Gå til innhold

Den nye generasjonen konsoller: En skuffelse?


Pricks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier meg tildels enig med trådstarter her. Det bør være lov å ha litt forventninger når produsentene lover gull og grønne skoger. Man kjøper ikke en ny konsoll "for å spille halo 2 i litt bedre grafikk", men for nye, unike spillopplevelser.

 

Den tiden vi er inne i nå minner meg litt om når PS2 akkurat hadde havnet på markedet. Mange var svært skuffet over både grafikk og de middelmådige spill til den svært dyre konsollen som hadde blitt hypet opp som en spillrevolusjon. Sonys Ken Kuturagi hadde hintet at å spille PS2 var omtrent "som å koble seg inn i The Matrix" og maskinen ble hevdet å være mange ganger kraftigere enn en hvilken som helst PC...

 

Men etter hvert gikk prisene nedover og spill som GT3, MGS2 og ikke minst GTA3 dukket opp. Det kom aldri noen "Matrix-revolusjon", men grafikken tok seg gradvis opp og man fikk til slutt mange flotte spillopplevelser for pengene. Det vil man nok få denne gangen også, på alle tre konsollene, bare ikke forvent det på lanseringsdagen...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Sier meg tildels enig med trådstarter her. Det bør være lov å ha litt forventninger når produsentene lover gull og grønne skoger. Man kjøper ikke en ny konsoll "for å spille halo 2 i litt bedre grafikk", men for nye, unike spillopplevelser.

 

Den tiden vi er inne i nå minner meg litt om når PS2 akkurat hadde havnet på markedet. Mange var svært skuffet over både grafikk og de middelmådige spill til den svært dyre konsollen som hadde blitt hypet opp som en spillrevolusjon. Sonys Ken Kuturagi hadde hintet at å spille PS2 var omtrent "som å koble seg inn i The Matrix" og maskinen ble hevdet å være mange ganger kraftigere enn en hvilken som helst PC...

 

Men etter hvert gikk prisene nedover og spill som GT3, MGS2 og ikke minst GTA3 dukket opp. Det kom aldri noen "Matrix-revolusjon", men grafikken tok seg gradvis opp og man fikk til slutt mange flotte spillopplevelser for pengene. Det vil man nok få denne gangen også, på alle tre konsollene, bare ikke forvent det på lanseringsdagen...

6878864[/snapback]

 

 

 

Jepp, folk må begynne å lære av tidligere lanseringer. Revolusjoner skjer ikke.

Lenke til kommentar
Men når jeg sitter her etter å ha hatt skyhøye forventninger til Wii etter å ha bestemt at min PS2 ikke skulle erstattes av "mellomløsningen" 360 eller den altfor dyre PS3, så må jeg si at jeg ikke har en god følelse.

 

360 har vært ute en stund nå, men det er ingenting som gir meg lyst til å kjøpe den. Grafikken er bedre enn forrige generasjon, men jeg synes liksom ikke den har levert som forventet. Etter tidlige bilder som "blew your mind", viste det seg at spillene ikke ble så pene som man skulle tro. Ordet jeg har for 360 er "uinspirerende".

 

PS3 har samme problem - spillene så for et år siden ut til å bli helt vanvittig bra grafikk på, men etter hvert som vi nærmer oss release, så kommer det oppdaterte screenshots som på ingen måte slår luften ut av en som det vi så tidligere. I tillegg er maskinen ekstremt dyr, og Sony bruker den som brekkstang for å tvinge Blu-Ray på oss. Ordet for PS3 er "overhypet".

 

Så var det Wii da. Den skulle gi oss noe helt nytt. Den skulle ha grei grafikk, men det var ikke poenget. Den skulle være billig og tilby oss en ny måte å spille på. Men så koster den 250 dollar der de fleste nok hadde forventet seg 200, og i tillegg må man betale selv for å surfe rundt på nettet med den!

 

Denne "multispillermaskinen" kommer også bare med ett sett kontrollere, hvilket betyr at man i utgangspunktet blir stående alene og spille spillet som følger med. Hva er poenget? Og i tillegg må man ut med 60 dollar for et nytt sett kontrollere! Helt utrolig. Det virker som Nintendo skal melke folk så best de kan. Og ikke minst dropper de DVD-støtte helt, samtidig som det viser seg at Wii kanskje ikke blir sonefri likevel. Hvem var det som fant på å fjerne DVD-støtte helt? Maskinen har jo til og med fjernkontroll!

 

For meg virker denne generasjonen som en stor skuffelse. Forventingene til Wii var skyhøye, men på en uke har Nintendo klart å skyte seg i foten nesten like mye som Sony har gjennom et par år. Ordet for Wii er "melkeku".

 

Kanskje jeg får ta til takke med min gamle PlayStation 2, og håpe at God of War 2 gir meg noe å spille på i tiden fremover...

6875814[/snapback]

 

Du har jo proklamert flere ganger at spillbransjen er ond, pill råtten og spytter forbrukerne i ansiktet, så jeg er overrasket over at du er skuffet.

Lenke til kommentar

Synes Wii er litt for dyr ja, men det holdt seg til grensa mi. Får jo med eit spel og trossalt. Xbox360 har så langt vore ein skuffelse, det var vell først tilbodet på Ica og Dead Rising som frista meg. Når eg nå laster ned haugevis med demoer til den så skjønner eg godt kvifor ingen vil ha Xbox360. 90% er jo reine møkkaspel! Nå venter eg på Gears of War og er sikkert ferdig med det til Wii kjem :)

Xbox 360 er ein skikkeleg fjortiss konsoll egentleg!

 

PS3 er altfor dyrt! Seriøst då er det betre å kjøpe seg ein PC å spela på.

Lenke til kommentar
Synes Wii er litt for dyr ja, men det holdt seg til grensa mi. Får jo med eit spel og trossalt. Xbox360 har så langt vore ein skuffelse, det var vell først tilbodet på Ica og Dead Rising som frista meg. Når eg nå laster ned haugevis med demoer til den så skjønner eg godt kvifor ingen vil ha Xbox360. 90% er jo reine møkkaspel! Nå venter eg på Gears of War og er sikkert ferdig med det til Wii kjem :)

Xbox 360 er ein skikkeleg fjortiss konsoll egentleg!

 

PS3 er altfor dyrt! Seriøst då er det betre å kjøpe seg ein PC å spela på.

6879011[/snapback]

 

 

Ser man på anmeldelsene har det kommet nesten ingen møkkaspill, det eneste spillet jeg vet om som har fått meget dårlige kritikker er Bomberman: Act Zero. Selvfølgelig skal man gjøre seg opp en egen mening, men om du syns at det har kommet nesten bare møkkaspill til 360 så står du ikke for det almenne synet ihvertfall!

Men det er en mangel på skikkelige killere, det er sant. Det eneste jeg syns kvalifiserer som killer, er oblivion.

Lenke til kommentar
PS3 kan ta opp filmer, brenne DVD-er, spille av BR, og spille DVD-filmer. Alt dette er verdt et par tusen ekstra. Både XBOX 360, og PS3 har rå HW, begge har prosessorer på 3,2 GHz (PS3 har 8 kjerner), og en Power PC-prosessor på 3,2 GHz er også mye sterkere enn en Intell/AMD-prosessor på 3,2 GHz.

6876171[/snapback]

Funksjonene i seg selv er nok verdt de ekstra kronene, men en spillkonsoll klarer seg godt uten.

 

Når sant skal sies, er jeg enig i at Wii er på kanten til å være for dyr; at den fikk en pris på det nærmest mulige den ble lovet å være under, ga ikke mersmak, og det samme kan sies om kontrollerprisene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ
Men det er en mangel på skikkelige killere, det er sant. Det eneste jeg syns kvalifiserer som killer, er oblivion.

6879082[/snapback]

Det kommer jo helt ann på hva slags type spill man liker, selv anser jeg Project Gotham Racing 3 for å være et killer-spill, og man kan jo godt legge til Saints Row og Dead Rising på samme liste.

 

Og siDDIs - hva legger du i "fjortisskonsoll"? Om du ikke har fått det med deg så er gaming blitt såpass mainstream at dette er en merkelapp man kan sette på enhver konsoll.

Lenke til kommentar

Og kven stoler på folk som anmelde spel? Han der Rune hos VG for eksempel gir Resident Evil ein femmer og Half Life 2 ein sekser med det tåpelege argumentet der historien i RE4 er bare tull og heilt elendig mens i HL2 så kan du velgja den *velgja* historien eller ikkje.

 

Det er ikkje mange her i verda som seier at RE4 er dårlegare enn HL2. RE4 er eit av dei aller beste spela eg har spelt dei siste 2-3 åra

 

Xbox 360 har drittspel, kor ofte treffer eg på folk som snakker om spela på Xbox 360? Ingen! Enda eg jobber med 300 IT studenter der halvparten er veldig interessert i spel generellt. Det einaste til nå har faktisk vore Dead Rising! Til og med min bror som har kjøpt rundt 10 360 spel til dags dato er ikkje så kraftig imponert. Dead Rising er det første spelet han vil kalle skikkeleg fett og som gjer Xbox 360 verdt å kjøpa! For det meste så har han spelt Arcade spela fram til nå!

 

Eg har spelt spel nå i 20 år, og kvaliteten på spel har aldri vore så lavt som idag! Prøvde Saint Row demoen i 5 minutter, gav det opp for spelet gjekk jo som sirup og hadde skikkeleg møkka grafikk. Det blir som å presentere Ringenes Herre boka trykt med tegn ein kan knapp kan sjå og som gjer det drittungt å lesa! Då gidder ein ikkje og finner heller på noko betre å gjere.

 

Oblivion har eg spelt på PC og må sei at dei første timane var bra heilt til eg forstod at eg egentleg ikkje blei sterkare. Til slutt enda det med at eg ikkje gadd og spela det meir fordi eg følte eg ikkje fekk nokon gevinst av å spela det. Oppskrytt spel!

 

Eg liker jævlig godt Dead Rising men det er enda vanskeleg å svare om det er ein skikkeleg supertittel. Men foreløpig er det.

 

Ein trenger bare å kikke over skulderen til *lillesøster* Wii og dei lanserer allereie får første dag med fleire *killer* spel!

 

Er det rart folk vil ha Wii?

 

Xbox 360 er ein fjortiss konsoll fordi den er like usikker på alt som fjortissane er. Eg kan bare ikkje forstå at det skal vera så vanskeleg å laga ein mario eller zelda klone som og kan bli gjort betre! Nei det blir for barnsligt, fjortissane vil ikkje like det!

Lenke til kommentar

Nintendo sa at vi ikke måtte betale mer enn $250, noe man ikke gjør heller. Såklart er det forskjellige utgifter ekstra her i Norge, men det er det alltid.

 

Jeg ser ikke på Wii som overpriset eller særlig dyr. Selv om den ikke er en kraftpakke som 360 og PS3, så gir den deg ganske mye for pengene.

 

- Ny type kontroller

- Virtual Console; Du betaler for spillene, men hva annet kan du forvente deg.

- Bildeprogram med noen filmfunksjoner

- Nyhetskanal

- Værmeldingskanal

- Nettleser (må betalest litt for etter juli neste år)

- Wii Sports

- Mii; en interassant måte å behandle profilene dine

- Frakte dine profiler via kontrollen med egne oppsett

- Ny generasjon av spill, ikke minst fra Nintendo selv.

- WiiConnect24; Nintendos distrubisjonstjeneste

- Nintendo Wi-Fi. Ikke vist fram ennå.

 

Når det gjelder prisen til selve kontrollen så kan den lett forsvares. Hva må du betale for en 360-kontroller? 400kr ca. Men har den innebygd minne, høyttaler, aksellerasjonsmetere, IR, Bluetooth?

 

Når det gjelder 360 så har den vel levert en ganske solid spillopplevelse. Har vært en del pauser, men slik er det i industrien. Selv har jeg ikke skaffet meg et 360-spill siden i vår med Tomb Raider, men i høst kommer det noen spill iallefall. Men en skuffelse er den vel direkte ikke, da må du være ganske kravstor.

 

PS3 er det vel ikke så mye å si noe om, da den ikke har blitt lansert ennå.

 

edit: la til et par punkt om Wii.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Og kven stoler på folk som anmelde spel? Han der Rune hos VG for eksempel gir Resident Evil ein femmer og Half Life 2 ein sekser med det tåpelege argumentet der historien i RE4 er bare tull og heilt elendig mens i HL2 så kan du velgja den *velgja* historien eller ikkje.

 

Det er ikkje mange her i verda som seier at RE4 er dårlegare enn HL2. RE4 er eit av dei aller beste spela eg har spelt dei siste 2-3 åra

 

Xbox 360 har drittspel, kor ofte treffer eg på folk som snakker om spela på Xbox 360? Ingen! Enda eg jobber med 300 IT studenter der halvparten er veldig interessert i spel generellt. Det einaste til nå har faktisk vore Dead Rising! Til og med min bror som har kjøpt rundt 10 360 spel til dags dato er ikkje så kraftig imponert. Dead Rising er det første spelet han vil kalle skikkeleg fett og som gjer Xbox 360 verdt å kjøpa! For det meste så har han spelt Arcade spela fram til nå!

 

Eg har spelt spel nå i 20 år, og kvaliteten på spel har aldri vore så lavt som idag! Prøvde Saint Row demoen i 5 minutter, gav det opp for spelet gjekk jo som sirup og hadde skikkeleg møkka grafikk. Det blir som å presentere Ringenes Herre boka trykt med tegn ein kan knapp kan sjå og som gjer det drittungt å lesa! Då gidder ein ikkje og finner heller på noko betre å gjere.

 

Oblivion har eg spelt på PC og må sei at dei første timane var bra heilt til eg forstod at eg egentleg ikkje blei sterkare. Til slutt enda det med at eg ikkje gadd og spela det meir fordi eg følte eg ikkje fekk nokon gevinst av å spela det. Oppskrytt spel!

 

Eg liker jævlig godt Dead Rising men det er enda vanskeleg å svare om det er ein skikkeleg supertittel. Men foreløpig er det.

 

Ein trenger bare å kikke over skulderen til *lillesøster* Wii og dei lanserer allereie får første dag med fleire *killer* spel!

 

Er det rart folk vil ha Wii?

6879134[/snapback]

 

 

 

Å bruke vg som eksempel på spillanmeldelser er bare tull, men ser man på de mer seriøse sidene som gamespot, så er anmeldelser en veldig god rettesnor etter hvilke spill som er bra og ikke. Det er det som er med spillanmeldere, de prøver ikke saints row demoen i 5 minutter og gjør seg opp en mening på et uferdig produkt. De spiller som oftest igjennom spillet og deretter tar de et standpunkt. Og de standpunktene er som oftest like over hele fjøla.

 

At du og it-studentene dine ikke liker 360-spilla, gidder jeg ikke kommentere. Ikke vits å diskutere noe så subjektivt.

Lenke til kommentar

Min tid er verdifull, eg har betre ting å gjera på enn å bruka 5 minutter eller ein heil time til på noko som ikkje imponerte ein plass i løpet av dei første 5 minutta. Om spelet er bra om du gir det tid er for meg eit heilt idiotisk argument. Det blir som å finna ei dama på byen som ikkje imponerer deg ein plass men som du veit at om du gir ho tid så er ho heilt fantastisk! Sånn fungerer bare ikkje verda, første inntrykket er noko av det viktigaste! Og når GTA har levert mykje betre innhald i løpet av dei 5 første minutta så ser eg ingen grunn til å bruka tid på Saint Row når det enda er masse å gjer for meg i GTA.

 

Og anmeldelser generelt er subjektive utan dei fremstår det pågrunn av klokt ordvalg. Når eg leser ein anmeldelse så er ofte pågrunn av eit spel eg er interessert i frå før og vil vite meir om. Men som oftast så går det via kva venner seier! Dei kjenner min smak på spel og dei veit kva eg 'tenner' på.

 

Eg er kravstor fordi eg har så mange andre valg idag! Istaden for å sløse vekk tid på noko middelmådig så kan eg heller gjere noko meir fornuftig som feks skule :p

Lenke til kommentar
PS3 kan ta opp filmer, brenne DVD-er, spille av BR, og spille DVD-filmer. Alt dette er verdt et par tusen ekstra. Både XBOX 360, og PS3 har rå HW, begge har prosessorer på 3,2 GHz (PS3 har 8 kjerner), og en Power PC-prosessor på 3,2 GHz er også mye sterkere enn en Intell/AMD-prosessor på 3,2 GHz.

6876171[/snapback]

Funksjonene i seg selv er nok verdt de ekstra kronene, men en spillkonsoll klarer seg godt uten.

 

 

Den klarer seg godt med også. En ekstern BR-spiller, en DVD-opptaker, og en XBOX 360 koster mer enn en PS3.

 

Når sant skal sies, er jeg enig i at Wii er på kanten til å være for dyr; at den fikk en pris på det nærmest mulige den ble lovet å være under, ga ikke mersmak, og det samme kan sies om kontrollerprisene.

6879092[/snapback]

 

Man bør ikke ta alt pressen kommer med for god fisk. Nintendo er akkurat som Microsoft og Sony når det gjelder ærlighet. Det gikk rykter om at ingen Wii-spill skulle koste mer enn 50$, jeg trodde på dette, og ble overasket da jeg så at spillene var like dyre som PS3- og XBOX 360-spill.

Lenke til kommentar
Man bør ikke ta alt pressen kommer med for god fisk. Nintendo er akkurat som Microsoft og Sony når det gjelder ærlighet. Det gikk rykter om at ingen Wii-spill skulle koste mer enn 50$, jeg trodde på dette, og ble overasket da jeg så at spillene var like dyre som PS3- og XBOX 360-spill.

6879324[/snapback]

Hvor har du hørt at alle spill til Wii skulle koste $50? Nintendo har sagt de vil ha spillene sine på Wii til $50. Zelda blir unntaket, da det er det dyreste spillet Nintendo noensinne har laget. Ellers har de sagt at prisingen ellers er opp til hver enkelt EA har også sagt at deres spill skal ligge på $50.

 

Så at to utgivere har sagt at de retter seg mot $50 pr. spill, så betyr det alle? Og når i alle dager var dette rykter?

Lenke til kommentar
Man bør ikke ta alt pressen kommer med for god fisk. Nintendo er akkurat som Microsoft og Sony når det gjelder ærlighet. Det gikk rykter om at ingen Wii-spill skulle koste mer enn 50$, jeg trodde på dette, og ble overasket da jeg så at spillene var like dyre som PS3- og XBOX 360-spill.

6879324[/snapback]

Hvor har du hørt at alle spill til Wii skulle koste $50? Nintendo har sagt de vil ha spillene sine på Wii til $50. Zelda blir unntaket, da det er det dyreste spillet Nintendo noensinne har laget. Ellers har de sagt at prisingen ellers er opp til hver enkelt EA har også sagt at deres spill skal ligge på $50.

 

Så at to utgivere har sagt at de retter seg mot $50 pr. spill, så betyr det alle? Og når i alle dager var dette rykter?

6879380[/snapback]

 

Mener å ha lest at Nintendo sa at ALLE spill skulle koste 50$. Hvis de fleste andre spill koster mer, kommer også Nintendos spill til å gjøre det før eller siden, spesielt hvis det er Pokémon-spill, det er vanskelig å glemme at Pokémon Stadium kostet 800 kr da det var nytt.

 

Har også hørt rykter om at Wii skal koste 2500 kr i Norge.

Lenke til kommentar
Mener å ha lest at Nintendo sa at ALLE spill skulle koste 50$. Hvis de fleste andre spill koster mer, kommer også Nintendos spill til å gjøre det før eller siden, spesielt hvis det er Pokémon-spill, det er vanskelig å glemme at Pokémon Stadium kostet 800 kr da det var nytt.

 

Har også hørt rykter om at Wii skal koste 2500 kr i Norge.

6879417[/snapback]

Så du sammenligner Wii med N64? Kanskje du skal prøve å huske at N64 brukte kasetter som var mye dyrere å produsere enn dagens DVD. Uansett fatter jeg ikke hvordan du kan argumentere med det heller. Du trenger ikke fiske opp fakta som vanlige folk gav opp for 10 år siden.

 

Nintendo intends to charge $50 for its Wii games, $10 less than the standard price for Xbox 360 titles and the same price generally charged for GameCube games.

Og Nintendo har foreslår også at andre følger etter.

EA announced that launch titles for the Wii will cost “no more than $49.99.”

Kort tid etter kom EA med dette.

Lenke til kommentar

Synes også spilla til Wii var ganske dyre. Tviler på at et Wii spill koster like mye som ett PS3/360 spill å produsere(Wii burde ha en pris som er mer lik PC-spillpriser). Men jeg skal ikke ha Wii allikevel, så gjør ikke noe for min del egentlig:p Men de kunne gjerne vært littegrann billigere. Holder med PC, Xbox360 og PS3 (som jeg ser mest fram til) for å oppfylle mine spillkrav :thumbup:

Endret av HaterFanboys
Lenke til kommentar
Så du sammenligner Wii med N64? Kanskje du skal prøve å huske at N64 brukte kasetter som var mye dyrere å produsere enn dagens DVD. Uansett fatter jeg ikke hvordan du kan argumentere med det heller. Du trenger ikke fiske opp fakta som vanlige folk gav opp for 10 år siden.

 

Jeg er enig i at det var en stor tabbe å bruke kasetter, men spill til Genesis, Master System, Jaguar, og andre konsoller med kasetter, kostet ikke 800 kr.

 

Nintendo intends to charge $50 for its Wii games, $10 less than the standard price for Xbox 360 titles and the same price generally charged for GameCube games.
Og Nintendo har foreslår også at andre følger etter.

 

Til å begynne med var GC-spill like dyre som XBOX- og PS2-spill. Etter at det viste seg at GC floppet utenfor Japan, ble selve konsollen, og spillene satt ned i pris.

 

EA announced that launch titles for the Wii will cost “no more than $49.99.”
Kort tid etter kom EA med dette.

6879499[/snapback]

 

Det betyr ikke at de fleste utviklere gjør som EA.

Lenke til kommentar
Man bør ikke ta alt pressen kommer med for god fisk. Nintendo er akkurat som Microsoft og Sony når det gjelder ærlighet. Det gikk rykter om at ingen Wii-spill skulle koste mer enn 50$, jeg trodde på dette, og ble overasket da jeg så at spillene var like dyre som PS3- og XBOX 360-spill.

6879324[/snapback]

Hvor har du hørt at alle spill til Wii skulle koste $50? Nintendo har sagt de vil ha spillene sine på Wii til $50. Zelda blir unntaket, da det er det dyreste spillet Nintendo noensinne har laget. Ellers har de sagt at prisingen ellers er opp til hver enkelt EA har også sagt at deres spill skal ligge på $50.

 

Så at to utgivere har sagt at de retter seg mot $50 pr. spill, så betyr det alle? Og når i alle dager var dette rykter?

6879380[/snapback]

 

Mener å ha lest at Nintendo sa at ALLE spill skulle koste 50$. Hvis de fleste andre spill koster mer, kommer også Nintendos spill til å gjøre det før eller siden, spesielt hvis det er Pokémon-spill, det er vanskelig å glemme at Pokémon Stadium kostet 800 kr da det var nytt.

Har også hørt rykter om at Wii skal koste 2500 kr i Norge.

6879417[/snapback]

 

Det er da virkelig ikke nintendo sin skyld at Norge tar noe forjævelig i skatter og moms osv...

Lenke til kommentar

Det er ikke Nintendo som setter prisene på spillene. Det er opp til utgiverene å sette prisen på de. Nintendo derimot foreslår at prisene legger seg på det nivået i dag er på Gamecube. Og som sagt, jeg har aldri sagt at alle spill på Wii blir koste $50. Heller ikke Nintendo.

 

Du får slutte å tro på alle disse ryktene dine Dragon Hunter. Vet ikke hvor du har dem i fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...