Mixy Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Hei Igår oppgraderte jeg fra x700 pro, til x1900xt. Dette fungerte fint i windows (måtte boote windows først for å skjekke 3dmark ). Men da jeg skulle boote over til Fedora Core 6 Test 3, blei det problemer Jeg fikk feilmelding om at den ikke kunne laste grafisk brukergrensesnitt "X". Så ble jeg spurt om jeg skulle konfigurere dette, og jeg sa ja. Så taster jeg root passordet, og leser litt på skjermen. Der blinker det litt, men jeg får med meg at det står "støtter ikke tjenesten" "endrer konfigurasjon" eller "prøver med ny konfigurasjon". Dette står på skjermen i kun 4-5 sekunder så er vanskelig å lese det. Etter de 4-5 sekundene, booter den opp, til det jeg tror er FC6, men er ikke helt sikker. Jeg ser at jeg rører på musepekeren, men egentlig ikke noe mer enn dette. Bilde er HELT forvridd, og flatt. Har skjekket litt rundt, og skjønt såpass at jeg må skaffe meg riktige drivere (trenger hjelp til hvilken dette er, er det den som ligger på ATI sine sider? Må den rekompileres?). Så skal den legges på linux partisjonen (som jeg først må finne driver til, har prøvd med en ext2 driver, men det fungerte bare så jeg fikk tilgang til den disken på 105mb, som vel er root eller ett eller annet). Hvis jeg sier nei til å konfigurere, kommer jeg inn i Linux, slik det var i gamle dager derfra kan jeg rekompilere, og innstalere nye drivere. Men jeg må jo først vite hvilken driver, og hvordan jeg kan få tilgang til Linux disken. Takker for svar Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Det er noe av svakheten med Linux som skrivebord. Hvis man skifter skjermkort må man i gang med å redigere xorg.conf, kjøre en ny konfigurasjon (som jeg ikke vet hvordan i Fedora), eller reinstallere Fedora. Burde kanskje være neste på todo-lista over de som utvikler xorg. Rett og slett at et bytte av skjermkort ble oppdaget og konfigurert riktig. Hvis skjermkortet ditt er av samme merket, burde man kunne bruke den samme driverne. Har du byttet spor fra f. eks. PCI til AGP eller annet bytte av spor da du installerte skjermkortet? Endret 16. september 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 (endret) Det er noe av svakheten med Linux som skrivebord. Hvis man skifter skjermkort må man i gang med å redigere xorg.conf, kjøre en ny konfigurasjon (som jeg ikke vet hvordan i Fedora), eller reinstallere Fedora. Burde kanskje være neste på todo-lista over de som utvikler xorg. Rett og slett at et bytte av skjermkort ble oppdaget og konfigurert riktig. Hvis skjermkortet ditt er av samme merket, burde man kunne bruke den samme driverne. Har du byttet spor fra f. eks. PCI til AGP eller annet bytte av spor da du installerte skjermkortet? 6875021[/snapback] Vist du bytter skjermkort i windows, så har du ein jævlig jobb med å fjerne drivere (ofte så er ikkje den medfølgande avinstalasjonen tilstrekkelig) rebote ørten gonger, legge in nye drivere, rebote nokre gonger til, ofre ei jomfru, og så vist du er heldig, så virker kortet. Og verre vert det vist du skifter merke også. t.d. frå ati til nvidia... (er sjølvsagt ikkje altid det er så problematisk, men det hender) Kan ikkje sjå at det er så mykje betre... Å ha autodetekt på skjermkort vil nok iallefal i staten skape fleire problem enn det løyser. Dei fleste verktøya som eg har prøvd lager ofte meget stygge .config filer, og feiler ofte. Edit: skift til vesa drivaren i xorg og sjå om du kjem inn da. Når det gjeld der propiere drivaren til ati, så rekner eg med at det er nokon som har laga ei pakke til FC, slik at du slipper å rote til systemet ved å legge den inn manuelt. Endret 16. september 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Det er noe av svakheten med Linux som skrivebord. Hvis man skifter skjermkort må man i gang med å redigere xorg.conf, kjøre en ny konfigurasjon (som jeg ikke vet hvordan i Fedora), eller reinstallere Fedora. Burde kanskje være neste på todo-lista over de som utvikler xorg. Rett og slett at et bytte av skjermkort ble oppdaget og konfigurert riktig. Hvis skjermkortet ditt er av samme merket, burde man kunne bruke den samme driverne. Har du byttet spor fra f. eks. PCI til AGP eller annet bytte av spor da du installerte skjermkortet? 6875021[/snapback] Vel, det pleier å funke kjempebra, å bytte og la maskinvaredeteksjonen ta seg av det, men han kjører test-versjon av FC så... Er ofte en del bugs i dem. Du kan jo lese manualsiden til system-config-display, evt. i xorg.conf endre driver til "vesa". Det fungerer alltid. Evt. kan du prøve "ati" om det ikke står der fra før av. Du bør også rapportere en feil til bugzilla.redhat.com - test-versjoner pleier å få fiksa feil svært fort. Lykke til! Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Vist du bytter skjermkort i windows, så har du ein jævlig jobb med å fjerne drivere (ofte så er ikkje den medfølgande avinstalasjonen tilstrekkelig) rebote ørten gonger, legge in nye drivere, rebote nokre gonger til, ofre ei jomfru, og så vist du er heldig, så virker kortet. Og verre vert det vist du skifter merke også. t.d. frå ati til nvidia... (er sjølvsagt ikkje altid det er så problematisk, men det hender) Kan ikkje sjå at det er så mykje betre... 6875762[/snapback] Nå legger du en del forutsetninger for at en del skal være galt. Byttet skjermkort for en liten stund siden. Windows: Pop-up med ny maskinvare..bla, bla - satte inn CD - neste - neste -neste - reboot. Ferdig. Hvis det er vanskeligere for folk flest enn å redigere xorg.conf i et shell, lever vi i to forskjellige verdener. Et par ting er fortsatt vanskeligere i GNU/Linux, noe fikser GNU/Linux bedre. Slik som bytte av hovedkort. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Når det gjeld der propiere drivaren til ati, så rekner eg med at det er nokon som har laga ei pakke til FC, slik at du slipper å rote til systemet ved å legge den inn manuelt. Ikke stol på ferdigpakker til FC, last ned de proprietære driverne direkte fra www.ati.com. Du roter ikke til noe som helst ved å gjøre det. Forresten kan du få driverne i rpm-format fra ATI sine sider. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Når det gjeld der propiere drivaren til ati, så rekner eg med at det er nokon som har laga ei pakke til FC, slik at du slipper å rote til systemet ved å legge den inn manuelt. Ikke stol på ferdigpakker til FC, last ned de proprietære driverne direkte fra www.ati.com. Du roter ikke til noe som helst ved å gjøre det. Forresten kan du få driverne i rpm-format fra ATI sine sider. 6876494[/snapback] Han kjører FC6 t3. t3 kom ut for noen få dager siden (på torsdag)... Tviler på at noen har tatt seg bryet å lage ferdigpakker til det ennå (ville i så fall vært livna). Forøvrig: Distribusjons-tilpassede pakker er da virkelig å foretrekke framfor generiske? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 I de fleste tilfeller, ja. Men når det kommer til slike ting som skjermkort-drivere så er generiske drivere å foretrekke. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. september 2006 Rapporter Del Skrevet 16. september 2006 Ikke nvidia sine i allefall - de overskriver mange av filene som tilhører xorg sine RPM'er, noe som lett kan bety krøll - spes. om du bytter kjerne uten å få rekompilert driveren. Samt at oppdatering av xorg overskriver sånn ca. 50% av driveren, og at en fjerning av driveren vil ta med seg alt 3d-relatert i xorg. Livna-pakka installerer også et init-script som automatisk fikser på xorg.conf ved boot dersom du starter uten nvidia-driveren sine kjernemoduler, og bytter til nv-driveren. Eller omvendt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå