 Gateway:192.168.0.1 PC2 IP:192.168.0.2 Nettverksmaske:255.255.255.0 Gateway:192.168.0.1 Lenke til kommentar
Bluechild Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Funka ikke, skjer akkurat samme som før. Kan det kanskje ha noe med konfigurasjoner av nettverkskortene å gjøre ? Opplyser om at kortene på begge maskinene har gigabit-kapasitet. Begynner å bli ganske frustrert her nuh... i hvertfall når laptopen finner den stasjonære PCn på nettverket, og de pinger strålende mellom hverandre. Her må det være noe riv ruskende gærnt. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Da ville jeg funnet meg et gratis FTP serverprogram, der du setter opp en server, og logger på fra den andre maskinen. Det er ganske enkelt faktisk. Filezilla er knall som ftp klient, mens kanskje Ability FTP Server 1.18 kan funke som server. Er ganske enkelt altså, men klart, om du ikke har vært borti dette før så.... Lenke til kommentar
tormoddf Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Microsoft sine arbeidsgrupper og spesielt bruk av "My network places/Mine nettverkssteder" har en del problemer. Dersom det er fil- og printerdeling du prøver å få til, kobl heller til den andre maskinen ved å skrive følgende i adresselinjen i "Min datamaskin": \\IP\ (eks. \\10.0.0.2\) og trykke enter. Da skal du få opp delte mapper, printere o.l. på denne maskinen. Dette fungerer mye bedre enn å bruke nettverksnavn, brukergrupper, "my network places" e.l. Hvis du absolutt skal ha nettverksnavn til å fungere skikkelig vil det nok hjelpe å sette opp en WINS-server, men det er mye styr for liten gevinst hvis du kan bruke statiske IPer isteden. PS. Subnettmaske for 10.0.0.x-adresser er i utgangspunktet 255.0.0.0. Endret 16. september 2006 av tormoddf Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Har du faktisk delt ut filer på begge maskinene ? Dersom maskina ikke finner nettverksbaner tyder det på at ingen ting er delt ut. Lenke til kommentar
Bluechild Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Dersom det er fil- og printerdeling du prøver å få til, kobl heller til den andre maskinen ved å skrive følgende i adresselinjen i "Min datamaskin": \\IP\ (eks. \\10.0.0.2\) og trykke enter. Da skal du få opp delte mapper, printere o.l. på denne maskinen. Dette fungerer mye bedre enn å bruke nettverksnavn, brukergrupper, "my network places" e.l. 6877562[/snapback] Takk takk tormod, det funka det der! Da var jeg redda. Takk for tips alle! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå