Gå til innhold

Trenger hjelp til xp cd key. Noe rart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres rett og slett ut som om at du bruker en pirat cd key, noe som ikke anbefales. Vil anbefale at du kjøper en orginal utgave fra f.eks komplett. koster rundt 1300kr for en orginal OEM utgave. Hvis den cd key'en du bruker er din, så ville jeg ha kontaktet Microsoft, det kan godt hende du må re-aktivere din XP.

Frankie

Lenke til kommentar

Du sier ingenting om du har OEM, fullversjon eller noe annet.

Heller ikke om du har gjort endringer på maskinoppsettet som gjør at du får problemene dine. Dersom du har OEM vil det jo være verdt et forsøk å kontakte Microssoft for ny kode.

Billigste MS Home i prisguiden er 749,-

Prisguiden

Endret av GLOCK05
Lenke til kommentar

Har du en OEM versjon så bindes denne opp til hovedkortet. si at du kjøper et nytt hovedkort og XP eom-versjon, du installerer. men 1år i fremtiden så ryker hovedkortet ditt, da må du også kjøpe ny oem versjon av xp.

kjøper du full versjon av xp så er det bare å installere på nytt...

mener det var noe slikt...

frankie

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det at hvis man bruker OEM så bindes denne opp til hovedkortet, så bytter man hovedkort så vil cd key'en ikke fungere mer, man må kjøpe en ny altså....correct me if im wrong...

Correcting you..you are wrong.. :D

du bør dobbel sjekke at du faktisk skriver inn den koden som står på OEM papiret..Er lett og se en bokstav feil eller at et tall ser ut som bokstav..jeg bruker selv OEM utgave og har oppdatert maskinvare og har kun hatt problemer med aktiveringen i senere tid..har da tatt en telefon til microsoft norge og det ordnet seg...

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Jeg har forstått det at hvis man bruker OEM så bindes denne opp til hovedkortet, så bytter man hovedkort så vil cd key'en ikke fungere mer, man må kjøpe en ny altså....correct me if im wrong...

Frankie

6875937[/snapback]

Feil,nøkkeln virker,men du får ikke aktivert windows over nett,da ringer du dem på det nr som kommer opp der det står aktiver over tlf og sier at du har hatt systemkrasj så får du ny kode.

Dette har jeg gjordt mange ganger da jeg formaterer jevnlig.

En gang var det en dame som begynte å messe om hk fordi jeg hadde skifta det,da forlangte jeg å få snakke med hennes overordnede , men det gjorde hun selv og kom tilbake tydelig flau og ga meg kode :)

Lenke til kommentar

Åhhh? Men hva med full retail da, denne må jo også aktiveres etter X antall omganger med bytting av hardware. Må man ikke her også ringe inn til MS etter at aktiviseringen feiler online? Men jeg ser ikke helt forskjellen mellom OEM og retail.

en liten update som jeg kom over på http://www.devhardware.com/forums/operatin...-oem-13572.html

I just got of the phone with MS and they told me that OEM stays with the machine and retail can be moved from one machine to the other. I upgraded my machine and it asked for reactivation which I tried and it failed I called MS and they told me they would not give me another actvation key cause it was OEM they said if it was retail that they would. This sucks since the I only purchased the OS a week ago.

Det var egentlig dette jeg tenkte på, hvis man har OEM så har MS ikke noe rett til å aktivisere produktet ditt på nytt igjen. men siden snekker`n sier at det gikk fint for han de forrige gangene, så nå er jeg i tvil. Har ikke til dags dato fått noe fullverdig forklaring på retail vs oem, da jeg har nå hørt at folk ikke får aktivisert oem, mens andre har. :hmm:

Frankie

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

Uten at jeg kan alle kronglete reglene til Microsoft, forventer jeg at de er slik dersom jeg kommer i samme knipa som trådstarter:

Siden jeg har betalt for operativsystemet, regner jeg med at jeg kan fortsette å bruke det selv om jeg skifter ut en komponent eller to i PCen. Noe annet ville vært urimelig. I så fall er det greit for meg å ringe til Microsoft og forklare dem problemet. Jeg antar det løser seg da. Har trådstarter prøvd dette?

Dersom man ikke har betalt for operativsystemet - og jeg antar trådstarter er klar over om han ikke har betalt - finnes det løsninger på det også. Riktignok ikke helt legale. Men da må man finne et annet forum å spørre i.

Lenke til kommentar
Uten at jeg kan alle kronglete reglene til Microsoft, forventer jeg at de er slik dersom jeg kommer i samme knipa som trådstarter:

Siden jeg har betalt for operativsystemet, regner jeg med at jeg kan fortsette å bruke det selv om jeg skifter ut en komponent eller to i PCen. Noe annet ville vært urimelig. I så fall er det greit for meg å ringe til Microsoft og forklare dem problemet. Jeg antar det løser seg da. Har trådstarter prøvd dette?

Dersom man ikke har betalt for operativsystemet - og jeg antar trådstarter er klar over om han ikke har betalt - finnes det løsninger på det også. Riktignok ikke helt legale. Men da må man finne et annet forum å spørre i.

6880821[/snapback]

Eg forstår poenget ditt, men hva med å snu på flisa litt.

Orginalt ligger Windows XP Home Edition på kr 2195,-. Denne kan du installere så mange ganger du vil, og med så mye ny hardware som du ønsker(merk kun 1 maskin om gangen da). Du må kanskje ringe og aktivere enkelte ganger, men det er uansett fullt lovlig.

Men, kr 2195,- er mye penger og i stede kjøper kunden en langt billigere versjon, en OEM versjon til kr 895,-. Ved kjøp blir kunden gjort oppmerksom på reglene som følger en OEM utgave, noe som kunden godtar både ved å gjennomføre kjøpet, og ved å installere programvaren, og under oppstart dersom windows følgte med maskinen.

Kan da kunden klage på dette? Eg mener, kunden har inngått en avtale med produsenten om å få 1395 i rabatt mot at kunden avtaler å kjøpe ny ved bytte av hovedkort. Kan da kunden klage på dette når situasjonen oppstår at han må kjøpe nytt hovedkort OG windows? Ved andre kjøpet av Windows vil kunden fortsatt ha spart kr 495,-.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nettopp dette sinnsyke systemet som er for å plage lovlydige kunder, gjør at jeg har kastet min lovlige versjon nederst i en skuff, for jeg må reaktivere hver gang jeg skifter hovedkort, harddisk eller formaterer. Og reaktivere kan du bare gjøre automatisk 3 ganger, så må du gjennom telefon-taste-nr-oppsettet som gjør KID-nr på nettbanken til en ren glede...

Heldigvis finnes den enormt mye bedre støtte på corporate edition, som jeg bruker.

Altså: jeg prøvde å være lovlydig, men fikk ikke "lov" til det... Så da så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...