b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Jeg har byttet CPU fra AMD thunderbird 1400 mhz til AMD xp2000. Problemet er : etter byttet av CPU, starter maskinen opp som vanlig, men viser ikke noe skjermbilde. Hva er feil? Jeg skal ha flashet bios slik at HK støtter den nye cpuen. Jeg har også restartet biosen flere ganger, men dette har ikke hjulpet. Jeg har til og med byttet tilbake til den gamle cpuen, og fortsatt ikke et bilde. Maskinen bare starter opp, piper 3 ganger (noe den ikke gjorde før) og viser ikke noe skjermbilde. Hardware: Abit KG7 AMD xp2000+ (byttet fra AMD thunderbird 1400mhz) Apacer 2x256 2100 DDR RAM POV GF4TI4200 XP Hadde vært til ekstremt stor hjelp hvis noen hadde prøvd og hjulpet meg. Takk på forhånd. mvh Petter aka. b1zz. Lenke til kommentar
Wepz Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Dobbel sjekk at alt sitter skikkelig i, er lett å dra ut noe mens man leker seg nedi pc'en :smile: Eller du kan sjekke manualen om de 3 pipene har noen mening. Lenke til kommentar
b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Jepp, har dobbel-sjekket :smile: MEN - hva er de 3 pipene? Kan det ha skjedd noen feil med HK under byttingen av CPU? Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 De tre pipene sier jo alt. Står helt sikkert i manualen for hovedkortet ditt hva de tre pipene betyr og da finner du nok feilen. Lykke til Lenke til kommentar
b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Takk :smile: Men, du har ikke lyst å gi meg en forklaring av de 3 meget så omtalte pipene slik at jeg forstår det? Hadde vært til stor hjelp. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 12:01, skrev b1zz:Men, du har ikke lyst å gi meg en forklaring av de 3 meget så omtalte pipene slik at jeg forstår det? Hadde vært til stor hjelp. Noch einmal. det står i manualen til hovedkortet ditt, hva disse tre pipene betyr! slå opp der, så finner du det! Lenke til kommentar
Slinky Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 De tre pipene viser som regel til minnefeil. Men det er ikke sikkert det er minnet som tryner. Kan være CPU, skjermkort, hk og/eller minne. Prøv dem hver for seg i en annen maskin.. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Standar IBM Error Code: 1 long2 short beeps = Videocard Vet ikke om det er det samme på ditt hovedkort, men dette er standaren som de fleste går utifra. KAn du forklare hvordan pipene er så kan jeg sjekke opp litt bedre. Sjekk at kortet sitter skikkelig i da, kan være lett å komme borti og løsne litt på det. Sjekk også at alle kabler til kortet sitter som de skal. Er ganske så sikker på at det er der problemet ditt ligger. [ Denne Melding var redigert av: svortevik på 2002-10-30 12:17 ] Lenke til kommentar
-JKJ- Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Oki, jeg har litt erfaring med "intet skjermbilde" og i min erfaring betyr det død cpu =) Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 12:18, skrev -JKJ-:Oki, jeg har litt erfaring med "intet skjermbilde" og i min erfaring betyr det død cpu =) Det skal være helt feil. Får han tre pip og ikke noe bilde sier de tre pipene at det er video card error og ikke cpu. KAn være at det er anderledes med ut i fra A+ boken jeg har her skal det være video card error. Lenke til kommentar
b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Ja. Skal prøve å forklare pipene : BEEEEEEEEEEEP BEEP BEEP Sånn går de 3 pipene, og etter Svortevik sitt forslag stemmer dette med grafikkortet. Jeg har tatt skjermkortet ut og inn og prøvde å sette det skikkelig i, men de samme pipene kommer gang på gang. Det er et Point of View GF4 TI4200 128 MB XP. Hva er neste steg i prosessen? mvh Petter Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Test med et annet skjermkort. Samme om det er pci eller Agp Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Jeg har vært borti at prosessoren ikke sitter skikkelig i sokkelen og tre pip. Jeg tok ut prosessoren, satt den i på nytt og riklet på den mens jeg strammet ned håndtaket på sokkelen. Da funket det fint. Jeg kan bare tippe at det var en av pinnene som hadde noe med AGP-delen på northbridgen å gjøre hadde dårlig forbindelse. Prøv også å ta ut og sette inn skjermkortet skikkelig. Som oftest er det det som lager feilmeldingen på 3 pip. Bare bruk litt makt og se etter at det sitter dypt og godt i AGP-sloten. Lenke til kommentar
Torbis Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Hvor stor strømforsyning har du ? De komponentene du kjører bruker mye strøm, du trenger minst ett 300W power, helst 340 Watt. Lenke til kommentar
b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Funnet ut at problemet ligger i skjermkortet. Etter å ha fått 1 langt beep, og 2 korte deretter har jeg funnet ut at det er et problem med skjermkortet. Jeg prøvde et voodoo 3 kort, og maskinen startet opp. Hva feiler da mitt skjermkort (Point of View GF 4 4200 ti 128 mb ddr XP)? Hva kan jeg gjøre for at det skal fungere? Er det noe å gjøre, eller er det bare å sende det tilbake med en gang? mvh Petter Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-30 14:39, skrev b1zz:Funnet ut at problemet ligger i skjermkortet.Etter å ha fått 1 langt beep, og 2 korte deretter har jeg funnet ut at det er et problem med skjermkortet. Jeg prøvde et voodoo 3 kort, og maskinen startet opp. Hva feiler da mitt skjermkort (Point of View GF 4 4200 ti 128 mb ddr XP)? Hva kan jeg gjøre for at det skal fungere? Er det noe å gjøre, eller er det bare å sende det tilbake med en gang?mvhPetter Ser ut som om at kortet ditt har tatt kvelden. Prøv kortet i en annen maskin og se om det virker der. Får du samme feilmelding der så er det ikke noe annet å gjøre enn å skaffe seg ett nytt kort, eller eventuelt klagereklamere på det du har og håpe du får ett nytt. Men pass på at kortet sitter skikkelig i da. Litt flaut om det er der feilen ligger. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 Bytta du bare CPU ? Eller noe mer? Husk at dagens prosessorer og skjermkort suger strøm som rene flaggermus. Hvis det går med ett gammelt skjermkort, kan det tyde på at skjermkortet ikke får nok strøm til å starte. Det har vært andre her på forumet som har med hell skrudd ned AGP 4x til 2x og fått startet maskinen med en strømforsyning som i utgangspunktet er for liten. Prøv å koble i fra disker og cd-rom'er/brennere slit at strømforsyninga ikke blir belastet så mye. Starter maskina da, trenger du å få deg en ny strømforsyning. Ikke gå for noe mindre enn 350W ... skal du ha en stille maskin, kan jeg anbefale Energmax sine. Særlig Whisper-serien er meeeget stille. Lenke til kommentar
b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 UFO : Jeg har tenkt over problemstillingen, men jeg har et Chiftec kabinett med strømforsyning på 350. Dermed kan ikke det være problemet, eller? Jeg må nok nå desverre innse at kortet er ødelagt, hvis ikke det er noe mer jeg kan gjøre? Noen som har forslag? F.eks bios-instillinger? Jeg hadde bios-instillingene på AGP2x, kan dette ha kortsluttet skjermkortet? Eller andre biosinstillinger jeg bør prøve å forandre på? Tar i mot alle seriøse forslag :smile: mvh Petter Lenke til kommentar
Erra Skrevet 30. oktober 2002 Del Skrevet 30. oktober 2002 En "Clear CMOS" pleier ofte å gjøre susen...Kan være bios/cmos som ikke skjønner bæret..det skjer stadig vekk det når man bytter komponenter i litt eldre PC'er. For en ukes tid siden satte jeg en brenner i en eldre maskin..akkurat samme skjedde, maskinen peip og herjet. Fant cmos jumpern på HK, kortslutta den (OBS! Ikke ha strøm på PC når du gjør dette), satte jumpern tilbake og boota uten problemer.... Lenke til kommentar
b1zz Skrevet 30. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2002 Been there, done that. Opptil flere ganger. Skjermkortet er problemet, men kan det ha noe med spesielle, særegne bios-instillinger for dette skjermkortet? Point of View GF4ti4200 128 XP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå