runemyreng Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hei, har litt problemer med å sette opp hjemmenettverk. Har prøvd å søke på forum uten å bli klok. (funnet enkelte poster som er i nærheten, men trenger en step-by-step-oppskrift....) Altså, som min svært enkle illustrasjon viser har jeg satt opp et nettverk som gjør at begge maskinen er tilkoblet internett, men jeg klarer ikke å sette opp nettverk mellom dem. Den stasjonære har ikke trådløst nettverkskort. Jeg har prøvd "sett opp hjemmenettverk"-guiden i windows, uten å få dette til å virke. (jeg har også prøvd å koble dem fysisk sammen med kabel via router uten at dette virket! Dvs, jeg klarte å etablere en arbeidsgruppe, men fikk ikke tilgang på maskinene. Og ja jeg har klargjort mappene for deling) Noen tips til hvordan dette kan settes opp, slik at jeg kan få tilgang til filene og også benytte meg av printer som er tilkoblet stasjonær? Kan man la routeren (D-link DI624) virke som server, og la nettverket gå gjennom den? Som en kuriositet kan jeg nevne at da jeg prøvde å sette opp nettverk med kabel mellom pcene, så prøvde jeg å overføre en stor fil via MSNmessenger, og den ble overført med en sinnsyk hastighet! Skjønner pcene at de ikke trenger å sende filen avgårde og heller ta "snarveien" rett over. (barnevennlig forklaring! ) Tips? Guider? Linker? Alt mottas med takk! Oppsett_router.bmp Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hvis begge pc'n er koblet til ruteren din, skal det i utg.pkt bare være å kjøre veiviseren for hjemmenettverk. Har du brannmur (eks. fra norton etc.) må du også åpne opp for denne trafikken der. Lenke til kommentar
runemyreng Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 hei takk for kjapt svar. Ja kan ikke se at dette skal være et alvorlig vanskelig problem... ja jeg har norton på begge maskinene, og ellers XP HOME, SP2 på begge... Hvordan/hva må man stille på i norton? Lenke til kommentar
norbat Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Åpne Norton og gå inn på "personlig brannmur". Klikk konfigurer. Velg fanearket Nettverk. Der kan du kjøre en veiviser slik at brannmuren åpner opp for tilgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå