dennis.se Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 hei, jeg mottok den nye pcen min i går, og etter å ha satt den sammen skulle jeg innstallere suse 10.1, men etter å ha boota fra cden og lasta linux kernelen virker det som om linux mister kontakten med cdromen. jeg blir sendt til manual installation og får beskjed om at den ikke fant suse-cden. etter det får jeg ikke kontakt med cdromen i det heletatt. dvs, den fungerer tilsynelatende helt fint, og jeg får satt i nye cder etc, men linux får ikke kontakt med den. jeg har prøvd å innstallere med cder, dvd og jeg har prøvd både 32 og 64-bit versjonene. jeg har også prøvd å innstallere i safe-mode og med apci disabled. i tillegg har jeg oppgradert biosen i tilfelle det var noe feil med den. det er et gigabyte 965p-ds4 HK med en intel core 2 duo e6600 cpu. HDDene kjører gjennom sata, og dvd-romene kjører gjennom vanlig IDE. dvd-romene ble brukt på den forrige pcen min, så de skal fungere. er det noen som har noen forslag til hva jeg kan prøve? har venta usansynelig lenge på denne pcen, og når jeg endelig får den så får jeg ikke innstallert OS på den.. argh Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 cdromen slutter å spinne når det kjøres hardware tedetection etter at kernelen er lastet. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Har slitt med dette med Debians installasjons-CD. Jeg booter med ide=nodma (og acpi=off for sikkerhets skyld, men det er strengt tatt ikke nødvendig). Nå vet jeg ikke hvor mye muligheter du har med SUSE-installeren, men etter at den har kommet forbi tastaturinstillinger osv(dvs ganske med en gang) går jeg ut i konsollet(en annen TTY, ctrl+alt+f2 f.eks) og kjører modprobe ide-generic og ide-cdrom. Sjekk dmesg(dmesg | tail -n 20 burde holde i massevis), så ser du om CD-ROM'en har blitt "detecta". Men vent, du kommer ikke en gang så langt? Prøv med ide=nodma når CD'en booter, du. Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 så langt kommer jeg ikke nei.. prøvde med ide=nodma. ga ikke noe resultat. noen andre forslag? har ventet på denne maskinen i to og en halv måned nå, så jeg er ganske gira på å få den opp. ville vært en skikkelig nedtur å måtte sende hovedkortet inn for bytte nå.. har dessuten fått familie med smårolinger på besøk, så jeg _trenger_ noe å holde på med Lenke til kommentar
comicz Skrevet 17. september 2006 Del Skrevet 17. september 2006 Prøvde du med ide=nodma OG acpi=off? Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. september 2006 Del Skrevet 18. september 2006 Vet ikke om det fungerer, men har du prøvd med en Linux LiveCD da? Se om den iallefall fungerer med Linux. Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 19. september 2006 Forfatter Del Skrevet 19. september 2006 ja jeg har prøvd med begge. jeg prøvde til og med å kjøpe en ny sata dvd-brenner, men heller ikke det fungerte. det viste seg til slutt at det var minnet som var årsaken. minnet er defekt og må returneres Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå