Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Slettet partisoner på pcèn

Anbefalte innlegg

Min far skal gi bort pcèn sin og vi ønsket å renske maskinen for alt. Jeg installerte da operativsystemet på nytt, men da lå alle mappene der fortasatt. Nå har jeg startet opp cdèn på nytt og slettet alle partisonene.Absolutt alt er slettet. Nå driver jeg å innstalerer operativsystemet på maskinen. Det store spørsmålet er: Har jeg gjort dette aldeles feil eller kan jeg opprette nye partisoner når jeg er ferdig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs hvor stor harddisken er, og hvor stor partisjonen som Windows installeres på er.

Er partisjonen du installerer Windows på, like stor som harddisken's størrelse, så kan du bruke Partition Magic etter du har installert Windows.

Hvis du f.eks har satt av 15GB til Windows partisjonen og "x" antall GB er upartisjonert, så kan du gjøre dette i Disk Behandling. (Høyreklikk Min Datamaskin/My Computer -> Behandle/Manage -> Disk Behandling/Disk Management)

Lenke til kommentar
Det spørs hvor stor harddisken er, og hvor stor partisjonen som Windows installeres på er.

Er partisjonen du installerer Windows på, like stor som harddisken's størrelse, så kan du bruke Partition Magic etter du har installert Windows.

Hvis du f.eks har satt av 15GB til Windows partisjonen og "x" antall GB er upartisjonert, så kan du gjøre dette i Disk Behandling. (Høyreklikk Min Datamaskin/My Computer -> Behandle/Manage -> Disk Behandling/Disk Management)

6874613[/snapback]

Ok skal prøve det. Men nå har jeg fått et annet problem. Skal legge inn drivere. Har satt inn driver cdèn men den vil ikke starte. maskinen registrerer at en cd ligger i, men den vil ikke starte..

Lenke til kommentar
ja..det er et titals av setup.exe filer. Men ingen som starter setup av alle filene samtidig...

6875043[/snapback]

Det er ikke alltid at det er mulig, av og til må man legge inn tingene manuelt.

6875050[/snapback]

Men går det ikke ann å boote opp med cdèn på en eller annen måte da...slik at maskinen får lest den..

Lenke til kommentar
Men går det ikke ann å boote opp med cdèn på en eller annen måte da...slik at maskinen får lest den..

6875102[/snapback]

Hva slags type drivere er det snakk om her? Er det drivere til skjermkort og hovedkort? Hva slags oppsett er det du har?

Hvis du går her til nvidia sine hjemmesider så finner du både nforce-driverene i oppdatert version og du finner oppdaterte skjermkortdrivere.

Trenger litt mere info om hvilken hovedkort du har osv for at man kan gi deg en enkel løsning på driverproblemet ditt.

Lenke til kommentar
det som er problemet er at jeg heller ikke kommer meg ut på internett pga at maskinen mangler drivere. Alle driverne mangler....

6875788[/snapback]

Ok, men du kan vel få lastet de driverene til en pc som har en brenner eller en ekstern harddisk så du kan få overført de korrekte driverene dine?

Hvilket type hovedkort er det du har?

Lenke til kommentar
det som er problemet er at jeg heller ikke kommer meg ut på internett pga at maskinen mangler drivere. Alle driverne mangler....

6875788[/snapback]

Ok, men du kan vel få lastet de driverene til en pc som har en brenner eller en ekstern harddisk så du kan få overført de korrekte driverene dine?

Hvilket type hovedkort er det du har?

6875809[/snapback]

jeg vil begynne forfra igjen..jeg vil slette det os jeg har nå. Gjorde det for 5 timer siden, men nå husker jeg ikke hvordan jeg sletter partisoner. Jeg trykker på F2 F3....etc men jeg kommer ikke inn til der jeg slettet....tror jeg har gjort en alvorlig feil som jeg ikke vil ut med her på forumet:-).. så hvordan sletter jeg alt på maskinen?

Lenke til kommentar
jeg vil begynne forfra igjen..jeg vil slette det os jeg har nå. Gjorde det for 5 timer siden, men nå husker jeg ikke hvordan jeg sletter partisoner. Jeg trykker på F2 F3....etc men jeg kommer ikke inn til der jeg slettet....tror jeg har gjort en alvorlig feil som jeg ikke vil ut med her på forumet:-).. så hvordan sletter jeg alt på maskinen?

6875888[/snapback]

Dette kan du gjøre enklere via installasjonsplaten til windows XP. Der får du alternativene om å formatere, slette partisjonen osv. Dette valget får du når du velger hvor du skal installere windows på.

Lenke til kommentar

6875888[/snapback]

Dette kan du gjøre enklere via installasjonsplaten til windows XP. Der får du alternativene om å formatere, slette partisjonen osv. Dette valget får du når du velger hvor du skal installere windows på.

6875923[/snapback]

Flott...der fikk jeg det ja....men kan du tyde dette: 114440 MB harddisk 0 på id 0 på buss 0

Lenke til kommentar

6875888[/snapback]

6875923[/snapback]

Flott...der fikk jeg det ja....men kan du tyde dette: 114440 MB harddisk 0 på id 0 på buss 0

6875967[/snapback]

Fikk en rar melding her. Jeg trykte på R for å slette partisonen men fikk denne meldingen:"kan ikke utføre denne forespurte operasjonen på den valgte partisonen. Denne partisonen inneholder midlertidige instalasjonsfiler som kreves for å fullføre installasjonen" Hva er dette-

Lenke til kommentar

6875967[/snapback]

Det er bare harddisken som du har tilgjengelig og som du mest sannsynligvis skal installere windows på :)
Fikk en rar melding her. Jeg trykte på R for å slette partisonen men fikk denne meldingen:"kan ikke utføre denne forespurte operasjonen på den valgte partisonen. Denne partisonen inneholder midlertidige instalasjonsfiler som kreves for å fullføre installasjonen" Hva er dette

6875986[/snapback]

Vanligvis er det ikke nødvendig å endre størrelsen på partisjonene dine. Hvis du har bare en så er det å anbefale at du gjør det den om til 2 partisjoner så du har windows på en partisjon og alt det andre du trenger på en annen så du kan formatere uten å miste absolutt alt du har på pc'en din.

Det du gjør er bare å velge at du installerer windows over den versionen du har. Det skal være et valg der du kan slette windows og så får du senere alternativet om å formatere harddisken din. Partisjoneringen din kan du gjøre etter at du har installert windows så det er ikke et "must".

Lenke til kommentar

6875967[/snapback]

Det er bare harddisken som du har tilgjengelig og som du mest sannsynligvis skal installere windows på :)
Fikk en rar melding her. Jeg trykte på R for å slette partisonen men fikk denne meldingen:"kan ikke utføre denne forespurte operasjonen på den valgte partisonen. Denne partisonen inneholder midlertidige instalasjonsfiler som kreves for å fullføre installasjonen" Hva er dette

6875986[/snapback]

Vanligvis er det ikke nødvendig å endre størrelsen på partisjonene dine. Hvis du har bare en så er det å anbefale at du gjør det den om til 2 partisjoner så du har windows på en partisjon og alt det andre du trenger på en annen så du kan formatere uten å miste absolutt alt du har på pc'en din.

Det du gjør er bare å velge at du installerer windows over den versionen du har. Det skal være et valg der du kan slette windows og så får du senere alternativet om å formatere harddisken din. Partisjoneringen din kan du gjøre etter at du har installert windows så det er ikke et "must".

6876015[/snapback]

Ok nå driver jeg i hvertfall og instalerer på nytt igjen. Men nå er jeg jo like langt....jeg får jo ikke maskinen til å se driver cdèn. Dermed så får jeg ikke logget meg på internett..etc...masinen er jo tom for systemfiler etc. Har prøvd å boote opp med drivercdèn men maskinen tar den ikke. Den eneste cdèn den ser er OS....

Lenke til kommentar

6875967[/snapback]

6875986[/snapback]

6876015[/snapback]

Ok nå driver jeg i hvertfall og instalerer på nytt igjen. Men nå er jeg jo like langt....jeg får jo ikke maskinen til å se driver cdèn. Dermed så får jeg ikke logget meg på internett..etc...masinen er jo tom for systemfiler etc. Har prøvd å boote opp med drivercdèn men maskinen tar den ikke. Den eneste cdèn den ser er OS....

6876068[/snapback]

Nå har jeg fått ett nytt problem her. Har fått en feilmelding"Kan ikke laste inn installasjonsprogrammet for TapeController. Kontakt...etc" Hva er det for noe....

Lenke til kommentar

6876068[/snapback]

Vel, du sitter på en pc Her har du nyeste nvidiadriverene.

Men du må nesten fortelle oss hvilket hovedkort, prosessor du har ellers så blir det ekstremt vanskelig å hjelpe deg.

Nå har jeg fått ett nytt problem her. Har fått en feilmelding"Kan ikke laste inn installasjonsprogrammet for TapeController. Kontakt...etc" Hva er det for noe....

6876143[/snapback]

Det har jeg ikke anelse på hva er. Hvilken version av windows er det du installerer? Er det windows XP?
Lenke til kommentar

6876068[/snapback]

Vel, du sitter på en pc Her har du nyeste nvidiadriverene.

Men du må nesten fortelle oss hvilket hovedkort, prosessor du har ellers så blir det ekstremt vanskelig å hjelpe deg.

6876143[/snapback]

Det har jeg ikke anelse på hva er. Hvilken version av windows er det du installerer? Er det windows XP?

6876876[/snapback]

Xp ja Pentium 4 cpu 2.53GHz, 2.52 Ghz, 512 Mb Ram.....Min far har ikke drivercdèn, så jeg har lastet ned alle driverne og koppiert over til hans maskin...noen passet nopen passet ikke etc.....Det som er problemet er at jeg la in dette OSèt på hans 5 år gamle makin. Han versjon 2002 med SP2. og min er 1 år gammel. Håper at maskinen hans takler dette. Prøvde å legge inn hans OS men da protesterte maskinen. Dermed så sitter jeg nå Med en 5 år gammel makin, med ett OS fra i fjor og drivere som jeg ikke er sikker på om er riktig. Jeg har prøvd å kome meg in på neddet for updates, men makinen vil ikke kobke seg på. Han har forresten en Dell Dimension 5050. Jeg skulle tenkt meg å begynt helt på nytt igjen....takk for hjelpen så langt, men nå sitter jeg med det helt opp til ørene. Lærer litt i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...