noddyen Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg opplevde marerittet i går. Midt i en Oblivion-session så stoppet alt. Skjermbildet ble stående og lyden hakket i samme sporet. Jeg tenkte at dette var bare en glipp og en restart var tingen. Problemet var at maskinen ville ikke starte som den skulle! Da jeg startet maskinen så kjørte alle viftene i gang, cdrom'en starta og HDD var også i gang, men jeg hørte ikke det bios-beep'et og skjermen var helt svart. Akkurat dette hadde skjedd før, da jeg satt sammen maskinen. Den ganga hadde jeg gått på en hjerneglipp og glemt å plugge i strømmen til CPU. Med hjertet i halsen gikk det opp for meg at CPUen hadde tatt kvelden! Jeg åpnet kassa, fjernet kjøleren og til min store overraskelse hadde kjøleren kun kjølepasta i utkanten av der prosessoren hadde vært. Det var altså ingen kontakt mellom prosessor og kjøler midt på IHS! Etter en liten rens av CPU og nytt lag pasta (litt tykkere lag midt på CPU) prøvde jeg på nytt. Maskinen starta!! Nå er alt vel, og Everest rapporterer en CPU idle på 43 på begge kjernene. Men jeg er fortsatt skeptisk til IHS og dårlig kontakt med kjøleren! Kjører forresten en E6600, P5W DH Deluxe og en Zalmann 9500. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg opplevde marerittet i går. Midt i en Oblivion-session så stoppet alt. Skjermbildet ble stående og lyden hakket i samme sporet. Jeg tenkte at dette var bare en glipp og en restart var tingen. Problemet var at maskinen ville ikke starte som den skulle! Da jeg startet maskinen så kjørte alle viftene i gang, cdrom'en starta og HDD var også i gang, men jeg hørte ikke det bios-beep'et og skjermen var helt svart.Akkurat dette hadde skjedd før, da jeg satt sammen maskinen. Den ganga hadde jeg gått på en hjerneglipp og glemt å plugge i strømmen til CPU. Med hjertet i halsen gikk det opp for meg at CPUen hadde tatt kvelden! Jeg åpnet kassa, fjernet kjøleren og til min store overraskelse hadde kjøleren kun kjølepasta i utkanten av der prosessoren hadde vært. Det var altså ingen kontakt mellom prosessor og kjøler midt på IHS! Etter en liten rens av CPU og nytt lag pasta (litt tykkere lag midt på CPU) prøvde jeg på nytt. Maskinen starta!! Nå er alt vel, og Everest rapporterer en CPU idle på 43 på begge kjernene. Men jeg er fortsatt skeptisk til IHS og dårlig kontakt med kjøleren! Kjører forresten en E6600, P5W DH Deluxe og en Zalmann 9500. 6892841[/snapback] Fjern ramma, som forklart i denne posten! Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg håper det blir en løsning på dette før jeg skal oppgradere. For jeg liker ikke tanken på å ta bort ting som skal være der bare for at maskinen skal fungere. Lenke til kommentar
Vortex-Surfer Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Mitt hovedkort (P5W DH Deluxe)ligger på 43 ved idle og 48 ved hardcore BF2,videre så ligger Cpu på 22-23 ved idle og 28-29 ved spilling Cpu vifta er en Thermaltake Blue Orb og kan anbefales på det varmeste(eller i dette tilfellet kaldeste ) 6890624[/snapback] Nekter å tru at det der er faktisk CPU temp med den kjøleren. Bruk et program som sjekker temperaturen til kjernen, og ikke selv CPU basen. F.eks Coretemp eller Intel Thermal Analyzer. I Speedfan er CPU tempen min rundt 30 grader, men med Coretemp/ITA så er den på 50 grader på hver kjerne... 6892362[/snapback] Har da lest litt om dette CoreTemp programmet og funnet at det er et meget omtalt og diskutert stykke programvare Har også lastet det ned og ved idle så viser programmet 30 grader ,men har ikke fått testa det ved load så dette kan jeg eventuellt poste senere... Hvilken kjøler kjører du da? Og mer spennende...hvilket kabinett?? Jeg kjører et Thermaltake tsunami med 2x120mm + 1x92mm vifter,disse viftene har ingen gitter foran eller bak da jeg har skjært dem vekk med Dremelen dette har ført til en mye større flow og i tillegg et myyyye mindre støyende kabinett. Videre så har jeg også fjernet alt av gitter på strømforsyninga,noe som førte til myyyye lavere temp i kabinettet Lenke til kommentar
ap3 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Jeg håper det blir en løsning på dette før jeg skal oppgradere. For jeg liker ikke tanken på å ta bort ting som skal være der bare for at maskinen skal fungere. 6895255[/snapback] Trenger ikke det hvis du bruker kjøleren som følger med Core2Duo. Det her er hvis du skal bruke en annen kjøler. F. eks TT Big Typhoon. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg håper det blir en løsning på dette før jeg skal oppgradere. For jeg liker ikke tanken på å ta bort ting som skal være der bare for at maskinen skal fungere. 6895255[/snapback] Trenger ikke det hvis du bruker kjøleren som følger med Core2Duo. Det her er hvis du skal bruke en annen kjøler. F. eks TT Big Typhoon. 6895876[/snapback] Festebraketten vil vel lage en bulk i CPU'n uansett hvilken kjøler man bruker? Det kommer vel mer ann på hovedkortet. Min festebrakett var synlig bøyd på midten, så den MÅTTE presse mer på midten enn rundt. Jeg kunne jo selvfølgelig rettet ut rammen, men det var like greit å ta den av. Så moralen er: se på rammen, er den bøyd? Føler du at du bruker mer makt en streng tatt nødvendig for å låse rammen nede? Lenke til kommentar
ap3 Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Jeg håper det blir en løsning på dette før jeg skal oppgradere. For jeg liker ikke tanken på å ta bort ting som skal være der bare for at maskinen skal fungere. 6895255[/snapback] Trenger ikke det hvis du bruker kjøleren som følger med Core2Duo. Det her er hvis du skal bruke en annen kjøler. F. eks TT Big Typhoon. 6895876[/snapback] Festebraketten vil vel lage en bulk i CPU'n uansett hvilken kjøler man bruker? Det kommer vel mer ann på hovedkortet. Min festebrakett var synlig bøyd på midten, så den MÅTTE presse mer på midten enn rundt. Jeg kunne jo selvfølgelig rettet ut rammen, men det var like greit å ta den av. Så moralen er: se på rammen, er den bøyd? Føler du at du bruker mer makt en streng tatt nødvendig for å låse rammen nede? 6896558[/snapback] Jeg kjøpte min cpu uten original kjøler fra Intel, men etter hva jeg har forstått presser den kun på selve IHS på cpu, ikke på rammen. Derimot dekker den kjøleren jeg har nå over hele rammen + litt til. Derfor det også hjelper såpass mye å fjerne rammen, slik at kjøleren kun presser på cpu istede for å hvile på rammen rundt. Endret 19. september 2006 av ap3 Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Jeg håper det blir en løsning på dette før jeg skal oppgradere. For jeg liker ikke tanken på å ta bort ting som skal være der bare for at maskinen skal fungere. 6895255[/snapback] Trenger ikke det hvis du bruker kjøleren som følger med Core2Duo. Det her er hvis du skal bruke en annen kjøler. F. eks TT Big Typhoon. 6895876[/snapback] Festebraketten vil vel lage en bulk i CPU'n uansett hvilken kjøler man bruker? Det kommer vel mer ann på hovedkortet. Min festebrakett var synlig bøyd på midten, så den MÅTTE presse mer på midten enn rundt. Jeg kunne jo selvfølgelig rettet ut rammen, men det var like greit å ta den av. Så moralen er: se på rammen, er den bøyd? Føler du at du bruker mer makt en streng tatt nødvendig for å låse rammen nede? 6896558[/snapback] Jeg kjøpte min cpu uten original kjøler fra Intel, men etter hva jeg har forstått presser den kun på selve IHS på cpu, ikke på rammen. Derimot dekker den kjøleren jeg har nå over hele rammen + litt til. Derfor det også hjelper såpass mye å fjerne rammen, slik at kjøleren kun presser på cpu istede for å hvile på rammen rundt. 6896802[/snapback] Ok, problemet er at rammen presser på CPU'n (det grønne), sånn at IHS bøyer seg selv om rammen bare presser på det grønne. Problemet er da at kjøleren ikke får kontakt med hele IHS fordi selve IHS er buet. Kjøleren er ikke i kontakt med rammen hos noen av oss. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Virker som om det er et veldig utbredt fenomen dette med bøyd IHS. Er det noen som har hørt med nettbutikken/Intel om det virkelig skal være slik og om det er mulighet for å få igjen noe på garantien? Om det er mulig ville jeg ventet med å planslipe siden prosessoren da mister garantien og utvilsomt kan bli mindre atraktiv ved videresalg. Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 (endret) Virker som om det er et veldig utbredt fenomen dette med bøyd IHS. Er det noen som har hørt med nettbutikken/Intel om det virkelig skal være slik og om det er mulighet for å få igjen noe på garantien? Om det er mulig ville jeg ventet med å planslipe siden prosessoren da mister garantien og utvilsomt kan bli mindre atraktiv ved videresalg. 6897963[/snapback] Så fort jeg tok av rammen som ved å presse på CPU bøyde IHS, så rettet IHS seg ut igjen og er nå flat. Og det er MB som har skylda, ikke Intel. Endret 19. september 2006 av hifiking Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Virker som om det er et veldig utbredt fenomen dette med bøyd IHS. Er det noen som har hørt med nettbutikken/Intel om det virkelig skal være slik og om det er mulighet for å få igjen noe på garantien? Om det er mulig ville jeg ventet med å planslipe siden prosessoren da mister garantien og utvilsomt kan bli mindre atraktiv ved videresalg. 6897963[/snapback] Så fort jeg tok av rammen som ved å presse på CPU bøyde IHS, så rettet IHS seg ut igjen og er nå flat. Og det er MB som har skylda, ikke Intel. 6898010[/snapback] Okey, men da forstår jeg litt mer. Fikk du lavere temperaturer etter du tok av rammen? (om du gjorde det permanent) Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Virker som om det er et veldig utbredt fenomen dette med bøyd IHS. Er det noen som har hørt med nettbutikken/Intel om det virkelig skal være slik og om det er mulighet for å få igjen noe på garantien? Om det er mulig ville jeg ventet med å planslipe siden prosessoren da mister garantien og utvilsomt kan bli mindre atraktiv ved videresalg. 6897963[/snapback] Så fort jeg tok av rammen som ved å presse på CPU bøyde IHS, så rettet IHS seg ut igjen og er nå flat. Og det er MB som har skylda, ikke Intel. 6898010[/snapback] Okey, men da forstår jeg litt mer. Fikk du lavere temperaturer etter du tok av rammen? (om du gjorde det permanent) 6903242[/snapback] Rammen er av permanent, og mistet 10C. Lenke til kommentar
capy2 Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 har noen forsøkt å fjerne hele IHS? Dette gikk jo an på eldre prosessorer så kanskje det er mulig med core2duo også. Selv har jeg en E6300 jeg har lyst til å forsøke det med:) Lenke til kommentar
ap3 Skrevet 20. september 2006 Forfatter Del Skrevet 20. september 2006 har noen forsøkt å fjerne hele IHS? Dette gikk jo an på eldre prosessorer så kanskje det er mulig med core2duo også. Selv har jeg en E6300 jeg har lyst til å forsøke det med:) 6903969[/snapback] Det er mulig, men du må varme opp IHS så den løsner fra selve chip'en. Ikke noe jeg vil anbefale Fant denne tråden på XS med mange fine bilder på hvordan du fjerner ramme + hvordan cpu ser ut når du har fått av IHS. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) Rammen er av permanent, og mistet 10C. 6903707[/snapback] Blir ikke risikoen litt større ved montering av kjøleren? Eller tåler CPU en del med IHS påmontert (har ikke tenkt å fjerne den) selv om rammen er fjernet. Er ikke helt sikker på hva poenget med ramma er, men antar det har noe med feste og sikring å gjøre... Vurderer sterkt å fjerne rammen siden du mistet såpass mye på det Åssen hardware og kjøler har du? :edit: så det nå i siggen din... Endret 21. september 2006 av jovaa Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Rammen er av permanent, og mistet 10C. 6903707[/snapback] Blir ikke risikoen litt større ved montering av kjøleren? Eller tåler CPU en del med IHS påmontert (har ikke tenkt å fjerne den) selv om rammen er fjernet. Er ikke helt sikker på hva poenget med ramma er, men antar det har noe med feste og sikring å gjøre... Vurderer sterkt å fjerne rammen siden du mistet såpass mye på det Åssen hardware og kjøler har du? :edit: så det nå i siggen din... 6907384[/snapback] Vel, PC'n i siggen er min gamle bærbare. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Det så jeg to sekunder før du posta... :!: Menne, siden flere har erfaringer med å fjerne ramma skal dette prøves snøggast råd jeg kommer hjem Samt fjerne "lokkene" på heatsinksene på HK'et. Lenke til kommentar
tovalb Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Si i fra hvordan det går da jeg har tenkt å gjøre det samme. har e6600 på et gigabyte ds4 hk. kjører nå på 3ghz 24/7 og får 60 grader ved dualprime (3t+), 38 grader idle. syns dette er litt varmt da tt big thyphon skal kjøle bedre. hk har temp på 38 (hadde en max på 46 før jeg la på artic s under heatsinkene på NB og SB.) Måtte bruke bra med makt før å få på ramma så jeg har en mistanke om at cpuen(IHS) kan være litt bøyd ja, synd det er et he... å demontere thyphonvifta igjen. Det så jeg to sekunder før du posta... :!: Menne, siden flere har erfaringer med å fjerne ramma skal dette prøves snøggast råd jeg kommer hjem Samt fjerne "lokkene" på heatsinksene på HK'et. 6908022[/snapback] Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Blir ut med hovedkort og hele regla her.... Scythe Ninjaen blokker omtrent hele kassa mi... Skal gi fyldig rapport. idle temp nå er ca 48-50 grader på E6600 stock. Lenke til kommentar
jovaa Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 (endret) OK, folkens. Få av rammene på HK'ene deres NÅ! Lar bildene fortelle sitt klare språk om dette lille inngrepet... FØR - idletemp (med døra åpen vel og merke): Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): ETTER fjerning - idletemp (lukket system): Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): CPU'n min skal også planslipes senere, for den var ikke helt jevn.. Endret 21. september 2006 av jovaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå