christian232 Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hei Iår har jeg 3KJ og nå holder vi på med titrering og div ting. 1) Lurer på denne oppgaven: 0.010 mol NaOH tilsetter 1,0 liter rent vann med pH 7.0. Hvor stor blir pH endringen. (fasit pH12) Hvordan går jeg fram? 2) Hva menes med titrering og protolyse. 3) Noen gode sider som forklarer forskjellen mellom molar masse og Mol? Lurer også på om man kan gjøre mol pr gram til mol pr liter? 4) Andre gode kjemi-hjemmesider for 3KJ pensum? Ha en fin dag! Lenke til kommentar
Vaffelkake Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Heisann. 1) Konsentrasjonen er nå 0.010 mol/L, og du bruker enkel pH-regning videre. 2) Titrering er en metode lar ett stoff dryppe kontrollert over i et annet stoff, frem til ønsket utfall er oppnådd. F.eks. syre-base-titrering, der man ønsker å nøytralisere en syre med NaOH. Det finnes mange forskjellige titreringer, men tror syre-base-titrering er det eneste man går igjennom på 3KJ. Protolyse er en betegnelse på graden et stoff har gitt fra seg protoner. H2SO4 (svovelsyre) har to protoner den kan gi fra seg. Når svovelsyre er fullstendig protolysert, har den gitt fra seg begge protonene. Jeg ville likevel sett etter riktig definisjon i boka. 3) Molar masse til et stoff X, er den massen ett mol av et stoff har. Ett mol Karbon-12 vil veie 12.0 gram. I ett mol karbon-12, altså, 12 gram; er det 6,0221414*10^23 antall atomer. Dette tallet er hva vi kaller Avogadros tall. Så mol er en verdi for antall partikkler. (Som det garantert står i boka, er det ikke mulig å måle akkurat nøyaktig antall atomer X masse et stoff består av, men Avogadros tall gir en viss estimering) 4) google? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå