Gå til innhold

Kjøler av Silisium og Aleminium

Commanders

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg lurer på å få spesial laget en kjøler til AMD XP. Jeg har tenkt på en kjøleribbe av aleminium og silisium. Hva synes dere om dette? Jeg har også tenkt til å ha vifte på denne. Men jeg lurer litt på om jeg bare skulle ha en 80*80 "kloss" av silisium som jeg fester på cpu`en. Kunne dette gått? Eller trenger cpu`en litt mer enn bare silisium for å virke, i og med at silisium leder varme så fort at det ikke ville gått med ren silisium. Jeg tror også at man må ha litt aleminium eller kobber innimellom dette... Hva synes dere om denne idèn?

Commanders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legering=Blanding av metaller. De aller fleste metall-produkter er legeringer. f.eks stål er ca 99% jern, 0,2% karbon, littegrann Si, S, O, N, osv. Loddetinn er en blanding av tinn og bly.

Støpt= sier seg selv, helt flytende i en form og størknet.

Ekstrudert= Fast metall klemt etter kaviar-tube-metoden igjennom et lite hull f.eks formet som tverrsnittet på ei kjøleblokk. Resultatet er noen noen titalls meter kontinuerlig kjøleribbe, som kappes opp til passende kjøleribber, slipes og lakkeres, monteres vifte på og selges.

Lenke til kommentar

Silisium? Hvorfor? Det er ingen god varmeleder, det er jo et halvmetall FFS! Alle metallene i Kobber (Cu) grippen i periodesystemet er gode ledere, untatt gull (Au)

Anbefalte stoff:

Kobber - billig og bra

Sølv - dyrt men kanon

Platina - f_kkings dyrt, skal visstnok lede ganske bra

Aluminium - billig og slumt, ok kjøling

Lenke til kommentar

Det er riktig socratex^. Jeg sitter faktisk her med tabellen forran meg. Varmeledningsevnen for noen rene metaller er slik:

Sølv 429 W/(m*K)

Kobber 401

Gull 317

Aluminium 237

Silisium 137

Magnesium 156

Jern 80

Platina 73

Bly 37

(Diamant har faktisk hele 1000 W/(m*K) !)

Skulle jeg sett for meg den ideelle kjøleren og tatt hensyn til metallenes hardhet, ledningsevne, spesifikke vekt, pris, formbarhet osv. vil min super kjøler sett slik ut:

1. Tynn gullfolie som kontaktflate mot prosessoren siden det er mykt, billig (snakker om milligram her) og leder varme bra.

2. Liten kobber eller sølv-blokk for å fordele det meste av varme fra den lille prosessorkjernen og ut over st større område. F.eks i form av en 5mm tykk plate nederst på kjøleren. Dette fordi det leder veldig bra, er billig, lett og få tak i, er lett å maskinere til riktig form, og ikke korroderer.

3. Deretter en stor ribbe av enten aluminium eller magnesium. Grunner: ledningsevnen ikke trenger være så stor her (siden varmen går igjennom et stort tverrsnitt), det er veldig lette metaller, greie å forme, billige, kan formes til å ha meget stor overflate uten å bli for tung.

4. Lakkert sort matt siden det øker varmestrålingen littegrann. (Blanke flater sender ikke ut særlig mye varmestråling) og fordi ru overflate er bedre enn glatt overflate når varme skal overføres til luften. Turbulens er ønskelig.

5. En gigantisk 230v-vifte på toppen som går med veldig lavt turtall og dermed er veldig stillegående.

Lenke til kommentar

hmmm, ikke helt enig her... Silisium er faktisk så bra at; Hvis man varmer en 80*80*80mm kube opp til ca 5000 grader, kan man faktisk ta på den etter 3 sek. etter man har tatt den ut av ovnen...

Silisium blir blandt annet brukt på romferien som varmeleder... (eller er det et annet stoff jeg snakker om?)

Commanders

Lenke til kommentar

Commander:

sjekk denne sida.

http://chemserv.bc.edu/web-elements/Si.html#temps

Der ser du at Si smelter ved 1687K, og koker ved 3173K.

At det da kjøles raskt ned etter å ha vært oppvarmet til 5273K er naturlig idet det da vil være findispergert plasma med stor overflate, noe som medfører rask avkjøling.

NASA bruker keramikkfliser som _varmeskjold_ ikke til nedkjøling.

Formålet er å _isolere_ mot varme da romfergen er kaldere enn omgivelsene ved reentry.

...Så fikk jeg brukt litt av metallurgikunskapene mine da... :grin:

edit:typo

[ Denne Melding var redigert av: Jalla på 2002-10-31 11:18 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...