Gå til innhold

Synkronisering av epost/PC/mobil/server? Hjelp!

magnitude

Anbefalte innlegg

Helvette!! jeg kom borti "tilbake-knappen" på musa mi og mistet hele den lange teksten jeg hadde skrevet rett før jeg skulle poste den!! :realmad::wallbash::realmad:

Ja ja....*børste støv av skuldrene*

Vi prøver igjen.....

Jeg håper det er noen tasteglade nerder eller nerdwanabe's (som meg selv) som gidder å hjelpe meg. Jeg har prøvd å finne ut av dette med å google meg til kunnskapen, men det blir rett å slett for mye info om ting jeg IKKE trenger. Hovedregel er at infoen er rettet mot større selskaper.

Først litt info:

Jeg skal koble sammen 2 PC'er og 2 smartphones. Én mobil til én PC (PC A - mobil A / PC B - mobil B), men PC'ene skal kunne synkronisere kontaktliste (outlook 2003) og noe annet software (f. eks kundebase i en annen software).

Hva jeg vil:

Jeg vil at hvis noen sender en mail til PC A så skal denne mailen komme plaskende inn både på PC A og mobil A. Push mail er å foretrekke men jeg har ingen ting imot å koble meg opp manuelt med mobilen for å hente epost. Bare det er slik at hvis mailen har gått fra webserver (web hotell) til PC A, så skal det fortsatt være mulig for meg å hente denne mailen med mobilen på serveren etter at dette har skjedd. Hvis ikke må jeg jo lukke outlook hver gang jeg vil at mobilen skal kunne lese mailen når jeg er på farten. Dette er en viktig detalj!

Jeg har lest at det går an med mobilen og gå inn på serveren (eller var det motta en liste?) og lese de forskjellige topics/avsendere og så velge hvilke mail man vil ha inn på mobilen. Dette hadde vært utrolig kult å ha. Jeg mottar en GOD del mailer på PC'n iløpet av en dag, så hvis dette ikke er mulig så hadde det osgå vært fint å kunne slå av funksjonen med mail på telefonen i ny og ne. Hvis jeg sitter forran PC'n uansett så er det jo mindre vits med mail begge steder der og da, sant?

Jeg vil prøve å få til dette uten å kjøpe en egen server som skal stå på kontoret. Overnevnte software (kontaktliste og kundebase etc. i annen software) ser det ut som om at jeg kan løse med å la den ene PC'n stå som "host", og dermed spare de pengene den serveren + serversoftwaren koster (pluss tiden det tar å sette seg inn i sakene også). Egentlig kunne jeg tenke meg å gjøre alt dette igjennom en web server. Er dette mulig?

Telefoner:

Jeg har lenge tenkt å kjøpe P990 når den kom. Jeg har tidligere eid en P800 og er lojal SE kjøper. Men det er rett å slett for mye bugs på de telefonene til at jeg tør å kjøpe en P990. Om jeg ikke var skremt fra før av, så har i alle fall følgende tråd skremt meg fullstendig vekk fra dette kjøpet:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=620352

Pr. nu så ser det ut som om at jeg kommer til å kjøpe denne telefonen:

http://www.fujitsu-siemens.com/products/mo...x_t_series.html

Den må bare komme på markedet først. Men den kjører jo windows mobile. Og det har vel noe å si hvis jeg skal ha push mail, sant?

Så hva ønsker jeg av hjelp egentlig?

Jo, jeg ønsker at noen enkelt og greit kan fortelle meg hvilken løsning jeg skal kjøre her. Ikke bruk mye tid på å linke til norske nettadresser eller hva eksempelvis telenor leverer. Jeg bor i Kina(!) og må derfor ta de greiene der med de som er her nede etterpå. Først må jeg bare finne ut hvordan jeg skal gjøre det. Løsningen på evt. web hosting og mobilnettleverandør finner jeg etter jeg har hardwaren og handlingsplanen uttenkt (her sammen med dere). Det er lov å komme med innspill om telefoner altså. Jeg er åpne for forslag. Legger like mye vekt på hvilke javaspill det er på telefonen og om jeg kan spille av en film på telefonen som jeg bryr meg om hvordan det lukter under tå nummer 2 fra høyre på venstre fot. Dette er for firmabruk hvor tilgang til epost hvor og når er viktig, vi må kunne åpne vedlegg på telefonen (dog ønsker jeg ikke at vedleggene skal lastes automatisk ned på telefonen i mailer, men at dette er noe jeg evt. godkjenner helst etter at jeg har lest/mottatt mailen) og telefonen skal kunne henge i beltet på buksen i en sånn telefonveske/skinnmappesak. Ergo er det mange telefoner som blir for svære. Den nevnte P990 og den FS Loox telefoner er perfekt (les: max) i størrelse.

Men akkurat dette med hvilken telefon er det jeg trenger absolutt minst hjelp til. Det jeg trenger er en forstå-seg-påer som kan si "halla mister. Du MÅ ha egen server på kontoret med exchange 2003 eller what ever for å kunne ha push e-post. Jeg foreslår at du kjøper følgende og gjør følgende bla bla bla". Det hadde vært nice. Og om noen sier "halla mister. Du trenger IKKE kjøpe server. Slapp av mr. låva låva. Du bare kjøper web hosting hos et selskap som har bla bla og som setter opp en bla bla konto. Så setter du opp telefonen til å motta bla bla". Det hadde vært twice as nice faktisk :D

Oppsummering:

2 PC

2 Smartphones

Helst ingen fysisk server

Vil motta samme mail både på telefon og PC

Vil helst kunne velge hvilke mailer man laster ned til telefonen (eks. velge fra liste med topics).

Vil helst kunne slå av/på mail-til-telefonen noe enkelt.

Aller helst push epost, men ikke et must.

Vil at alt skal være så enkelt som mulig (eksempelvis er pålogging på webmail for å lese mail gjennom internett på telefonen IKKE et alternativ).

Å si at money ikke er et objekt vil være å lyve. Men det er mye billigere å bruke telefontjenester der hvor jeg er, så litt gprs-trafikk er ikke så farlig for å si det sånn.

Takk for at du leste hele innlegget. Fy faen du må ha lite å gjøre mister låva låva :tease:

Endret av magnitude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...