Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Reinstallere win xp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt problemer med å få lydkortet til å fungere en stund nå, etter at jeg prøvde å rydde litt i maskina. Har prøvd alt mulig for å få det til å fungere igjen, men uten suksess.

Så nå lurer jeg på å installere win xp på nytt. Men jeg har aldri installert det uten å ha formatert disken. Men man kan installere win xp på nytt uten å formatere og diverse?? Og er dette å anbefale eller ikke? Vil vanlige programmer også forsvinne, eller kun drivere og slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

For å installere WinXP på nytt bør du formatere. Du kan kjøre en repair, men det fixer generelt aldri noe særlig + at lydkortet ditt mest sannsynlig heller ikke vil fungere etter dette.

Lenke til kommentar

Argh! Det var dette jeg var redd for! :(

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny harddisk. Kan jeg da bare nappe ut den jeg har, sette i den nye og legge inn windows på denne, for så å sette inn den jeg har nå som sekundær? Og så bare slette det jeg har på windows-partisjonen?

Hvis du/dere skjønte hva jeg mente? :roll:

Lenke til kommentar
Argh! Det var dette jeg var redd for!  :(

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny harddisk. Kan jeg da bare nappe ut den jeg har, sette i den nye og legge inn windows på denne, for så å sette inn den jeg har nå som sekundær? Og så bare slette det jeg har på windows-partisjonen?

Hvis du/dere skjønte hva jeg mente?  :roll:

6875270[/snapback]

Det hørtes ut som et godt valg imo. Intet er som en helt fresh installasjon på en ny harddisk. Så ja, du kan bare kjøpe deg en ny harddisk og installere windows på den.
Lenke til kommentar
Argh! Det var dette jeg var redd for!  :(

Hvis du/dere skjønte hva jeg mente?  :roll:

6875270[/snapback]

Det hørtes ut som et godt valg imo. Intet er som en helt fresh installasjon på en ny harddisk. Så ja, du kan bare kjøpe deg en ny harddisk og installere windows på den.

6875648[/snapback]

Et lite spørsmål til... Vil da alle tidligere installerte programmer fungere som normalt? Jeg vil jo beholde samme navnene på partisjonene, men vil det ha noe å si at disken settes som sekundær i stedet og bytter kabling?

Endret av dup
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål til... Vil da alle tidligere installerte programmer fungere som normalt? Jeg vil jo beholde samme navnene på partisjonene, men vil det ha noe å si at disken settes som sekundær i stedet og bytter kabling?

6877683[/snapback]

De vil nok ikke eksistere lengere så lenge du formaterer nei. Da må du nesten flytte harddisken i en annen pc og hente ut de tingene du skal ha med mindre du kommer deg i windows.
Lenke til kommentar

6877683[/snapback]

De vil nok ikke eksistere lengere så lenge du formaterer nei. Da må du nesten flytte harddisken i en annen pc og hente ut de tingene du skal ha med mindre du kommer deg i windows.

6878774[/snapback]

Nå misforstod du litt. Planen er: Kjøpe ny disk, ta ut den gamle, sette inn den nye som "primær" disk, installere windows, putte inn den gamle som "sekundær". Da trenger jeg egentlig ikke å formatere den gamle disken, Vil jeg da beholde gamle programmer?

Lenke til kommentar

Ah...da missforsto jeg litt ja. Vel, bør reinstallere programmene, det er absolutt anbefalt å gjøre etter at man har formatet så ikke progammene er installert med den gamle windows-installasjonen. Kan være en del software som ikke vil fungere ordentlig hvis du ikke reinstallere de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...