hernil Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) tenkte jeg skulle poste dette her. hva er egentlig en deja-vu, og kan det forklares vitenskapelig? Endret 16. september 2006 av hernil Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Hmm.. føles som jeg har lest AKKURAT denne posten før. Deja-vu er følelsen av å ha opplevd noe før, eller vært på et sted eller i en situasjon før når en egentlig ikke har det. Tipper du finne rmange rare forklaringer om du bare googler. Fra howstuffworks.com. There are over 40 theories as to what déjà vu is and what causes it, and they range from reincarnation to glitches in our memory processes Endret 16. september 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Det er som det ble sagt, et dèjà vu er å ha følelseb av å ha opplevd en ting før, eller en hendelse. Om du ser katt krysse veien, også skjer det samme f.eks kort tid senere på samme måte, samme katt o.l så har du hatt tilfelle av Dèjà vu.. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Det er som det ble sagt, et dèjà vu er å ha følelseb av å ha opplevd en ting før, eller en hendelse. Om du ser katt krysse veien, også skjer det samme f.eks kort tid senere på samme måte, samme katt o.l så har du hatt tilfelle av Dèjà vu.. 6877289[/snapback] I dette tilfellet vil det heller være at samme tingen gjentar seg. Om man mener at en hendelse har hendt akkurat slik før er det vel et déjà vu Mener å ha lest et sted at man opplever déjà vu når man man klarer å "forutsi" hva som kommer til å skje ut i fra mulige utfall. Eksempel: Man ser en person løpe over veien og så roper personen. Kanskje stopp. Dette skal man ha klart å forutsi at kom til å skje, for så å fått et déjà vu. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Ja, du har vel rett. Jeg vet det er mange ulike typer for et Dèjà vu også, men har selv opplevd flere og det er som man forutsett eller opplevd en ting som skjer før, som i en drøm eller noe man har sett for seg, også skjer det... Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 (endret) De fleste har muligens vært borte i en slik følelse, både når det gjelder det å ha vært ett sted før, man kjenner seg liksom igjen noen små forandringer kan det dog ha vært, det samme med følelsen av at opplevde ting føles som de går i reprise dvs er opplevd før. Dette er interessant særlig i forbindelse med diskusjoner om liv etter døden og om en har levd tidligere. Dette har skjedd meg ved noen få anledninger da jeg var ung, nesten og om ikke aldri nå da jeg er blitt eldre, dette er også interessant for meg da dette opplevdes såpass nært inntil min fødsel. Endret 16. september 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Dèjà vu betyr jo "allerede skjedd" så det er noe som allerede har skjedd... Lenke til kommentar
Mister Awesome Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Dèjà vu betyr jo "allerede skjedd" så det er noe som allerede har skjedd... 6877979[/snapback] Ja, så skjer det igjen. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 De fleste har muligens vært borte i en slik følelse, både når det gjelder det å ha vært ett sted før, man kjenner seg liksom igjen noen små forandringer kan det dog ha vært, det samme med følelsen av at opplevde ting føles som de går i reprise dvs er opplevd før. Dette er interessant særlig i forbindelse med diskusjoner om liv etter døden og om en har levd tidligere. Dette har skjedd meg ved noen få anledninger da jeg var ung, nesten og om ikke aldri nå da jeg er blitt eldre, dette er også interessant for meg da dette opplevdes såpass nært inntil min fødsel. 6877781[/snapback] Jeg har hørt om slike tilfeller, og må si en ting om det at det er faktisk utrolig og jeg fatter ikke det er mulig. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Jeg trodde de hadde funnet ut at deja-vu var ett tilfelle av at den høyre siden av hjernen jobbet raskere enn den venstre siden (eller omvendt) og således føles det som ting har skjedd før... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Det at en forutser det som skal skje er ikke deja-vu. Mange tror det er det men det har et annet navn som jeg ikke husker i farta. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Kan ikke si jeg har om det du nevner her, et dèjà vu er jo at en ting gjentar seg på samme måte, dette har jo ikke noe med hjernen å gjøre således, eller? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Den beste forklaringen jeg har hørt hittil er den at samme signal av og til sendes i to ulike baner i hjernen, noe som fører til at det ene inntrykket kommer fram til bevissthetsenteret i hjernen en brøkdel av et sekund før det andre. Dermed oppfatter hjernen at det den nettopp har oppfattet "har skjedd før", men man klarer aldri å huske når det skjedde forrige gang, fordi hjernen ikke rekker å skille de to signalene som to ulike hendelser. Et deja-vu er altså ikke et ekte deja-vu, men et innbilt deja-vu som oppstår på grunn av hjernens egen kompleksitet. Endret 17. september 2006 av SeaLion Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) De fleste har muligens vært borte i en slik følelse, både når det gjelder det å ha vært ett sted før, man kjenner seg liksom igjen noen små forandringer kan det dog ha vært, det samme med følelsen av at opplevde ting føles som de går i reprise dvs er opplevd før. Dette er interessant særlig i forbindelse med diskusjoner om liv etter døden og om en har levd tidligere. Dette har skjedd meg ved noen få anledninger da jeg var ung, nesten og om ikke aldri nå da jeg er blitt eldre, dette er også interessant for meg da dette opplevdes såpass nært inntil min fødsel. 6877781[/snapback] Jeg har hørt om slike tilfeller, og må si en ting om det at det er faktisk utrolig og jeg fatter ikke det er mulig. 6878256[/snapback] Ja og eventuelt ett tidligere liv eller liv etter døden har jeg ikke store formeninger om, at jeg ikke har hatt disse deja-vu opplevelser i voksen alder kan skyldes mange ting som stress, til tider mange andre bekymringer som sykdom, arbeidsrelaterte osv. Men har faktisk i veldig ung alder vært steder milvis unna mitt hjemsted ute i naturen og fikk slike gjennkjennelsestanker som at her har jeg jo faktisk vært tidligere. Det kan jo også være at vår hjerne spiller oss ett puss. Endret 17. september 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
nets Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Min erfaring med det her er kansje litt anerledes. Måten jeg får deja vu på er at jeg har sett noe før, men på en annen måte. Jeg kan liksom huske hvor jeg så det, når jeg så det igjen. F.eks i en (dag)drømm el. Kan si eksakt nesten når jeg så det før jeg så dt, hvis dere skjønner Så jeg tviler på at jeg "lagger". Er alltid 100% sikker på at jeg har sett det før (altså ikke 1 sec før som jeg ser i andre poster). Skjer fra alt fra 1 år til 1 uke siden jeg så dt. Så lurer på hvordan vitenskapsfolka forklarer det ? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Min erfaring med det her er kansje litt anerledes. Måten jeg får deja vu på er at jeg har sett noe før, men på en annen måte. Jeg kan liksom huske hvor jeg så det, når jeg så det igjen. F.eks i en (dag)drømm el. Kan si eksakt nesten når jeg så det før jeg så dt, hvis dere skjønner Så jeg tviler på at jeg "lagger". Er alltid 100% sikker på at jeg har sett det før (altså ikke 1 sec før som jeg ser i andre poster). Skjer fra alt fra 1 år til 1 uke siden jeg så dt. Så lurer på hvordan vitenskapsfolka forklarer det ? 6878691[/snapback] Er egentlig ikke så mye forskjellig fra det jeg har opplevd, først og fremst kjente jeg meg igjen pågrunn av områdets utseende, ikke nødvendigvis trær og slike forgagne gjenstander, men på bakgrunn av faste objekter som bergknauser, landskapets form, fjell, dalsøkk og elver/bekker. Men igjen det kan godt være at vår hjerne spiller oss ett puss? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg heller til den teorien at det i slike tilfeller ofte er snakk om en 'memory glitch'; at hjernen stabler inntrykkene feil innimellom slik at noe man har opplevd for få sekunder siden plutselig oppfattes som et gammelt minne selv om man tror/vet at man ikke har opplevd samme situasjon før. Hvis det da ikke er en bug i the matrix da... Lenke til kommentar
nets Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Jeg heller til den teorien at det i slike tilfeller ofte er snakk om en 'memory glitch'; at hjernen stabler inntrykkene feil innimellom slik at noe man har opplevd for få sekunder siden plutselig oppfattes som et gammelt minne selv om man tror/vet at man ikke har opplevd samme situasjon før. Hvis det da ikke er en bug i the matrix da... 6878739[/snapback] Matrix bug ville jo forklart mye Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Har opplevd et par episoder (mange år siden) der jeg har plutselig "kjent meg igjen" på enkelte steder jeg har kommet til uten å ha vært der før. Jeg vil ikke spekulere så altfor mye på hvorfor dette fenomenet oppstår,men kanskje det har en sammenheng med alle de sanseinntrykkene vi opplever hver dag,som for eksempel TV. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Kanskje, men det var eller vi hadde ikke fjernsyn da jeg opplevde dette de første ganger ca 64-65 så det kunne ikke være grunnen i mitt tilfelle men rart er det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå