Gå til innhold

Takler mitt HK sata 300mb/s?

Cucumber

Anbefalte innlegg

Heidu, leste SATA-Guiden og ble litt klokere, men har et spørsmål.

Jeg skal kjøpe ny harddisk, og snuser litt på en SATA2 (jajjaja jeg vet det ikke er noe som heter det), men vet ikke om mitt HK (nForce3 MSI K8N Neo Platinum) støtter 300mb/s.

Litt googling sier dette om mitt HK:

Integrated Serial ATA interface: dual channel 4 S-ATA RAID controller and dual channel ATA 133/100/66/33 master mode EIDE controller

Betyr det at mitt Hk bare støtter 133mb/s eller kan jeg kjøre på en 300?

ærbødigst :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det heter SATA-150 og SATA-300, ikke SATA1 og SATA2 :)

Men det du nevner om 133/100/66/33 tipper jeg er PATA-tilkoblingene (IDE). Den første SATA'en, som også er den "tregeste", er 150 uansett.

Men dersom hovedkortet ditt ikke skulle støtte SATA-300 så vil den kjøre på SATA-150 (bakoverkompatibel). Men det er vel fåtall tilfeller hvor du får nytte av 300 MB/s over 150 MB/s, og det er vel ved burst og slik, ikke kontirnuelig diskytelse.

Istedet for å kjøpe disk etter om det er SATA-150 eller SATA-300 burde du heller sjekke akksesstidene på disken, og hvor mye støy de produserer dersom dette er viktig for deg. :)

Med litt googling finner du massevis av tester av reell diskytelse på dine nye disk-kandidater.

Lenke til kommentar

Min harddisk kan overføre 3 gigabits i sek. det er 375 megabyte i sekundet.

Er det ikke det vi kan kalle for sata2 (Sata-300)?

Når jeg ikke stiller inn HD så er det 3 gigabits som er standar. Ellers kan jeg sette hastigheten ned til 1,5 gigabit i sek med en jumper.

Mitt HK klager ikke på 3 gigabits i sek.

K9N Ultra AM2.

Men om HK støtter 3 gigabit i sek. vet jeg ikke. Kanskje bare 1,5 gigabit.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Når jeg ikke stiller inn HD så er det 3 gigabits som er standar. Ellers kan jeg sette hastigheten ned til 1,5 gigabit i sek med en jumper.

K9N Ultra AM2.

6874791[/snapback]

S-ATA2 kan overføre 3GByte/s, men det betyr ikke at disken gjør det. Maksimum overføringshastighet er vanligvis under 100MByte/s for disker. Derfor holder 1,5GByte/s fint.

Edit: litt sen

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Jeg orker ikke gamble på at jeg slipper problemer så jeg tror jeg går for en sata-150, mest sannsynlig denne

6874745[/snapback]

Diamondmax 10 er sata-300 (DiamondMax 9 er sata-150) , leste du ikke hva jeg skrev .

Er nok feil det som står oppført i prisguiden.

Hold deg laaangt unna DM10 til nforce3/4 kort .

Bare google litt så skjønner du sikkert .

Lenke til kommentar

K9N Ultra AM2.

6874791[/snapback]

S-ATA2 kan overføre 3GByte/s, men det betyr ikke at disken gjør det. Maksimum overføringshastighet er vanligvis under 100MByte/s for disker. Derfor holder 1,5GByte/s fint.

Edit: litt sen

6874897[/snapback]

Hehe. Lite elektrokunskaper? 3GigaBIT, BIT 1 byte er 8 BIT. 1 BIT er enten LOW eller HIG. (1 or 0).

3gigabit = 375 megaBYTE i sekundet

1,5gigabit = ca 180/190 megaBYTE i sekundet.

Og ja, jeg tror aldri HD greier 375 eller 185 megabyte i sekundet.

Kanskje maks 50 megabyte med lett blanding (ved overføring lan) (mange små filer og store filer).

Så viss man har en gigabit ruter eller switch så kan man faktisk greie og overføre ca 400 megabit i sekundet.

Endret av narutofan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...