Lurifaksen Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Noen som har peiling tips til hvordan en kan ta bilde av, eller filme en LCD-skjerm uten at det kommer "forstyrrelser"? Forstyrrelsene jeg sikter til er godt demonstrert i videoen nederst på siden her Når jeg tar bilder ser jeg disse forstyrrelsene allerede på lcd'en på kameraet før jeg tar bildet, men forstyrrelsene på det faktiske bildet blir litt annerledes. PS: Jeg er ikke spesielt interessert i den tekniske årsaken (har vel noe med refresh rate/frekvens å gjøre), bare hva som kan gjøres for å minimere problemet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 (endret) Det er moiré, du må enten filme med betydelig høyere oppløsning eller gjøre motivet mer uklart ved å stille kameraet litt ut av fokus. Du kan også prøve å montere kameraet og skjermen i et stativ sånn at de står helt stille og finn den vinkelen som gir minst problemer. Endret 15. september 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. september 2006 Forfatter Del Skrevet 16. september 2006 Ok, takk... Hadde håpet det var mulig å ordne dette ved hjelp av instillinger på kameraet, men den gang ei Ble litt mer interessert i den tekniske årsaken, og fant dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Moire_pattern Lenke til kommentar
sthlm Skrevet 16. september 2006 Del Skrevet 16. september 2006 Hva med å blende ned for å få lengst mulig lukkertid? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Ut fra eksemplet ser det ut som om blinkfrekvensen i skjermen er lavere enn lukkertiden på kamera. Sett lukkertiden på under 1/60s så forsvinner den forstyrrelsen. På gamle TV'er var frekvensen 50 hz, og da måtte vi før i tiden velge 1/30s for å ta bilder av TV-skjermer. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Mange TVer i dag (De fleste kvalitetsapparater?) er vel nå 100hz? Bare nevner det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå