Gå til innhold

Splitte TV-signal til mange (coax)

Anbefalte innlegg

Jeg trenger råd om hvordan man best spiltter et vanlig antennesignal over coax til flere enn to kilder. Jeg har pr i dag Tv på litt for mange rom (:p) og bruker tre T-stykker i serie for å splitte dette.

Det fungerer greit med gamle uskarpe CRT-TV-er, men jeg merker et formidabelt kvalitetstap for hvert ledd jo lenger jeg kommer fra "veggen". Kobler jeg en LCD-TV rett i veggen er signalet krystallklart, men selv etter bare ett t-stykke merker jeg et tap i kvaliteten. Målet er å sette inn en MCE-PC, og denne er enda litt mer kresen enn TV-ene, så noe må gjøres.

Finnes det en bedre måte å splitte coax en til mange? Jeg ser for meg en løsning med en splitter eller mer sannsynlig en forsterker med èn inngang og f.eks. fire utganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk om spenn i prisen :) En tusenlapp var grådig mye penger, så det spørs nok om jeg ikke tar en tur innom en TV-frorhandler og ser på noe billigere i første omgang. Jeg har faktisk aldri sett forterkere med mer enn èn utgang, så det er bra det finnes. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Det finnes slike små forsterkere som du kan koble på i mellom kablene for å booste signalet. Jeg har ingen erfaring med dette da jeg har digitalt bakkenett hjemme, men jeg tror det skal fungere rimelig bra.

Ellers så kan få en montør til å ordne flere vegguttak, men det koster sikkert litt.

Edit: Passer ikke denne bedre i Kultur>Video? Enden, feilpost :ohmy:

Endret av Even.
Lenke til kommentar

Kultur -> video antok jeg at var for innhold, ikke teknisk :)

Flere veggbokser klarer jeg fint å sette opp selv, men jeg har rett og slett ikke plass til flere - derfor trenger jeg en ekstern løsning. Du kan si det sånn at det er remelig fullt bak stereobenken min med alt av audiovisuelt utstyr samt en del nettverk koblet til :p

Lenke til kommentar
Kultur -> video antok jeg at var for innhold, ikke teknisk :)

Flere veggbokser klarer jeg fint å sette opp selv, men jeg har rett og slett ikke plass til flere - derfor trenger jeg en ekstern løsning. Du kan si det sånn at det er remelig fullt bak stereobenken min med alt av audiovisuelt utstyr samt en del nettverk koblet til :p

6877481[/snapback]

Det er vel det da :p

Du kan jo prøve coax-kabel av høyere kvalitet. Jeg vet at både Monster og ProfiQ har bra kabler.

Ellers finnes det antenneforsterkere som ikke koster tusen kroner, slik som denne.

Lenke til kommentar

Kablene er ikke problemet. De har jeg laget selv :) Du kan si hva du vil om kabler av type Monster, men jeg må bare le når jeg ser folk bruker coax med gullkontakter på vanlige antennekabler :)

Alle gir krystallklart bilde plugget direkte i veggen. Det er når jeg splitter signalet at det blir dårlig - enten pga dårlig kontakt eller kabellengde totalt. En vanlig en-til-en forsterker har jeg forsøkt, og det hjelper dessverre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...