Gå til innhold

Verdens beste band.


Jarmo

  

793 stemmer

  1. 1. Verdens beste band.

    • 01. Red Hot Chili Peppers (white_pony)
      26
    • 02. Dream Theater (Nurzum)
      35
    • 03. Metallica (Mitjmannen)
      81
    • 04. The Prodigy (cun)
      17
    • 05. Sonic Youth (rjd-2)
      4
    • 06. Black Sabbath (Loerand)
      15
    • 07. Opeth (Steffenm)
      22
    • 08. Isis (Alper)
      4
    • 09. Smashing Pumpkins (Morgawr)
      4
    • 10. Dire Straits (^fmj)
      17
    • 11. Symphony X (Zethyr)
      0
    • 12. Ulver (Jernlov)
      8
    • 13. Iron Maiden (trygveaa)
      49
    • 14. AC/DC (cp-nilsen)
      23
    • 15. Guns N' Roses (Dag-Erik)
      16
    • 16. Pink Floyd (L@sse)
      71
    • 17. Led Zepplin (Kaiern)
      38
    • 18. The Cure (gstavdal)
      7
    • 19. Tool (aero^^)
      33
    • 20. Rush (Antipop)
      2
    • 21. Korn (Fluesopp)
      4
    • 22. U2 (NightKeeper)
      25
    • 23. Emperor (H4ngm4N)
      5
    • 24. Pantera (Stonemeister)
      3
    • 25. In Flames (Leptox)
      36
    • 26. Muse (GuardiaN--)
      21
    • 27. The Beatles (trevakt)
      50
    • 28. 12 Stones (kenzky)
      1
    • 29. The Who (Hylo)
      9
    • 30. King Crimson (Hodedeler)
      5
    • 31. Cream (Alex OK)
      1
    • 32. The Doors (kfz)
      9
    • 33. Kamelot (TheDarkListener)
      6
    • 34. The Eagles (Kameragutten)
      4
    • 35. Budgie (Lisø)
      1
    • 36. Ayreon (Speik)
      2
    • 37. Radiohead (edds)
      9
    • 38. Darkthrone (Arrosiach)
      3
    • 39. Motörhead (-Nyhus-)
      5
    • 40. Slayer (Isbilen)
      7
    • 41. Foo Fighters (Lolliken)
      9
    • 42. Thin Lizzy (Vetlite)
      4
    • 43. Dimmu Borgir (Spellbound)
      16
    • 44. Judas Priest (kjehaako)
      8
    • 45. CCR som korrigert...
      10
    • 46. Arjen Lucassen (BrageC)
      3
    • 47. Nirvana (ErikFN)
      13
    • 48. Queen (???)
      11
    • 49. Green Day (Haakon*)
      15
    • 50. Ole Ivars (Dotten) ;)
      26


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett neitakk, og si at de er verdens beste og referere til noen lys blir bare teit. Er som jeg skulle sagt at *insert random hunk* er verdens beste vokalist fordi han er pen liksom.

6940751[/snapback]

Hvis alt jeg har referert til er noen lys, så har ikke du lest mange av mine innlegg.

Nå synes jeg du har lagt deg ned på et veldig lavt nivå...

 

For meg er verdens beste band det bandet som kan gi meg størst mulig opplevelse live. Et godt band gir ikke bare ut skiver, et godt band fortryller sitt publikum på konsertene. Hvis du opplever det å gå på konsert som det samme som å sette på studioalbumet hjemme, ja så betyr kun musikken og ingenting annet enn musikken noe for deg.Hvis du derimot oppfatter en konsert annerledes enn et studioalbum når det kommer til opplevelse, så sier du deg automatisk enig i at det er flere aspekter enn det rent musikalske som trer inn. Det er måten det blir fremført på, det er stemningen, det er opplevelsen av å se bandet ditt, og det er ikke minst en opplevelse hvis de pøser på av effekter i form av lyd og annet. Jeg tror deg beste om deg, og antar at du ikke er så stiv at du ikke kan forstå hvorfor jeg ser på showet Pink Floyd førte under konsertene som en del av hele opplevelsen, og at det ikke akkurat gjør bandet mindre bra.

Et band må gi mer enn noter på et ark for at de i mine øyne kan anses som verdens beste. De må gi opplevelser, stemning og hakeslep på konserter. Det er det ingen som klarer så godt som Pink Floyd har klart det. Selv om tusen år vil folk snakke om deres konserter, og det at folk snakker om deres konserter som legendariske begivenheter kan du ikke ignorere.

 

Vær vennlig å les denne omtalen. Den er skrevet av en mann som akkurat hadde sett konserten deres i 1988 da han tok fem pennen. Folk glemmer etter hvert hvordan en opplevelse er, men får de det ned på papiret rimelig raskt, får man en aldri så liten innsikt i hvordan det må ha vært å være til stede:

 

En maskin med følelser

 

Anmeldt av Tor Marcussen Majestetisk, storslagent, overveldende, spektakulært, pompøst, voldsomt. Hvorfor kan ikke jeg overdrive, når Pink Floyd gjør det så befriende hemningsløst på scenen? For det er det de gjør. Skrur opp

 

volumet, satser på det største og beste lydanlegget, det mest imponerende lys- og lasershowet. Biggest and best! Og det fungerer. Showet Pink Floyd presenterte på ValleHovin igår kveld, var bra.

De greide å kombinere det visuelt overdådige med musikalsk gehalt. Vi fikk både oppsiktsvekkende, nærmest sfæriske ledsagende bilder, og god musikk.

Musikk forankret i rockens røtter, i blues, men bragt lysår videre inn i en uforutsigbar fremtid.

Pink Floyd er mer enn musikk. Selv om det er platene med det tidløse preget som er grunnstammen i gruppens popularitet. De har sjelden hatt noen hitsingler, i listeplasseringenes børslignende kvasikvalitetsrangering. I betydningen salg er lik godt, omsetningskvantitet er lik kunstnerisk kvalitet. Pink Floyd lever sitt eget liv. Uavhengig av tid og rom. Uanvendelige begreper som de gjorde sitt beste for å oppheve på ValleHovin.

 

Uvirkelig Fra første stund var konserten nesten uvirkelig.

Stor scene, enormt lydanlegg, imponerende oppsetning.

Med åpningslåten "Shine On You Crazy Diamond" var rammene satt. Musikken virket direkte fysisk på oss gjennom det flerdimensjonale lydanlegget, som via høyttalere foran og bak og på sidene, fikk selve fundamentet i ValleHovin til å vibrere.

Lyden hvirvlet rundt hele arenaen, og blandingen

av ferdige lydkulisser og levende musikk dundret, bokstavelig talt. Vi fikk en total opplevelse av den store maskinen, som likevel ga livsrom for det enkelte menneske. Enten det sto på scenen og spilte, eller utgjorde en del av den horden

som var publikum. David Gilmour spilte personlig og følelsesladet på gitar, og hver enkelt av oss tok de skrikende utbruddene inn i vårt eget følelseskammer. Når Gilmour spilte gitar, registrerte vi faktisk stil, varme og følelser midt oppe i den kalde, maskinaktige gigantomaniet.

Første avdeling var hovedsakelig viet Pink Floyds siste LP "A Momentary Lapse Of Reason", med "Dogs Of War" som et foreløbig høydepunkt. 15

minutters pause.

- Grisen!

Så kom grisen! Med lysende, blinkende øyne svevet den 10 meter lange grisen elegant over publikum.

Rosa. Nå var det mørkt nok. Nå fikk vi virkelig se lysshowet. Laserstråler, bevegelige roboter med spotlights, blinkende lamper i roterende sirkler. Det ville ingen ende ta. Men efter en stund hører vi plutselig musikken igjen. Og den er bra. "Time" og "The Great Gig In The Sky", høydepunktene fra LPen "Dark Side Of The Moon" fra 1973. Og vi er inne i det reneste klassikermedleyet.

"Wish You Were Here", "Welcome To The Machine", "Us And Them", "Money" og "Another Brick In The Wall". Og nå er både publikum og sceneaktører ustoppelige. Stemningen på arenaen er upåklagelig,

og aktørene fremviser gammeldags spilleglede med saksofonist Scott Page og gitarist Dave Gilmour i hovedrollene. Perfeksjonister med rom for improvisasjoner i sine tildelte solistroller.

Gjennom det beste lydanlegget jeg har hørt på

en konsert i denne størrelsesordenen, strømmer såvel følsomme solistpartier som intrikate, velarrangerte orkesteravdelinger. Jeg noterer "flott og spektakulært" nok en gang på notisblokken.

- Kunst og sirkus Menneske og maskin. Kunst og underholdning.

Vart og overdådig. Musikk og sirkus. Alvor og gøy. Og i ekstranummerne blir vi vidne til et kaotisk lysshow, et visuelt virvar. Vi merker nesten ikke fyrverkeriet inne blant bomber og granater. Det mangler bare at scenen tar av og letter! Men det er det vi som gjør. Når det er slutt, står scenen der svart og kald. Mens vi vandrer blide og beriket ut i den fine førhøstkvelden.

Vi har vært gjennom maskinen, og overlevd.

 

Kan legge til at de i 1994 spilte to dager på rad. Første dagen kunne man høre musikken på kilometers avstand i Oslo. Folk klaget fordi det rett og slett var så høyt at invetar ristet løs i nabobygningene. Betongmuren slo sprekker på Valle Hovin, og neste dag var bandet pent nødt til å skru ned lyden. Allikevel meldte de som var til stede på dag 2, som sto på de riktige stedene, at musikken var så kraftfull at det var på grensen til hvor mye man kunne tåle av det fysisk sett.

 

Det er bandet sitt det, som kan gi publikum en opplevelse de aldri vil glemme...

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at lysshow ikke kan brukes som ett argument for att ett band er best. Mener jeg.

6940869[/snapback]

Jeg forteller hvorfor jeg selv mener dem er best. Da drar jeg frem alle aspektene med det. Lysshowet er en del av det som gjør dem til det mest underholdende bandet på jord. Dessverre (for din del?) så spiller de ikke analmetall med griseblod som glidemiddel, og de har ikke feite nakne kjærringer som danser rundt om på scenen med sorte plastikksekker tredd over hodet.

Lenke til kommentar

Med tanke på at det finnes folk her i verden som finner Pink Floyd underholdende synes jeg ikke det er så urovekkende at mange synes Metallica er best. Viser vel igrunn bare at det er mye dårlig smak ute å går.

 

Oh Noes, Thi light iz awezåme!101010 Letz havze zome funz and enjoyzorzor Pink Floydzor into eternity with at window!.101!

Lenke til kommentar
Veldig enig i det der, hvordan kan Metallica bli verdens beste band med så mange dårlige cder?

6942801[/snapback]

De har faktisk ikke så mange dårlige cder, jeg kommer på en; St. Anger, den falt ikke helt i smak.

 

Dere må godta at Metallica gjør det bra, selv om dere ikke liker de er det mange som faktisk synes Metallica er bra, jeg liker ikke Pink Floyd, men hva så?

Lenke til kommentar

Stemte faktisk tool, da jeg var litt rask i avtrekkeren og ikke så led zepplin eller pink floyd...

 

Grunnen til, tror jeg, at The Beatles ikke får så mange stemmer , er for fordi de lagde pop musikk. De hadde veldig veldig mange slagere, men som med all pop musikk blir en fort lei den etter endel gjennomlyttinger. Slik føler jeg det iallefall, når jeg har beatles-sanger på mp3 spilleren , så blir de skippet etter å ha hørt de et par ganger.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er litt skummelt at metallica leder, når det er så mange andre gode band som kan stemmes på.

6942765[/snapback]

 

Det viser bare at Metallicas fantastiske musikk, dvs. de fem første blir satt pris på den dag i dag, og godt er det.

 

Veldig enig i det der, hvordan kan Metallica bli verdens beste band med så mange dårlige cder?

6942801[/snapback]

 

Jeg syntes bare ReLoad er søppel, men det får unngjelde da de laget tidenes kanskje tre beste metal-skiver på 80-tallet...hvertfall Ride og Puppetz. Dette er musikk som apellerer til mange, og Metallica var rett og slett best på det der og da, med sterk konkuranse fra Slayer, Megadeth etc. skal det sies.

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...