dask Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Vel.. alle fortellinger starter med "det var en gang.... " samme gjør den her. Det var en gang jeg skulle sette inn bilder på pc'n fra kameraet mitt.. jeg koblet inn kameraet å lot det forbli tilkoblet en stund... da jeg koblet det ut etter 1-2 timer så ville ikke kameraet starte... har prøvd alt... skifte batteri, koble den til pcn flere ganger.. men den registrere ikke kameraet.... men det er mitt minste problem... bare jeg får den til å slå seg på så er jeg fornøyd.. noen som har opplevd noe lignende eller bare vet svaret? Kamera: Nikon Coolpix 5600 Lenke til kommentar
am3k Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Flyttet fra Fotografering Lenke til kommentar
dask Skrevet 17. september 2006 Forfatter Del Skrevet 17. september 2006 Oooh. skumle moderator mannen....oooh... hehe.. neida.. Men noen må da kunne hjelpe en stakkar i nød? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Hvis kameraet fremdeles er under garanti, returner det til butikken du kjøpte det og få det sendt til garantireparasjon. Hvis det er utenfor garanti, reklamer til butikken da du har 5 års reklamasjonsrett (forutsatt kjøpt i Norge eller på andre måter underlagt norske lover og regler) og få det reparert på reklamasjonsretten. Ett kamera er ment å vare mer enn 2 år, ergo 5 års reklamasjonsrett i Norge. Ser etter ett søk på nettet at andre har hatt samme problemet, så det er ikke ett ukjent fenomen at det nekter å slå seg på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Husk at dersom du skal ha det reparert på reklamasjonsretten, som IKKE er det samme som garanti, er det DU som må dokumentere/sannsynliggjøre at feilen var der da du kjøpte kameraet, og at det ikke er du som har påført dette. Men: Er du sikker på at det er kameraet, og ikke PCen eller kabelen som gir deg problemer? Sjekk dette først? Et annet bra alternativ er en minnekortleser..... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 ...er det DU som må dokumentere/sannsynliggjøre at feilen var der da du kjøpte kameraet, og at det ikke er du som har påført dette.Direkte feil. Siterer "Informasjon fra Forbrukerrådet": Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. Sist oppdatert: 23.05.06 23:19 REF: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. september 2006 Del Skrevet 20. september 2006 Dette vil nok bli gjenstand for diskusjon i hvert enkelt tilfelle. Forbrukerrådet kan gjerne hevde dette, men Lov om kjøp, §30, sier..."Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake ...". Det er altså ingenting i denne lovteksten (så langt jeg kan se) som tilsier at Forbrukerrådets informasjon skal godtas uten videre, så her må man dessverre regne med diskusjon med selger.... Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 ...men Lov om kjøp, §30...Lov om kjøp (Kjøpsloven) er opphørt og gjelder kun for kjøp foretatt før 1. juli 2002. For kjøp som er foretatt etter 1. juli 2002 gjelder forbrukerkjøpsloven, dette ved kjøp mellom privatpersoner og yrkesselger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 Pingla har helt rett her. Beklager at jeg har villedet med "gammel" informasjon. Jeg lover at jeg skal skjerpe meg! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. september 2006 Del Skrevet 21. september 2006 ...men Lov om kjøp, §30...Lov om kjøp (Kjøpsloven) er opphørt og gjelder kun for kjøp foretatt før 1. juli 2002. For kjøp som er foretatt etter 1. juli 2002 gjelder forbrukerkjøpsloven, dette ved kjøp mellom privatpersoner og yrkesselger. Nesten riktig... Lov om kjøp (kjøpsloven av 1988) er fremdeles gyldig, men bare for kjøp som ikke omfattes av forbrukerkjøpsloven, altså kjøp mellom bedrifter... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå