Merolen Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Ok, så da kjøpte jeg meg en HP DV 6086. Min aller første bærbar. Var på tide gitt. Det som fikk meg til å velge den var Dual Core og 64bits prosessor samt Nvidia skjermkort og et ganske så lekkert utseende. Den har: * DVDbrenner * 3xUSB, to på venstre og en på høyre * Bluetooth og trådløst nettverkskort som kan aktiveres/deaktiveres på utsiden av PCen * 5-1 kortleser * VGA skjerminngang (ikke DVI) * Modem, hva enn man skal med det * 1xslot for et eksternt kort * 1xslot som heter Expansionport 3, hva enn det er * 1xFirewireslot * 1x SVIDEO inngang Alt dette sitter enten på høyre eller venstre side. Strømledningen kobles til ovenfor DVDromen, noen som gjør at ledningen som regel havner forran romen, noe som er veldig plagsomt når man skal sette inn CDer. Ellers i front: * 2xHodetelefoninnganger. Kjekt å ha skal du dele musikken din med noen:) * 1x micinngang Saken for å skru av/på trådløse/bluetooth er også i front. Denne maskinen har tittelen Entertainment PC. Det følger med fjernkontroll samt at den har en egen knapperad mellom tastaturet og skjermen med medieknapper som er befølelsessensetive. Disse knappene fortjener et eget avsnitt: De knappene er noe av det verste jeg noen gang har vært borti. Hvem enn som kom på de burde hatt sparken!! Når man får PCen er det innstallert et eget "operativsystem" som skal oppføre seg som en mediesentral. Det boter uavhengig av windows virker det som. Det aktiveres ved å trykke på en av de blå medieknappene til høyre for powerknappen. For å illustrere. Maskinen er slått av, jeg skal gå å legge meg. Men først vil jeg legge på filtmatta oppå tastaturet før jeg klapper bærbaren sammen. Sensitive som de knappene er blir da PCen startet opp igjen selv om jeg ikke var i nærheten av powerknappen. Dette har irritert meg grenseløst siden jeg fikk den. Så har lært meg at filtmatta må på FØR PCen slår seg av. En annen ting er at samtlige knapper lager en forferdelig høy klikkelyd hver gang du trykker på en av de. Noe som er ufattelig plagsomt siden volumknappene sitter her og blir brukt ganske ofte. Ikke veldig populert å sitte i forelesning å komme i nærheten av de. Og det finnes INGEN måte å slå av lyden på. Lyden er også uavhengig av operativsystem bare for å gjøre det ekstra morsomt. Og når det gjelder andre operativsystemer, legge inn linux på denne og få det til å funke. SKJER IKKE! Får du det til, ring meg. Vær så snill. Var derfor jeg kjøpte den, for å ha linux på den. Jeg får lagt inn linux (testet Fedora, Fedora 64, Ubuntu, Ubuntu 64). Problemet er at den henger seg forskjellige steder. Enten i oppstart eller i det noe grafisk skal komme frem. Jeg tror problemet ligger hos skjermkortet. Har ikke funnet noen måte å fikse dette på. (Ikke at jeg har så veldig peil på linux). Ellers fulgte det ikke med WindowsCD eller cd for det mediaprogrammet de bruker. Eller så har jeg klart å miste de før jeg fant de:P Tror meningen er at man skal ta backup med en gang man får den, ihvertfall så sa PCen noe om det første gang jeg startet den. Noe jeg glatt ignorerte selvfølgelig. Ville ikke ta backup av den versjonen som fulgte med. Når man får PCen er den så nedlesset med møkk og drit (forskjellige ubrukelige programmer) at en hver fornuftig person ville formatere fortest mulig! BIOS fortjener også å bli nevnt. Enkelt og greit, du kan ikke gjøre en pøkk der! Liker du å tweake med BIOS, glem det! Du kan velge klokka (som i klokka er 12:32:12, ikke klokkehastigheten), bootoptions samt biospassord. That's it! Musepadden har en knapp for å deaktivere seg selv. Det er ganske kjekt skal man skrive og ofte kommer borti padden. Den har også et scrollefelt på høyre side. Høyre og venstre museknapp er ganske spessielle syns jeg. Du må trykke de ganske langt ned for å få noen effekt. Ganske likt hvordan man trykker ned en tast på tastaturet. Batterilevetiden er ikke noe å skryte av, maks to timer får du ut av den. Noe som jeg egentlig visste da jeg kjøpte den. Greit å være oppmerksom på det. Grunnen til at jeg skrev denne tråden var mest for å få ut frustrasjonen! Denne PCen har alt det andre bærbare har og kanskje lit til. kjapp prosessor, Turion 64 TL56, 120GB disk, 1gb ram. Men baksidene (linux og de forbanna medieknappene) har fått meg til å klikke i vinkel på den. Denne PCen passer best til vanlig Windowsbruk, og sikkert genial som et mediasenter i stua. Fjernkontrollen må jo kunne brukes til noe:P Lenke til kommentar
ennse Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Foruroligende! Sitter med planer om å skaffe meg en DV2017, delvis fordi det ser ut som at HWen er godt støtta i linux. Omtrent BARE Intel. Denne har vel muligens samme 'media center'-systemet. Tror du linuxproblemene dine kan skyldes dette, eller er innmaten i 6086 litt anderledes? Og den pcen som så så ålreit ut. Noen andre her som har erfaringer med de nye HPene og linux og evt. mediacenter-delen av systemet? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Linux skal ikke være noe problem, men er ikke offisielt støttet. HP bruker millioner av dollar i året på å teste opensource løsninger på maskinvaren de selger, men kan selvfølgelig ikke garantere at alt fungerer prikkfritt. Når det gjelder mediaknappene, ja, de er et problem. Løsning kommer om ikke så altfor lenge vil jeg tro Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Har ikke de samme problemene med min HP6005 som har de samme hurtigtastene og chassie men jeg har kanskje vært heldig jeg da. Uansett så er det jo bare å bruke angrefristen hvis du ikke er fornøyd med maskinen... Lenke til kommentar
sigen Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 (endret) Jeg har en 6086 jeg også, irriterende med medietastene (lyden) men ellers ganske bra maskin synes jeg. Skummelt å høre om at linux ikke funker på denne, siden jeg har planer om dual-boot Windows/Linux på den, håper jeg får det til. Maskinen min skal kanskje tilbake, av en ganske tåpelig grunn; fjernkontrollen låser seg i sporet (den lille plast-dingsen kommer fint ut igjen) Jeg måtte faktisk skru ut noen skruer for å få ut fjernkontrollen, det er ganske enkelt ikke godt nok. EDIT: Glemte en 0 Endret 17. september 2006 av sigen Lenke til kommentar
rogerp Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Kjøpte meg en 6086 for en uke siden og har intrykk av at det er en ok maskin. Detter er min første så har egentlig ikke noe å samenligne med.. Men det som skuffer meg er den dårlige batterikapasiteten,batteriet varer vel sånn ca 1 time og det er vel ikke riktig?? Fikk oppdatert ny versjon på Bios,det skulle hjelpe sa de på support men det har ikke jeg merket noe til.. Så hvis det er noen som har et godt tips om hvordan jeg "får bedre batteri" så mottas det med takk. Roger Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Hvor lenge batteriet varer kommer an på bruken også. Kjører du med full lysstyrke på skjerm, bruker WLAN og bruker tyngre programmer eller ser på film, så vil det tappe batteriet ganske raskt. Lenke til kommentar
rogerp Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Har bare "lekt" meg litt og har ikke brukt den til internett(får ADSL I oktober) lysstyrken på skjermen står vel på middels ellers blir den så mørk synes jeg,så jeg har ikke kjørt noen tunge oppgaver med den. En annen ting også er at webkameraet er så mørkt,må jo ha full belysning i det rommet jeg sitter i så det var også litt skuffende(sikkert noe innstillinger der også...) Roger Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 (endret) Ja, glemte helt å nevne webkameraet. Er jo mic der også, men ikke testet det. Kameraet er veldig mørkt, det er jeg helt enig i. Hadde vært kult om det var bevegelig sånn som jeg har sett på andre bærbare. Mediadelen av bærbaren har jeg ikke brukt. Etter at jeg formaterte har jeg jo ikke det mediaprogrammet som følger med. Desverre har jeg vært så dum og ikke brukt angrefristen. Den er vel på to uker? Men jeg ser egentlig problemet med linux som et kortvarig problem. Det kommer en dag da noen finner det ut:) Nå har jeg bare testet med Fedora og Ubuntu da, men det virker som problemet er uavhengig av distro, for jeg får det samme problemet med begge. Hadde ARCHlinux en liten stund, det så ut til å funke. men det var ikke bare bare å sette opp. Var en kamerat som gjorde det for meg. Mitt batteri holder et par timer som det står i specsa. Så den holder det den lover, men burde valgt en bærbar med lengre batterilevetid ser jeg nå i ettertid. Har du problemer med batteriet så se på HP sine hjemmesider om kalibrering av batteriet. Vet ikke om det funker men. Ellers er jeg enig at det er en bra bærbar til den prisen:) funker som bare det med windows. Bluetoothen er finfin og trådløse funker bra. Men noen må få sagt ifra til de folka hos HP angående de mediaknappene:P Så på review av PCen hos C|NET. Var ikke så happy for de knappene der heller. hehe. Og gi meg en BIOS hvor jeg kan gjøre noe:S Som skrevet i første innlegg, men som jeg vil presisere her, er at dette er en bærbar jeg mener passer best til bruk i stua og steder hvor det er lett tilgjengelig strøm. Endret 18. september 2006 av Merolen Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Men noen må få sagt ifra til de folka hos HP angående de mediaknappene:P Så på review av PCen hos C|NET. Var ikke så happy for de knappene der heller. hehe. Og gi meg en BIOS hvor jeg kan gjøre noe:S 6886581[/snapback] Tro meg, det med mediaknappene er ikke ukjent for HP Når det gjelder BIOS så har Pavilion alltid vært slik med tanke på begrensninger. Dessverre har man ikke avanserte innstillinger som egen "skjult" snarvei som det er på stasjonære Pavilion. Når det gjelder gjenoppretting og mediaprogramvare, så kan du alltids gå på https://sales.sitel.be/hprecocd/Sales.html for å bestille nytt. Vær obs på at siste side ofte gir en OLE feil, men ordren går allikevel gjennom. Pris er ca. 300kr. så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 18. september 2006 Forfatter Del Skrevet 18. september 2006 Men da syns jeg de skal fikse det hvis de er klar over det. Og mediasenteret er absolutt ikke noe jeg har planer om å betale for;) Vurderer å se etter et bedre batteri også. 2 timer er litt lite... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Men da syns jeg de skal fikse det hvis de er klar over det. 6889403[/snapback] Det jobbes med å løse problemet. Du tror vel virkelig ikke at sånt skjer på timen? Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 Men da syns jeg de skal fikse det hvis de er klar over det. 6889403[/snapback] Det jobbes med å løse problemet. Du tror vel virkelig ikke at sånt skjer på timen? 6892634[/snapback] Vel, de har jo laget det selv, da må de jo klare å fikse det:P Kan ikke være så vanskelig. Men bare det blir fikset så er jeg fornøyd:) Keep it up HP:D Det er da en stund siden første PCen med de knappene og den lyden kom ut? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 dv6000 er av det siste "slippet" som var fra HP. Så de har ikke vært ute så lenge på markedet. Vil anta at de har en mulighet for å stille følsomhet på disse knappene via en BIOS-oppdatering. I mellomtiden, for å hindre at maskinen skrur seg på i tide og utide, blir eneste løsning å ta ut batteriet fra maskinen. Lenke til kommentar
xerxess Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 noen som kan fortelle litt om varmenivået på maskinen? Lenke til kommentar
Vagaprog Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) De knappene er noe av det verste jeg noen gang har vært borti. Hvem enn som kom på de burde hatt sparken!! Når man får PCen er det innstallert et eget "operativsystem" som skal oppføre seg som en mediesentral. Det boter uavhengig av windows virker det som. Det aktiveres ved å trykke på en av de blå medieknappene til høyre for powerknappen.For å illustrere. Maskinen er slått av, jeg skal gå å legge meg. Men først vil jeg legge på filtmatta oppå tastaturet før jeg klapper bærbaren sammen. Sensitive som de knappene er blir da PCen startet opp igjen selv om jeg ikke var i nærheten av powerknappen. Dette har irritert meg grenseløst siden jeg fikk den. Så har lært meg at filtmatta må på FØR PCen slår seg av. En annen ting er at samtlige knapper lager en forferdelig høy klikkelyd hver gang du trykker på en av de. Noe som er ufattelig plagsomt siden volumknappene sitter her og blir brukt ganske ofte. Ikke veldig populert å sitte i forelesning å komme i nærheten av de. Og det finnes INGEN måte å slå av lyden på. Lyden er også uavhengig av operativsystem bare for å gjøre det ekstra morsomt. Er alle disse "problemene" knyttet til det operativsystemet som er forhåndsinstallert,vil det da bli normalt hvis man reinstallerer windows(slå av lyden osv.) og hvordan er det mediaknappene egentlig funker,slår pc'en seg på bare man løfter opp skjermen? Og når mediaknappene blir fikset,får man ny pc'e da eller? Endret 23. september 2006 av FloppyK Lenke til kommentar
sigen Skrevet 23. september 2006 Del Skrevet 23. september 2006 (endret) xerxess: Maskinen blir ikke spesielt varm (jeg har ikke kjørt den så veldig hardt, men den er generelt kjøligere enn andre bærbare jeg har vært borti) FloppyK: Knappene funker uavhengig av OS vil jeg tro, det er akkurat som hurtigtaster på et vanlig tastatur. Maskinen skrur seg ikke på bare en løfter skjermen, med mindre den står i ventemodus, som alle andre bærbare maskiner, det funker på vanlig måte. Det som menes her er nok at det er for lett å komme borti knappene som starter multimedia-programvaren. Selv har jeg ikke det problemet, det er helst klassekamerater som har for lett for å "komme borti" disse knappene Når mediaknappene blir "fikset" vil det bli en oppdatering tilgjengelig, som gjør at en kan skru av funksjonen til knappene, det vil ikkje bli nødvendig med ny maskin kun for det Endret 23. september 2006 av sigen Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 Jeg skjønner ikke problemet med disse mediaknappene jeg alså?? man må ha veldig lange klønete fingre skal dette være et problem... Mediaknappene har jo god avstand fra tastaturet og man må jo fysisk strekke hånden enda lenger for å trykke på de... I de 13 dagene jeg hadde min DV6005 "samme chassie" så tenkte jeg ikke på de knappene i det hele tatt samt jeg ikke brukte de. Varme og støy derimot skuffet meg da jeg er vant til Intel sine prosessorer maskinen går opp til 60 grader veldig fort og viften blåser i 1.30 min så er det rolig i 2 min så starter den igjen "huff" For meg er dette hovedproblemet med denne serien varme og støy, så heldigvis så røyk maskinen min og jeg får den kreditert og det blir ikke noe HP med AMD prosessor på meg igjen... Lenke til kommentar
Merolen Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Jeg skjønner ikke problemet med disse mediaknappene jeg alså?? man må ha veldig lange klønete fingre skal dette være et problem... Mediaknappene har jo god avstand fra tastaturet og man må jo fysisk strekke hånden enda lenger for å trykke på de... I de 13 dagene jeg hadde min DV6005 "samme chassie" så tenkte jeg ikke på de knappene i det hele tatt samt jeg ikke brukte de. Varme og støy derimot skuffet meg da jeg er vant til Intel sine prosessorer maskinen går opp til 60 grader veldig fort og viften blåser i 1.30 min så er det rolig i 2 min så starter den igjen "huff" For meg er dette hovedproblemet med denne serien varme og støy, så heldigvis så røyk maskinen min og jeg får den kreditert og det blir ikke noe HP med AMD prosessor på meg igjen... 6927212[/snapback] Problemet med knappene kommer når jeg skal legge på filtmatta når maskinen er slått av. Det skal ikke mer til. Varme og støy med min 6086 er ikke noe problem. Den er ganske stille og det går greit å ha den i fanget. Bare passe på at man ikke tetter til luftinntaket når man bruker den. Men merker at den blir litt varm når jeg spiller. Men det er jo ganske naturlig. Største negative er batterilevetiden syns jeg. Maks 2 timer. Ellers. Knappene fungerer uavhengig av OS som jeg har skrevet tidligere. De lager en forferdelig klikkelyd. Og spørsmålet : "Og når mediaknappene blir fikset,får man ny pc'e da eller? " har jeg litt problemer med å forstå. Men skal jeg tippe så mener vi med å fikse at BIOS f.eks vil få et valg hvor man kan slå av lyden. Dette vil bli en oppdatering man kan kjøre på den PCen du har. Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Er den et bra kjøp når den skal brukes til: - Skrive (mye) - Surfing - Noen programmer (Guitar Pro 5 osv..) - Musikk - Se på DVD - Brenne DVD - CS 1.6 - Battlefield 2..? Virker veldig solid og greier.. Edit: Kan den klare Vista bra, når det kommer? Endret 26. september 2006 av Haakon* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå