Gå til innhold

15,4" vs 17" - Hjelp meg å velge bærbar

Pug

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bærbar PC, men vet ikke helt hva jeg skal velge, så jeg håper noen kan hjelpe meg å bestemme meg for hvilken maskin jeg bør gå for :) I tillegg er jeg usikker på hvilken webshop jeg bør bestille fra, så om noen har tips til hvor jeg bør handle så ville det vært fint.

Prisklasse er fra 8 000 til 10 000 kroner.

Bruksområde for maskina kommer til å bli surfing, skolearbeid, filmtitting og musikk, og i tillegg en del spilling. Jeg skal studere til neste år, så det ville vært fint om maskinen var rimelig bærbar, slik at det ikke blir et ork å ta den med på forelesninger osv. Derfor er jeg usikker på om 17" er aktuelt for meg... Men samtidig virker ikke de to maskinene med 17" skjerm så mye større og tyngre enn de med 15,4"... Noen som har peiling på hvor stor merkbar forskjell det er mellom 15,4" og 17"?

Jeg vurderer disse 4 maskinene:

Acer 5671AWLMi

Denne får veldig bra kritikk på dinside.no, og har jevnt over veldig bra spesifikasjoner? Jeg er usikker på om Acer Aspire 5672WLMi har samme spesifikasjoner, men regner med det... Noen som vet hva forskjeller er mellom de to modellene? :)

Asus A6T

Denne har omtrent samme spesifikasjoner som Aceren, bare at den har AMD prosessor istedet for Intel, Nvidia skjermkort istedet for Ati, og 100GB harddisk sammenlignet med Aceren sin 120GB. Er det noen store forskjeller mellom de to maskinene, eller er de jevnt over like gode? :ermm:

Begge de to overnevnte har 15,4" skjerm, og veier ca. 3 kg (Asusen veier visst 2,8, mens Aceren er nærmere 3,0) Hvilken av disse to er egentlig den beste maskinen?

I tillegg har jeg sett på et par maskiner med 17" skjerm:

HP Pavilion dv9005

Denne har 17" skjerm, og veier 3,6kg. De fysiske målene er ikke så mye større enn de to maskinene med 15,4" skjerm, men jeg regner med at det er en merkbar forskjell mellom de to og denne? Jeg vet ikke helt hvordan spesifikasjonene til denne er sammenlignet med de to overnevnte, men såvidt jeg har forstått så er denne også omtrent på lik linje med de to andre?

HP Pavilion dv9074

Hva er egentlig forskjellen mellom denne og dv9005? Denne har større harddisk og litt raskere prosessor, men er det noen andre forskjeller mellom denne og dv9005?

I tillegg er jeg usikker å hvor jeg bør bestille fra... Ser at Amentio og Advance er jevnt over ganske rimelige, men jeg har aldri hørt om noen av de butikkene... Noen som har erfaring fra å ha handlet fra dem?

Takk for alle svar, håper noen kan hjelpe meg å velge riktig PC :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også kikket på laptoper til skole og diverse en god stund. Lurte en stund på 17" også, men etter å ha sett en, så er det helt uaktuelt. Den er svær altså! Hvis du skal drasse med deg pc`n daglig på skolen, så er det ikke å anbefale.

Lenke til kommentar

Synes selv 15,4" kan være ganske stort å dra med seg. Men ikke for stor. Anbefaler deg 15,4 om du skal dra den med deg på skole / forelesninger hver dag. Husk også at god batteritid er greit å ha. Nettopp kjøpt laptop fra zepto (netshop.no) og det tok sin tid å bli enig med meg selv. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hopper meg på og anbefaler deg en maskin med 15,4 skjerm hvis du skal ha den med deg ofte.

Amentio er et seriøst firma som leverer raskt "to dager for meg" så du kan trygt kjøpe fra de...

Skulle jeg hatt pc til ca 10,000,- så hadde jeg kjøpt Acer 5671 det virker å være utvilsom en meget bra pc ;)

Lenke til kommentar

Ok, da blir det nok 15,4" :)

Hopper meg på og anbefaler deg en maskin med 15,4 skjerm hvis du skal ha den med deg ofte.

Amentio er et seriøst firma som leverer raskt "to dager for meg" så du kan trygt kjøpe fra de...

Skulle jeg hatt pc til ca 10,000,- så hadde jeg kjøpt Acer 5671 det virker å være utvilsom en meget bra pc ;)

6873035[/snapback]

Hvorfor ville du valgt Acer 5671 (eller 5672) framfor Asus A6T? :)

Takk for alle svar :wee:

Lenke til kommentar

Er enig at 15,4" er det beste valget. Får bare så vidt plass til min 5671 i sekken.

Så da kan jeg med det samme si at 5671 er en bra maskin, som du sikkert ikke kommer til å angre på å kjøpe.

ASUSen ser også veldig bra ut. Prossesoren er 64-bit og vil si at du får bedre ytelse om du kjører et 64-bit operativsystem. Men jeg valgte bort ASUS pga. mangel på informasjon (tester e.l.) og fordi de aldri så ut til å ha den inne noensteds.

Ang. nettbutikk kan MPX.no være et bra alternativ, der har de ihvertfall aceren inne. (men under navnet 5672wlmi av en eller annen grunn.)

Lenke til kommentar
Er enig at 15,4" er det beste valget. Får bare så vidt plass til min 5671 i sekken.

Så da kan jeg med det samme si at 5671 er en bra maskin, som du sikkert ikke kommer til å angre på å kjøpe.

ASUSen ser også veldig bra ut. Prossesoren er 64-bit og vil si at du får bedre ytelse om du kjører et 64-bit operativsystem. Men jeg valgte bort ASUS pga. mangel på informasjon (tester e.l.) og fordi de aldri så ut til å ha den inne noensteds.

Ang. nettbutikk kan MPX.no være et bra alternativ, der har de ihvertfall aceren inne. (men under navnet 5672wlmi av en eller annen grunn.)

6873754[/snapback]

Er ikke prossesoren på Acer 5671 64-bit?

Er litt forvirret når det gjelder den Aceren, er en del som selges under betegnelsen 5672wlmi, og dinside.no har testet den her: http://www.dinside.no/data/maskinvare/pc+-.../art301802.html

Men der har den bare et x1400 skjermkort, og koster en god del mer... Mens spesifikasjonene på mpx.no under 5672wlmi er veldig like spesifikasjonene til 5671awlmi... Noen som har peiling på hva forskjellen egentlig er mellom de to maskinene?

Lenke til kommentar
12" funker bra til å ta med seg - er det ikke LG som har en liten greie med 12,1" WS som veier 1.2kg?

6873866[/snapback]

Men jeg har tenkt å spille en del på den også, og i tillegg kanskje litt filmtitting. Så 12,1" blir litt smått? Og det er vel vanskelig å få tak i noe i den prisklassen med bra skjermkort osv?

Lenke til kommentar

Selv om du ser ut til å ha bestemt deg så må jeg bare føye til at 17" blir altfor stort til å ha med seg på forelesninger. Sitter på en slik nå som jeg har gjort noen tapre forsøk på å ha med meg på skolen de siste dagene. 17" skjermen er faktisk så stor at den dekker for store deler av hva som skjer nede på gulvet i auditoriet hvis jeg ikke plasserer den litt ved siden av meg eller sitter helt rett i ryggen. Og hvis du skulle la tankene vandre og surfe litt på internett så er skjermen så stor at til og med de som sitter seks rader bak deg ser at du titter på Dagbladets bildespesial over nye undertøystrender fra moteuka i Paris.

Min neste pc kommer nok ikke til å bli noe større enn 14". Lykke til :)

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar
Kjøp dv9005ea på www.amentio.no

BILLIG OG BRA!  :thumbup:

6880127[/snapback]

17" skjerm blir nok for stort, så den er nok ikke aktuell :)

Tipper det blir den Aceren som dinside.no testet, jeg venter bare på svar fra amentio og advance, spurte litt om forskjeller mellom to modeller de hadde inne.

Edit: Oi, Ray Networks selger en oppgradert versjon av den Acer-maskina (5672AWLMi) til 10 699 her. Denne har Bluetooth og dobbelt så mye minne. Tror jeg skal satse på den... Men jeg er usikker på om jeg får kjøpt den, da jeg går på folkehøgskole i Skogn, og ikke er student i Trondheim. Får få noen til å kjøpe den for meg som studerer i Trondheim, om jeg ikke får kjøpt den selv da :)

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...