Gå til innhold

Verdens beste band.


Jarmo

  

793 stemmer

  1. 1. Verdens beste band.

    • 01. Red Hot Chili Peppers (white_pony)
      26
    • 02. Dream Theater (Nurzum)
      35
    • 03. Metallica (Mitjmannen)
      81
    • 04. The Prodigy (cun)
      17
    • 05. Sonic Youth (rjd-2)
      4
    • 06. Black Sabbath (Loerand)
      15
    • 07. Opeth (Steffenm)
      22
    • 08. Isis (Alper)
      4
    • 09. Smashing Pumpkins (Morgawr)
      4
    • 10. Dire Straits (^fmj)
      17
    • 11. Symphony X (Zethyr)
      0
    • 12. Ulver (Jernlov)
      8
    • 13. Iron Maiden (trygveaa)
      49
    • 14. AC/DC (cp-nilsen)
      23
    • 15. Guns N' Roses (Dag-Erik)
      16
    • 16. Pink Floyd (L@sse)
      71
    • 17. Led Zepplin (Kaiern)
      38
    • 18. The Cure (gstavdal)
      7
    • 19. Tool (aero^^)
      33
    • 20. Rush (Antipop)
      2
    • 21. Korn (Fluesopp)
      4
    • 22. U2 (NightKeeper)
      25
    • 23. Emperor (H4ngm4N)
      5
    • 24. Pantera (Stonemeister)
      3
    • 25. In Flames (Leptox)
      36
    • 26. Muse (GuardiaN--)
      21
    • 27. The Beatles (trevakt)
      50
    • 28. 12 Stones (kenzky)
      1
    • 29. The Who (Hylo)
      9
    • 30. King Crimson (Hodedeler)
      5
    • 31. Cream (Alex OK)
      1
    • 32. The Doors (kfz)
      9
    • 33. Kamelot (TheDarkListener)
      6
    • 34. The Eagles (Kameragutten)
      4
    • 35. Budgie (Lisø)
      1
    • 36. Ayreon (Speik)
      2
    • 37. Radiohead (edds)
      9
    • 38. Darkthrone (Arrosiach)
      3
    • 39. Motörhead (-Nyhus-)
      5
    • 40. Slayer (Isbilen)
      7
    • 41. Foo Fighters (Lolliken)
      9
    • 42. Thin Lizzy (Vetlite)
      4
    • 43. Dimmu Borgir (Spellbound)
      16
    • 44. Judas Priest (kjehaako)
      8
    • 45. CCR som korrigert...
      10
    • 46. Arjen Lucassen (BrageC)
      3
    • 47. Nirvana (ErikFN)
      13
    • 48. Queen (???)
      11
    • 49. Green Day (Haakon*)
      15
    • 50. Ole Ivars (Dotten) ;)
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aner ikke engang hvem 1/3 av listen er. [...]

 

Det er litt forsjell på nivå og hva man har oppnådd. Men så er det vel like greit når man egentlig kun skal liste opp sin favoritt. Mitt favorittband er Roxette, men jeg vil ikke mene at de er verdens beste band av den grunn.

6882409[/snapback]

Helt enig. Dersom man skal kunne kalle et band verdens beste noensinne, må musikken tåle tiden tann og være populær i flere generasjoner. Den aller beste musikken går aldri av moten. Bandet må også ha flere gode plateutgivelser på samvittigheten, i tillegg til at det bør ha hatt en viss kommersiell suksess. Med det utelukker man vel brorparten av forslagene på denne listen.

 

Dersom man skal være noenlunde objektiv, er det i realiteten svært få band som i det hele tatt fortjener å nevnes på en slik liste. The Rolling Stones (som utrolig nok ikke er med på denne listen!) og The Beatles kommer i første rekke, og i tillegg kan man nok nevne grupper som The Who, Pink Floyd, Led Zeppelin, Queen og U2.

6883971[/snapback]

 

Ser at du har glemt Iron Maiden, og tro det eller ei, de innfrir "kravene" du stillte i posten.

 

Men, jeg kan heller ikke si at Iron Maiden er verdens beste band.

Så kommer spørsmålet. Kan man egentlig "måle" verdens beste band? Musikksmak er som kjent svært subjektivt og alt i alt er det jo vår musikksmak som har gjort bandene til det de var/er i dag.

6887788[/snapback]

maiden er på lista de, nr 13 tror jeg. flere som har stemt på de og sagt i tråden at de har stemt på de også. jeg vurderte det selv også...

6889260[/snapback]

 

Mente jo selvfølgelig "listen" han hadde i posten sin. Vet da vel at de er på den andre listen. Har da stemt på de selv :)

Lenke til kommentar
Ser at du har glemt Iron Maiden, og tro det eller ei, de innfrir "kravene" du stillte i posten.

6887788[/snapback]

Iron Maiden og den typen musikk de står for, har alltid vært for spesielt interesserte, og kommer alltid til å være det. Verdens beste band noensinne må nødvendigvis ha en viss «mainstream» appell. Det utelukker alle former for «ekstrem» musikk, enten det er heavy metal eller noe annet.

 

Så kommer spørsmålet. Kan man egentlig "måle" verdens beste band? Musikksmak er som kjent svært subjektivt og alt i alt er det jo vår musikksmak som har gjort bandene til det de var/er i dag.

6887788[/snapback]

Man kan i alle fall være mer eller mindre objektiv når man diskuterer temaet. Og da tør jeg påstå at spørsmålet «verdens beste band» i realiteten blir et spørsmål om Stones eller Beatles.

 

 

Se bare hva som har skjedd med Rolling Stones, som fortsatt holder på. Det siste albumet var ikke noe særlig, egentlig.

6890432[/snapback]

... noe det for øvrig har til felles med alle album etter Tattoo You fra 1981. (Stones' plateutgivelser på 80-tallet er et meget godt argument for at de burde ha gitt seg på topp.) Jeg tror likevel ikke at Stones' ettermæle vil påvirkes i nevneverdig grad av dette. Akkurat som Rod Stewart huskes for Every Picture Tells a Story og Gasoline Alley, og ikke for alle de dårlige albumene han har laget siden, kommer The Rolling Stones til å huskes for Exile on Main St., Sticky Fingers og Beggars Banquet, ikke for Undercover og Dirty Work. Dårlige album glemmes fort; det er de gode albumene som blir husket.

Lenke til kommentar

Stemte The Doors, fordi jeg personlig mener de har best sound av bandene på lista. Er endel på lista som knapt kan kalles band (Ayreon er vel et prosjekt, fet lyd, men ikke noe band). Om det var beste artist (som omfatter alt), ville jeg sagt Massive Attack, men de er vel også mer et prosjekt?

 

Så kommer spørsmålet. Kan man egentlig "måle" verdens beste band? Musikksmak er som kjent svært subjektivt og alt i alt er det jo vår musikksmak som har gjort bandene til det de var/er i dag.

6887788[/snapback]

Man kan i alle fall være mer eller mindre objektiv når man diskuterer temaet. Og da tør jeg påstå at spørsmålet «verdens beste band» i realiteten blir et spørsmål om Stones eller Beatles.

 

Er enig med deg her, men da gir ikke poll mening. Spørsmålet som stilles, er egentlig "Hva er verdens beste band for deg?" og det synes jeg er helt greit :)

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Argh... Så ikke Pink Floyd før jeg allerede hadde stemt. Det burde være mulig å endre stemme. I hvertfall så lenge listen er variabel som den tydeligvis er...

 

Stemte på Eagles, fordi de alltid har vært jevnt gode, men Pink floyd er jo sjef uansett.

 

Beatles og Stones er bra det, men verdens beste har det aldri vært. Bare utrolig populært. Og populær og bra er ikke alltid det samme. Se bare på popkulturen vi har i dag. Ikke mye bra der gitt.

Lenke til kommentar
Vel, hvis de ikke hadde sluttet, men fortsatt slik som Rolling Stones og The Who har gjort... Lurer på om de hadde klart å lage enda bedre plater eller om det hele ville vært en nedtur.

6890914[/snapback]

De hadde noe helt spesielt i et tiår, og om de hadde fortsatt hadde de nok laget noen få slagere, men ikke på langt nær like bra som før :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Ser at Metallica leder over Pink Floyd, men synes ikke de har oppnådd det samme, selv om jeg hører god del på Metallica. Pink Floyds musikk er liksom tidløs ...

 

*edit: der var det visst en del som stemte på Pink Floyd, og nå leder de :w00t:

Endret av medlem-105476
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...