Gå til innhold

Overklokklings prosjet [venice 3200]

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har ikke drevet noe med overklokking før men tenkte jeg skulle prøve meg nå.

Målet er å skaffe meg en god/brukbar spille pc for en billig penge.

Leste litt rundt på nettet og fante denne artikkelen på anandtech veldig brukbar.

Tok utgangspunkt i hva de hadde kjøpt det når jeg kjøpte inn deler.

Delene ble som følger:

Venice 3200 socket 939, boxed kjøler)

DFI Infiniti Sli (omtalt på anandtech som et billig og bra hovedkort til klokking)

Club3D 7900gt 256mb

Forton/source 350W (billig PSU med god ytelse(?))

Corsair 2x512mb value ram (hadde liggende)

Zalman VF700-Alcu (Bedre kjøling av skjermkortet + mindre støy)

Zalman ZM-MB47J (monterte en vifte på denne for bedre kjøling)

20GB WD hdd

Boxed kjøleren jeg fikk med til prosessoren så ganske heftig ut med tynne finner og 4 kobber heatpipes så jeg bestemte meg får å spare penger på kjøling.

Settings før overklokking:

CPU: 2000Mhzs 1.4V 10x multiplier

Minnet: 2.5,3,3,8 T2 200MHZ

Chipset: 1.5V BUS speed 200MHZ

HT link: 1000MHZ 5X

Skjermkort: 450/660 (STD volt)

Benchmarka litt før jeg klokka:

3dmark 06: 3757

3dmark 05: 7576

3dmark 03: 15697

Målet mitt etter overklokking var : 5000, 10000 og 20000.

Settings etter overklokking:

CPU: 2850MHZ 1.575V 10x multiplier

Minnet: 2.5,3,3,8 T1 190MHZ (CPU/15)

Chipset: 1.6V BUS speed 285MHZ

HT Link: 856MHZ (3x)

Skjermkort: 560/785MHZ (STD Volt)

Benchmark etter overklokking:

3dmark 06: 4810

3dmark 05: 9226

3dmark 03: 19345

Vet ikke om det er lurt å sette volten enda høyere opp. Ingen av komponentene blir særlig varme slik de er nå.

Som dere ser nådde jeg ingen av målene mine :(

Men jeg ser meg alikevell fornøyd med overklokkingen fordi jeg kom mye lengre enn gutta fra anandtech i forhold til volten :)

Hvis noen har noen ideer om hvordan jeg kan gjøre ting anderledes er det bare å si ifra.

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg er babbakaørn, av en eller annen grunn virker ikke kontoen min lenger, hmm.

Uansett, prime stabilt ja, 24/7. Fikk den opp til 2.95 men da var den ustabil (feila under test, boota windows)

Har også fått meg noe ny ram (OCZ premium v2) kjører timings på 5.2.2.2 nå og kom opp i en score på 5400 3dmarks (06). (2.85ghz cpu)

Formaterte systemet å la inn nye drivere men da scoret jeg bare 4800...

Tror de nye driverne til nvidia er crappy på mitt system.

Oppdaterer dere hvis jeg kommer meg noe videre, hadde tenkt å prøve meg med peltier får å komme over 3ghz :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har samme Cpuen og jeg får den ikke opp i 2.5 Ghz engang før den restarter deg. :(

Volten går ikke ann å stille opp til mer enn 1.50 Volt heller da, har ikke prøvd å ta den opp til så mye heller da...

Jeg kjører nå 2.35 Ghz og 1.25 volt.

Kan det være noe med hovedkortet mitt som ikke er så overklokksvenlig??

Ps: Hovedkortet mitt er et Asrock- 939sli32-esata2. :whistle:

Lenke til kommentar

Prøvde meg med peltier men det viste seg å gi for lite effekt. Var et 80W 16.7v peltier fra Elfa. Kjørte det på 12v (strømforsyningen i pcen, har oppgradert den til 485W enermax) og regner med at jeg fikk rundt 50W effekt. (bare tipping) dette var i alle fall for lite. Fikk 8 grader stock hastighet idle og ca 20 grader oc (2.85GHZ) idle og masse grader load (pcen skrudde seg av grunnet varme). Tenkte jeg skulle skaffe meg vannkjølig til å kjøle et langt kraftigere peltier (200w klassen) og se hva som skjedde da :)

Erlend: Jeg har en CPU som av en eller annen grunn er en veldig god klokker. Har ikke hørt om mange som har fått cpuen dems opp til samme hastigheter på luft. Dette er helt tilfeldig.

Hvis du vil ha cpuen din på høyere klokk kan du prøve deg med litt mer spenning. Får å få det klan du prøve å flashe BIOS.

Morten: Jeg synes det ikke var så veldig bra hvis det er det meste du får den opp i. Lag din egen tråd får å diskutere det.

Regner med å få tak i utstyret jeg trenger i løpet av et par uker. Oppdaterer da :)

Lenke til kommentar
jeg har nettop begynt med overklokking og prøvede meg på en gammel pc med en amd XP 1500+ med 1400 mhz.

fikk den til slutt opp i 2100 mhz... 31 grader idle og 45 grader load.

er dette bra?

7413965[/snapback]

Helt kurant det ja..

Greie temperaturer ihvertfall.. :love:

Lenke til kommentar
Foresten, hva får du i 3dmark 06 amdme?

7367482[/snapback]

Sliter litt med stabilitet, vet ikke helt hva det er :hmm: men jeg får iverfall 4975 poeng i 3d06 med cpu på 2.8GHz, ram 400@466, gpu 595 ram 1620. Alt på luft.

Har utrolig lyst på X2 cpu og ett til skjermkort :) får se over jul hva jeg får til :roll:

amdme

Lenke til kommentar

Kjøpt vannklølig nå.

Eheim 1048A

3*120mm Radiator

Socket A blokk som er moddet til å passe.

vanntank

Skal prøve å nå 3ghz nå :), tviler mer og mer på at det går...

Har tenkt litt på hvordan jeg kansje kan få peltierelementet mitt til å kjøle radiatoren også. Poster resultater senere.

Lenke til kommentar

Tror jeg sløyfer de greiene med 200W peltier. Tror bare det blir tull. Mye bedre å kjøpe kompressorkjøling. Har lekt litt med den tanken. Får se når pengene strekker til.

AMDME:

Ble ikke så veldig mye mer action med den opty 165en din eller?

Opteron 165 [email protected] 1,45v

Fikk den jo bare 80mhz høyere enn den gamle.

Så skal jeg i alle fall greie 2880mhz, bare så jeg "slår" deg, hehe :)

En ting til, mange andre som poster sine klokke resultater i "min" tråd. Flott at det er mange som er interisert men kan dere ikke åpne deres egen tråd hvis deres informasjon er offtopic.

Endret av Tobbi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...