Gå til innhold

hva er en deja-vu?

Anbefalte innlegg

Ja,rart er det uansett. Har forøvrig også opplevd noe lignende sammen med bekjente,men det er veldig vrient å forklare dette på en måte som virker logisk.

Teorien om at det er deler av hjernen som ikke klarer å stable alle saneinntrykkene helt korrekt i en veldig kort tidsperiode, er forsåvidt en interessant teori,og det kan godt hende at det er svaret på det store spørsmålet om hva Deja Vu egentlig er. Hvis det for eksempel er noe som skjer i et voldsomt tempo rundt oss,(hvis vi for eksempel blir fryktelig skremt) så har hjernen en tendens til å ikke "henge med" som igjen resulterer i at ting skjer i sakte film på en måte. Hjernen klarer ikke å bearbeide inntrykkene raskt nok.

Men personlig så tror jeg ikke at svaret på fenomenet Deja Vu er så enkelt. Men for all del,det er kun mitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge noen leger, så er Deja Vu egentlig ett epilepsi anfall.

Ett epilepsi anfall er en kortslutning i hjernen, og epilepsi kommer i mange tusen forskjellige grader. Utifra hva jeg har lest så får 30% av Norges befolkning ett epilepsi anfall iløpet av livet, men det er da snakk om flere grader av det, du trenger ikke få ett grand mall anfall, dvs ett anfall der du kollapser, muskelspasmer osv osv.

Det sies altså at Deja Vu er en kortslutning i hjernen, som da gjør at du trur du har opplevd, eller sett akkurat det du ser før, fordi hjernen ikke klarer å koble det fort nok.

Finnes nok mange teorier om det, men for meg virker denne ganske logisk.

Lenke til kommentar

Synes de fleste forklaringer høres unødvendig kompliserte ut. Hjernen jobber hele tiden med å gjenkjenne ting, gjenstander, mennesker, ansikter, steder, hendelser osv. Hjernen lagrer informasjonen langt fra perfekt. Og noen ganger dukker det opp rare assosiasjoner. At det av og til dukker opp 'dette er kjent' ved en feiltakelse, er vel nærmest bare å forvente...

Lenke til kommentar

"déjà vu" er franske og betyr "allerede sett".

Jeg har ved flere anledninger og senest i dag opplevd déjà vu.

Jeg pratet med noen fra klassen, og plutselig følte jeg at det hadde skjedd før, og jeg tenkte replikkene før kameratene mine sa dem.

For min del er déjà vu så kort og plutselig at det ikke kan brukes til noe nyttig.

Btw begynte trikken for x dager siden å reklamere med "Déjà vu? -Nei, jeg var her for 5 minutter siden også" :p

Lenke til kommentar
Deja-Vu følelsen jeg får er når jeg først drømmer noe, for så noen dager, uker, måneder eller kanskje år etterpå opplever noe som er HELT likt. Dette har skjedd en del ganger faktisk.. Er innmari rart igrunn.. =/

6897857[/snapback]

Hmm.. Dette og flere andre innlegg om déjà vuer plager meg litt.. De ligner ikke på mine så klarer ikke å forestille meg det. Jeg føler eller vet ikke at jeg drømmer noe, men føler det faktisk har skjedd..

Men for all del, både dette og mye før her går innenfor definisjonen, og hvertfall ordenes betydning..

Lenke til kommentar

Det er enkelt forklart at en person opplever en hendelse som han/hun føler han/hun har opplevd før, men ikke kan huske i hukommelsen.

Hjernen føler / tror at det er opplevd før, men personen kan ikke huske at det har skjedd før.

Så skjer det vel noen koblinger i kroppen som gjør at den enorme følelsen oppstår.

Lenke til kommentar

Hver gang jeg får dejavu er det sånn at jeg nesten holder pusten og venter på at det skjer, og så tenker jeg på når jeg kan ha drømt det før.

Er sikker på at jeg har drømt det før!!

Kansje det har noe med de parallelle universene å gjøre :o

Who knows.... Men det er hvertfall like underlig hver gang det skjer

Lenke til kommentar

Dette skjer ofte med meg, litt creapy på en måte... rar følelse.

Har fått deja vu flere ganger. skikkelig rar følelse av få. så blir man sittende en stund etterpå og tenke hvor og når dette har skjedd deg før.

6881064[/snapback]

Hehe, kjenner meg igjen :p

Endret av fUzZy^
Lenke til kommentar

Det er endring i koden! :p Neida.

Jeg har opplevd to "typer" deja vu. Den ene er når noe skjer, og man får følelsen av at dette har skjedd før. Den andre, som også er jævli creapy, er når du får deja vu og da vet hva som skal skje før det skjer. Det er skummelt. Fikk det i en naturfagtime en gang. Jeg kom inn døra, åsså får jeg deja vu, og tenker at nå kommer Andreas (en i klassen) til å slå i bordet med linjalen sin. Og det skjer. DA ble jeg skikkele skræmt.

Og nei, han bruker ikke å slå i bordet med linjalen til vanlig. :p

Endret av Xecuter88
Lenke til kommentar
Ifølge noen leger, så er Deja Vu egentlig ett epilepsi anfall.

Ett epilepsi anfall er en kortslutning i hjernen, og epilepsi kommer i mange tusen forskjellige grader. Utifra hva jeg har lest så får 30% av Norges befolkning ett epilepsi anfall iløpet av livet, men det er da snakk om flere grader av det, du trenger ikke få ett grand mall anfall, dvs ett anfall der du kollapser, muskelspasmer osv osv.

Det sies altså at Deja Vu er en kortslutning i hjernen, som da gjør at du trur du har opplevd, eller sett akkurat det du ser før, fordi hjernen ikke klarer å koble det fort nok.

Finnes nok mange teorier om det, men for meg virker denne ganske logisk.

6891634[/snapback]

Har hørt noe lignende av læreren min på barneskolen. Hun fortalte at når man opplevere Deja Vu er det at gjernen stopper opp og spoler litt tilbake omtrent... slik at du opplever samme tingen to ganger... vet ikke helt om jeg fikk ordlagt meg riktig nå men:P

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd to "typer" deja vu. Den ene er når noe skjer, og man får følelsen av at dette har skjedd før. Den andre, som også er jævli creapy, er når du får deja vu og da vet hva som skal skje før det skjer. Det er skummelt. Fikk det i en naturfagtime en gang. Jeg kom inn døra, åsså får jeg deja vu, og tenker at nå kommer Andreas (en i klassen) til å slå i bordet med linjalen sin. Og det skjer. DA ble jeg skikkele skræmt.

6927297[/snapback]

Også opplevde det samme jeg Xecuter ^^ er skikkelig scary shit :p

Lenke til kommentar

6927297[/snapback]

6929502[/snapback]

Ja. Har hatt en mellomting av begge to typene, er ganske digg synes jeg. ;)

Lenke til kommentar

6927297[/snapback]

6929502[/snapback]

Ja. Har hatt en mellomting av begge to typene, er ganske digg synes jeg. ;)

6930234[/snapback]

Ja det er småkult. Men man begynner virkelig å lure på om ting egentlig er som vi tror det er etterpå. Særlig meg som syns at slike konspirasjonsteorier er kult. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...