Gå til innhold

Den nye generasjonen konsoller: En skuffelse?


Pricks

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+214asdf125

En ting er at du skrev at Oblivion krevde mellomlagring, for deretter å heller si at mesteparten i Oblivion autogenereres. Men det som er morsomt er at når det kommenteres på, så sier du ikke noe på om du surra med ord eller om du tok feil.

 

Så dermed er du avslørt, du vil bare kverulere helt til det klikker for Nacho. Det funker jo også :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så auto generering er inn ? Eller var det mellomlagring som var det "hotte" her ? Folkens bare innse det, noen liker å kunne se ut i en stor verden uten at ting forsvinner, mens andre synes det er best om ting bare dukker opp eller forsvinner et pat meter ifra deg i spillene.

Siden Oblivion har blitt nevnt mange ganger, så kan jeg iallfall bekrefte at loade tidene er lange, og ting som trær og gress popper opp ettersom du går bortover, utsikten i spillet er utrolig god, men det er nesten ingen detaljer før du kommer veldig nær. Har hørt det er annerledes på pc versjonen.

 

Og Tci: Du sier at Xbox 360 core er en kjip ting siden den ikke kommer med alt utstyret, og at MS egentlig bare er ute etter å tjene ekstra penger på det. Men da må du iallfall være enig i at Nintendo ikke er noe særlig bedre når de selger kontrollerne til Wii i deler. En fjernkontroll til Wii gir ikke en fullverdig spillopplevelse i nesten noen spill, så det er utnytting av kundene med å ta betaling for to deler.

Lenke til kommentar
Og Tci: Du sier at Xbox 360 core er en kjip ting siden den ikke kommer med alt utstyret, og at MS egentlig bare er ute etter å tjene ekstra penger på det. Men da må du iallfall være enig i at Nintendo ikke er noe særlig bedre når de selger kontrollerne til Wii i deler. En fjernkontroll til Wii gir ikke en fullverdig spillopplevelse i nesten noen spill, så det er utnytting av kundene med å ta betaling for to deler.

6892199[/snapback]

Såklart, alle er jo ute etter å tjene penger. Men for å bruke Wii fullt ut trenger du ikke noe ekstra enn det som er i pakken. Eneste er at du må ha den klassiske kontrollen for å spille andre VC-spill enn NES-spill. Nunchuck kommer i tillegg til "fjernkontrollen", derfor kan du spille alle Wii-spill. Du må ikke skaffe deg noe ekstra. Bare for flerspiller og det er vel slik det alltid har vært.

 

Jeg angrer hvertfall ikke på at jeg skaffet meg Premium til 360, for jeg har ikke behøvd å skaffe meg noe som helst ekstra til min 360. bortsett fra en ekstra kontroller. Med Core må du derimot ut med så mye ekstra om du i etterkant føler du vil prøve noe mer på 360.

Lenke til kommentar
Dragon Hunter tror vel at et helt spill blir lagret på memorycard o.l når man lagrer et savegame.

6888938[/snapback]

 

Vet du hva mellomlagring er? Nei, det tror jeg ikke ...

6889928[/snapback]

Virker ikke helt som om du vet hva mellomlagring (caching) er heller, for å være ærlig.

 

I flere store, sandbox-baserte spill, kreves det mellomlagring. I og med at GTA ikke benytter seg av nevneverdige mengder med mellomlagring, forsvinner bilene og folkene i horisonten. Gode, gamle Gothic (2001) krevde 500 MB i mellomlagring, hva tror du Gothic III krever?

6889928[/snapback]

Bilene og folkene forsvinner i horisonten fordi det er en designmessig avgjørelse i forhold til de tilgjengelige ressursene. Det var viktigere ting å holde i minnet enn lokasjonen til alle bilene og folkene i byen. Og tror du virkelig dette er informasjon man ville puttet på en HDD? Lokasjonen til alle objekter i byen må jo sjekkes kontinuerlig slik at du ikke får popins mens du cruiser nedover gatene. Blir enorm HD-trashing hvis dette skal mellomlagres. Slike ting bør holdes i minnet.

 

Grunnen til at slike ting ikke forsvinner i Gothic og Morrowind har ingenting med caching eller mellomlagring å gjøre, men mer at ingen NPC-er er tilfeldig satt inn i spillverdenen, alle NPC-ene har en forutsigbar oppførsel (de er scriptet i svært stor grad), og det kreves ikke mer en noen få byte med data for å huske på hvor de befinner seg og noen fler for å huske hvor i scriptet sitt de er og hva de synes om deg.

 

Poenget med caching er kort fortalt å gjøre "dyre" data tilgjengelig på en "billigere" måte. Med dyre data så menes det data som ligger på DVD-platen. Det tar mye lenger tid å hente data fra DVD enn fra HD. Derfor mellomlagres slike ting som lyder og teksturer på HD, slik at de er tilgjengelig tidsmessig billigere enn fra DVD.

 

Og slike ting som du nevner at skal mellomlagres, slike ting holder man i minnet, ikke på HD. Skal man vente på HD for å få tak i tilstandsinformasjon som brukes ved hver tilstandoppdatering (som gjerne skjer hver frame), mener jeg man er ute og kjører designmessig.

 

Edit: Siden XBOX hadde harddisk, kunne den spille spill som krevde mellomlagring, og derfor kom det ikke noen PS2- eller GC-utgave av Morrowind.

6889928[/snapback]

Det at PS2 og GC ikke hadde HDD har ingenting med hvorfor Morrowind ikke kom på disse. Hvis du er overbevist om at så er tilfelle, vil jeg gjerne se en kilde på dette.

Lenke til kommentar

Tenk hvordan det hadde vært hvis de hadde solgt Wiimoten og nunchucken sammen, til den nette sum av 599,-. Hvor mange ville kjøpt den pakken? Hvor mange ville droppet hele konsollen fordi kontrollerne var så dyre? Det er et faktum at kontrollene er dyre, og det må Nintendo finne en løsning på. Og siden mange spill, og de fleste multiplayerspill, klarer seg uten nunchuck, er det kjekt å gi folk valget.

 

Klart, jeg er også irritert over at de er så dyre, men ut ifra premissene tror jeg Nintendo har gjort et riktig valg.

 

Forøvrig syns jeg ikke det er rart at en 360 Premium er billigere enn en Core pluss alle enkeltdelene for å få til det samme. Det har alltid vært god butikk å gi avslag når folk kjøper mange varer/tjenester samlet. Dette er jo vanlig i mange tilfeller (ekstrautstyr på biler, tjenester hos en snekker, komponentene til en komplett pc), og er ikke noe unikt for MS i så måte.

 

Det som er hårreisende derimot, er at de klarer å ta 750 schpenn for en 20gig harddisk i dagens samfunn...

Lenke til kommentar

Kontrollene til Wii er dyre ja, om du kjøper nunchuck også som du nevner Tjohei. Men nå er det nå slik at Nintendo har brukt mer penger på kontrollen enn maskinvaren, i motsettning til det MS/Sony har. At den er dyrere enn vanlig forrundrer meg ikke. Du har minne, høyttaler, blue-tooth, IR, sensorer og stroppe i kontrollen.

 

For vanlige folk kan prisen være et lite hinder ja, men ikke noe særlig mer enn dagens kontrollere. Det har alltid vært litt dyrt å skaffet seg flere kontrollere.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Jeg foretrekker PS2, og XBOX framfor GC fordi spillene der ganske enkelt er bedre.

6889869[/snapback]

Det er ikke ganske enkelt, det. Jeg har mine beste spillopplevelser fra GC. Du kan ikke påstå noe slikt. :mad:

6892168[/snapback]

 

Jeg har mine beste spillopplevelser på PS2, XBOX, PSP, PSX, og PC, så jo – jeg kan det. Vil heller spille Ridge Racer, Tomb Raider, MGS, Gran Turismo, etc., enn jeg vil spille Pokémon.

 

Edit: Hvis man ser bort i fra Resident Evil-remaken, kan de beste GC-spillene også spilles på PS2, og XBOX.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
Jeg har mine beste spillopplevelser på PS2, XBOX, PSP, PSX, og PC, så jo – jeg kan det. Vil heller spille Ridge Racer, Tomb Raider, MGS, Gran Turismo, etc., enn jeg vil spille Pokémon.

6892773[/snapback]

Du kan ikke si at spilla er bedre (eller du kan, men da blir du bare tatt som en useriøs, selvsentrert løk), men du kan si at du synes spilla er bedre. Big difference. Og nei, jeg er ikke interessert i Pokemon. GC er mer enn nusselige og fargesprakende spill for å cashe inn gryn på snørrunger. Hvis du ikke kan sette mer pris på verdiene GC har enn å avfeie den med at du ikke gidder å spille Pokemon, så syns jeg oppriktig synd på deg.

Lenke til kommentar
GC er mer enn nusselige og fargesprakende spill for å cashe inn gryn på snørrunger. Hvis du ikke kan sette mer pris på verdiene GC har enn å avfeie den med at du ikke gidder å spille Pokemon, så syns jeg oppriktig synd på deg.

6892802[/snapback]

Ville ikke latt sønnen min på fire få spille Resident Evil eller Metroid Prime (to kanonbra spillserier på GC hvorav ett er ekslusivt), men Mario Kart og Mario Party synes han er kjempegøy. Så GC har spill både for far og sønn (eller mor og datter for å være politisk korrekt), hvilket er et stort pluss jeg håper og tror Wii vil bringe videre.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker PS2, og XBOX framfor GC fordi spillene der ganske enkelt er bedre.

6889869[/snapback]

Det er ikke ganske enkelt, det. Jeg har mine beste spillopplevelser fra GC. Du kan ikke påstå noe slikt. :mad:

6892168[/snapback]

 

Jeg har mine beste spillopplevelser på PS2, XBOX, PSP, PSX, og PC, så jo – jeg kan det. Vil heller spille Ridge Racer, Tomb Raider, MGS, Gran Turismo, etc., enn jeg vil spille Pokémon.

 

Edit: Hvis man ser bort i fra Resident Evil-remaken, kan de beste GC-spillene også spilles på PS2, og XBOX.

6892773[/snapback]

Du har dine beste opplevelser der ja, det betyr ikke at alle andre har det. Hvorfor drar du dine egne preferanser inn i denne debatten? For å slå ned på alt annet du ikke liker?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest igjennom alle 10 sidene i tråden, bare et utvalg, men jeg er forsåvidt relativt enig med Pricks' analyse i første post, hovedforskjellen er kanskje at jeg ikke er så voldsomt skuffet.

 

Kanskje er jeg gammel og kynisk, men det samme skjer jo HVER ENESTE konsollgenrasjon, det skal komme fantastisk grafikk, PC-gaming kommer til å død, alt blir velstand, manna og lykke. Nå realiteten kommer på bordet er bildet endel annerledes. Det enste som forandrer seg fra genrasjon til genrasjon er at konsollene blir stadig likere en PC(?).

 

Den konsollen som i mine øyne skuffer mest er Wii, den er knapt nok billigere enn en x360, og spillene er heller ikke billige. Det er en ganske høy pris for den maskinvaren.

 

PS3 tok jo noen ganske store sjangser med sin design, og at det ikke ser ut til å betale seg foreløpig er ikke noe kjempesjokk (ei heller at sony juger på seg helt latterlige mye, men det har de gjort siden PS1), men konsollen kan fortsatt gjøre det bra, PS-navnet er kjent, og klarer de å fortsette trenden fra PS2 med artige spill for "alle" som man kan spille sammen (buzz, singstar, DDR osv osv), så tror jeg den godt kan gjøre det bra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som eg har sagt før så sliter gamle xbox med stor fjortiss faktor. Det er vell bare 1 spel på den konsollen som var verkeleg bra og det var Riddick! Gamecube har veldig mange bra titler. Super Mario, Zelda, Resident Evil, Metroid Prime. Alle med passe god utfordring for oss som er litt voksne.

 

Men PS2 hadde jo dei aller beste spela som God of War, Singstar, Guitar Hero, Metal Gear osv. Om Xbox 360 skal slå PS3 så må dei ijallefall gjere noko med spela! Kor blir det av spel som kan konkurere med GC og PS2 sine aller beste?

Lenke til kommentar
Den konsollen som i mine øyne skuffer mest er Wii, den er knapt nok billigere enn en x360, og spillene er heller ikke billige. Det er en ganske høy pris for den maskinvaren.

 

At du er skuffet over prisen på spillene synes jeg er merkelig. Det er da ingen overraskelse? Forventet du at spille skulle være billigere enn dagens nivå her i dyre Norge? Det er ingeting som tilsa det.

 

I USA er de riktignok 10$ billigere.

 

Prisen på selve konsollen er helt ok. Du kan ikke sammenligne dagens Xbox360 pris med dagens Wii pris. Om et år vil nok Wii også falle i pris...

Lenke til kommentar
Ville ikke latt sønnen min på fire få spille Resident Evil eller Metroid Prime (to kanonbra spillserier på GC hvorav ett er ekslusivt), men Mario Kart og Mario Party synes han er kjempegøy. Så GC har spill både for far og sønn (eller mor og datter for å være politisk korrekt), hvilket er et stort pluss jeg håper og tror Wii vil bringe videre.

6892901[/snapback]

My point exactly. :cool: En konsoll for både far, mor og barn (både sammen og hver for seg) er det jeg kunne tenke meg i hjemmet nå. Derfor vil jeg ha Wii. (Jeg kan selvfølgelig blir skuffet fremdeles...)

 

@siDDIs: Dine preferanser. :) Er ikke uenig i at spill som God of War og Guitar Hero rocker (pun intended), men det må være rom for at andre skal kunne ha andre preferanser enn deg. Det er mange som liker spilla på 360'n, hvorfor har du så problemer med det?

Lenke til kommentar
Den konsollen som i mine øyne skuffer mest er Wii, den er knapt nok billigere enn en x360, og spillene er heller ikke billige. Det er en ganske høy pris for den maskinvaren.

6893318[/snapback]

Nintendo sine spill skal generelt ligge $10 under andre neste generasjons konsoller. Zelda er unntaket da det er det dyreste spillet Nintendo har laget. EA vil også legge seg på denne grensen. Så mange spill på Wii vil bli billigere enn Xbox 360/PS3.

 

360 Core sier folk er billig, hvorfor bli Wii så dyr? Fordi den ikke kan vise like god grafikk som 360? Skjønner ikke helt hvorfor folk klager så mye på prisen. Du får en spillopplevelse som du ikke får på noen annen konsoll. Bare det burde være et godt argument for prisen.

Lenke til kommentar
Den konsollen som i mine øyne skuffer mest er Wii, den er knapt nok billigere enn en x360, og spillene er heller ikke billige. Det er en ganske høy pris for den maskinvaren.

 

At du er skuffet over prisen på spillene synes jeg er merkelig. Det er da ingen overraskelse? Forventet du at spille skulle være billigere enn dagens nivå her i dyre Norge? Det er ingeting som tilsa det.

 

I USA er de riktignok 10$ billigere.

 

Prisen på selve konsollen er helt ok. Du kan ikke sammenligne dagens Xbox360 pris med dagens Wii pris. Om et år vil nok Wii også falle i pris...

6893371[/snapback]

 

xbox360 vil også bli billigere om et år, og "dagens x360" er mye kraftigere enn "dagens Wii"

 

Forventet er kanskje feil ord, men jeg hadde håpt spillene skulle være billigere ja, konsollspill er allerede dyre sammenliknet med PC-spill. Hvorfor kan de ikke tilby billigere spill på "billig-konsollen" sin?

 

AtW

Lenke til kommentar
Forventet er kanskje feil ord, men jeg hadde håpt spillene skulle være billigere ja, konsollspill er allerede dyre sammenliknet med PC-spill.

AtW

6893395[/snapback]

PC-platformen er veldig stor, så prisen på spill kan presses mer ned.

 

Hvorfor kan de ikke tilby billigere spill på "billig-konsollen" sin?

De gjør det....

Lenke til kommentar
Den konsollen som i mine øyne skuffer mest er Wii, den er knapt nok billigere enn en x360, og spillene er heller ikke billige. Det er en ganske høy pris for den maskinvaren.

 

At du er skuffet over prisen på spillene synes jeg er merkelig. Det er da ingen overraskelse? Forventet du at spille skulle være billigere enn dagens nivå her i dyre Norge? Det er ingeting som tilsa det.

 

I USA er de riktignok 10$ billigere.

 

Prisen på selve konsollen er helt ok. Du kan ikke sammenligne dagens Xbox360 pris med dagens Wii pris. Om et år vil nok Wii også falle i pris...

6893371[/snapback]

 

xbox360 vil også bli billigere om et år, og "dagens x360" er mye kraftigere enn "dagens Wii"

 

Forventet er kanskje feil ord, men jeg hadde håpt spillene skulle være billigere ja, konsollspill er allerede dyre sammenliknet med PC-spill. Hvorfor kan de ikke tilby billigere spill på "billig-konsollen" sin?

 

AtW

6893395[/snapback]

 

Dette har jeg selvsagt ingen forutsetning til å svare på. Enig i at de har mistet litt av poenget med at konsollen skal være billig. Den er fortsatt billig i mine øyne med tanke på hvaman får igjen, en helt ny spillopplevelse :) Min mening selvsagt, feel free to disagree!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...